S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky - Černobyl podruhé

Tomáš Richter
2. 8. 2007 0:00
Zóna kolem Černobylu neřekla své poslední slovo.
Foto: Hratelně.cz

Dlouho se hovořilo o nových titulech ze světa Zóny, dokonce se začalo polemizovat o případném vývoji pokračování, ovšem až E3 rozvázala kravaťákům z THQ jazyk. V první polovině července tak byla představena v turisty prošpikované Santa Monice chystaná akce z rodiny S.T.A.L.K.E.R.ů s přízviskem Clear Sky.

Ačkoliv se nejedná o plnohodnotného nástupce prvotiny Shadows of Chernobyl, nejde ani o rozšiřující přídavek. To se však může časem klidně změnit, vždyť nám již několikrát spojení THQ & GSC ukázalo, že vše řečené se musí brát s velkou rezervou.

Co nového nabídne "oficiální modifikace"?
Trefně nazvaný Clear Sky první řadě obohatí nový příběh, odehrávající se rok před původní hrou, kdy se skupině stalkerů podaří poprvé proniknout do černobylské elektrárny. Stalkeři jsou kluci přespříliš zvědaví, takže se není čemu divit, když dojde po jejich nevydařené intervenci k mohutnému výbuchu anomální energie, který se neblaze podepíše na přilehlém okolí, respektive veřejnosti nepřístupné oblasti. Neustálé změny nejrůznějších specifik promluví i do války mezi stalkery. Samozřejmě narazíme i na hrdinu z původní hry, kterého potkáme jako nezkušené ucho.

Foto: Hratelně.cz

Moderní hledači pokladů jsou v novém S.T.A.L.K.E.R.ovi rozděleni celkem do osmi frakcí nebo méně často operují na vlastní pěst. Podobně se bude moct rozhodnout dokonce samotný hráč. Zatímco si stoupenci pospolitosti podají ruku s bossem některého z gangů a dovedou ho k vítězství, individualisti raději budou osamoceně pobíhat po lesích a střílet na všechno, co mluví zparchantělou ruštinou. Na výběr bude též pomyslná role nájemného žoldáka, přičemž si budeme muset dávat pozor na vztahy, jež budou přímo závislé na našem konání. Těžko si zajdeme pro kšeft k někomu, komu jsme předevčírem vystříleli půlku báze, to dá přeci rozum.

Foto: Hratelně.cz

Přestože nikdy nedosáhneme ideální rovnováhy napříč poměry, bude nezbytné, abychom se jí pokud možno co nejvíce přiblížili, protože jen tehdy bude zodpovězena největší část otázek, především pak těch ze Shadows of Chernobyl. V opačném případě si celou situaci pekelně zkomplikujeme. Každopádně bude zajímavé, jak si tvůrci z ukrajinského Kyjeva v novém složení (jádro původního týmu dělá po odchodu z GSC v nově vzniknuvším studiu 4A Games na akci Metro 2033) poradí se systémem příčina/následek a protkáním příběhu mezi jednotlivými klany.

Staronová Zóna plná překvapení
Co se týče prostředí, v průběhu hraní narazíme nejen na dobře známá místa, ale též na dosud neprozkoumaná teritoria, údajně v polovičním poměru. Prozatím jsou známé oblasti Red Forest, Limansk a v neposlední řadě Pripyat Undergrounds. Na summitu E3 byly k vidění například lázně, jejichž design byl skutečně nápaditý, nicméně šlo o ukázku jen na E3. Nicméně pro připravovaný počin GSC GameWorld bude charakteristická daleko větší volnost než minule, tak uvidíme, jak se s tím poperou.

Foto: Hratelně.cz

Vedle lokací přibudou i nové postavy, zbraně či možnost je vylepšovat, eventuálně opravovat. Prostředí mimo jiné zkrášlí větší počet anomálií hra má být mnohem drsnější a blíže předloze -, díky nimž patřičným způsobem využijeme překopaný koncept detekce. Podle všech indicií teď budou hrát mnohem větší roli také artefakty. U některých dostaneme přesnou polohu, u jiných se budeme muset spokojit pouze s náznaky, kde by se měly údajně vyskytovat. Cenné věci se v Clear Sky navíc budou dělit do dvou skupin, tedy na viditelné a neviditelné, takže při hledání jistě upotřebíme detektor kovu. Pokud jej však budete mít v rukou, jedinou zbraní, kterou budete moci použít, bude pistole. Pakliže se dostanete do husté přestřelky, chtě nechtě budete muset detektor strčit do baťohu a oběma rukama se chopit něčeho silnějšího. Těšit se můžeme ještě na další nádobíčko v podobě předělaného PDAčka. Dozajista potěší i intuitivnější HUD, neboli uživatelské prostředí.

O krok blíže k původnímu konceptu
V březnu vydaný S.T.A.L.K.E.R. měl původně obsahovat mnohem více, i tak se ale zapsal tučným písmem do herní kroniky jako úspěšný, leč poněkud neinovativní, titul. Právě Clear Sky se částečně pokusí tento neopomenutelný fakt předefinovat, díky čemuž dostanou vydavatelem vyškrtané položky z dlouhosáhlého seznamu zelenou. Programátoři pustí konečně systém A-live z uzdy a s trochou optimismu bychom se mohli dočkat i pojízdné techniky.

Foto: Hratelně.cz

Výše zmíněná technologie, která se postará po stránce inteligence o veškerý život v Zóně, bude zapotřebí více než kdy předtím. Jak jinak by asi v GSC zajistili, aby mezi sebou znesvářené frakce bojovaly nebo stalkeři obchodovali. NPCčka rovněž dostanou do vínku vylepšenou AI. Ta byla na vysoké úrovni již v Shadows of Chernobyl, ovšem časté zákysy její kvalitu degradovaly, což by se mělo změnit. Vojáci se budou nyní lépe orientovat v interiérech a využívat prostředí ve svůj prospěch. S ironickým údivem musíme interpretovat, že budou počítačem řízení jedinci schopni vyhýbat se dynamickým objektům a házet granáty. S tím samozřejmě přichází na scénu přepsaný zdrojový kód fyzikálního enginu, který se v jedničce zrovna dvakrát nepředvedl.

Snad největší inovací nového akce z Černobylu je notně upravený engine X-Ray verze 1.5, jenž nabídne podporu knihovny DirectX 10, nový systém animací, nepřeberné množství grafických vychytávek nebo vylepšené efekty. S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky by se měl v prodejnách objevit v prvním čtvrtletí příštího roku, známe ale partu z východu, u nich člověk nikdy neví. Tak se tedy modleme, ať se znovu neopakuje loňsky scénář, kdy do Kyjeva přiletěl producent Dean Sharpe z THQ, aby zde udělal šťáru a zároveň okoukl, kam tečou prachy jeho zaměstnavatele.

 

Právě se děje

Další zprávy