SimCity Societies

Karel Wolf
24. 6. 2007 0:00
Návrat legendy nebo pokus o oživení herní mumie?
Foto: Hratelně.cz

Ano ano, už je to tady, po... no, po kolika vlastně letech, pamatuje si to ještě vůbec někdo? Každopádně to je vlastně jedno. Faktem totiž zůstává, že se vrací jedna z největších stavitelských legend,, jaké kdy spatřily světlo světa. Nebo vlastně tak úplně nevrací, ale to je asi na delší povídání.

Někde mezi Sims a Caesarem IV
Jak už jste možná vytušili, něco je špatně. Nové SimCity Societies nebude klasickým simulátorem fungování města, ale spíš jakousi exkluzivní variací na City life, nadopovanou mechanismy ze série Sims. Ostatně zajímavé je už to, že hru nevyvíjejí lidé z Maxisu (se zbožňovaným Willem Wrightem v čele), ale Tilted Mill Entertainment, kteří mají na svědomí například Děti Nilu, výše zmíněného Césara atd. Ač by se to na první pohled mohlo zdát jako plus, pro skalní fanoušky jde doslova o tragédii, s níž se osobní rodinné problémy nějakého Oidipa jeví jako naprosto směšně, banální a nevýznamné. Fan servery jako Simphoni, se krátce po oznámení titulu začaly plnit rozhořčenými příspěvky a tomu se děje stále i nyní. My ovšem dobře víme, že hry se dnes nedělají pro pár věrných příznivců a opravdu těžko říct, kolik hráčů by k monitorům přesný remake původních strohých her dokázal přilákat. Ostatně Chris Beatrice, hlavní kápo v Millu, byl v tomto směru až nehezky věcný. Přiznal totiž na rovinu, že Societies rozhodně nebudou autentický urban life simulátor a komu se to nelíbí, ať si zkrátka, no však to znáte...

Foto: Hratelně.cz

V čem spočívá jedinečnost titulu
Podle nás je ovšem rozhodně škoda hru předem zatracovat, předsudky totiž nejsou vůbec na místě. Většina nových herních funkcí slibuje obrovský potenciál herní zábavy. Samozřejmě záleží na tom, jak se k tomu vývojáři postaví. Děti Nilu totiž vždycky dokázaly spolehlivě uspat, ale to bylo dáno spíše tím, že jsme je hráli až do pozdních večerních hodin. V novém SimCity kromě města budete moci budovat naprosto jedinečné kultury, měnit chování společnosti, provádět sociologické experimenty a vytvářet nejrůznější bizarní komunitní společenství.

Kam se hrabe Žižkov s Karlínem
Jak jsme již naznačili, síla hry bude spíše v komunitách než v infrastruktuře. Můžete tak nechat vzniknout "zelené město" ekologů, které se bude podobat spíš pralesu a bude dokonale soběstačné a bez produkce odpadu, nebo naopak nechat ožít nějaký ten cyberpunk z vašich nejdivočejších technokratických vizí. Stejně tak dobře můžete dát vzniknout anarchistické komunitě žijící v kibucích, vytvořit rozsáhlou spirituální komunitu ála New Age, opájet se nepraktičností vztahů v uměleckém ghetu nebo vybudovat agresivní policejní stát. Příjemné zjištění pro nás bylo, že na rozdíl od schematických strategických simulací typu Tropico je ve hře kladen daleko větší důraz na komplexní a věrohodné chování jednotlivých složek celého společenství.

Foto: Hratelně.cz

Stavitelský potenciál
Nebylo by však snad ani možné anoncovat podobný titul pod značkou SimCity, kdyby nedisponoval příslušným stavitelským potenciálem. Ve hře to vypadá tak, že si na začátku vybíráte z cca 350 typů budov, které ale na rozdíl od původních verzí hry můžete značně svobodně modifikovat (kombinovat, propojovat, měnit některé mechanismy). Jako inspirace pro větší autenticitu vám poslouží škála desítek architektonických slohů od historických, průmyslových až po futuristické designy, za které by se nemusela stydět ani Metropolis. Budovy ovšem nefungují jen jako doplňková část celku, ale dost často po kliknutí umožní také další herní zábavu na mikroúrovni (fungování firmy, život ve školních lavicích). S rozvojem města se pochopitelně bude celé základní nabídkové portfolio budov rozšiřovat. Zároveň s tím, jak se budou vztahy ve společnosti komplikovat, budou vzrůstat nároky na vás samotné a každý váš další krok bude buď rozletem k nové historické éře nebo začátkem úpadku.

Co je to společenská energie?
Asi nejkurióznějším mechanismem a největším lákadlem na celých Societies je princip tzv. společenské energie. Totiž to, jak budete kombinovat jednotlivé faktory jako jsou zdroje, rozvinutost průmyslu, bohatství, vědomosti, poslušnost, nebo naopak kreativitu, ve finálním součtu určí celkovou společenskou energii vašeho města. Žádná z variant není jednoznačně špatná nebo nefunkční, vše bude záležet pouze na vaší celkové strategii. Ačkoliv to prověří až čas. Doufejme, že Electronic Arts dodrží slovo a my budeme moci poznat pravdu skutečně již letos v listopadu.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Patnáctiletý chlapec přežil pád z 19. patra panelového domu v Praze

V Praze na Hájích v pátek odpoledne spadl zřejmě z 19. patra panelového domu patnáctiletý chlapec. Pád přežil, záchranáři ho po uvedení do umělého spánku převezli s vážným úrazem hlavy a pánve do Thomayerovy nemocnice, řekly mluvčí policie Eva Kropáčová a záchranné služby Jana Poštová.

Událost se stala v Kupeckého ulici po 15:00. "Hasiči na místě osobu vyprostili z přístavby, kam dopadla," řekla Kropáčová. Záchranáři podle Poštové ošetřili na místě patnáctiletého mladíka. "Uvedli jsme ho do umělého spánku, zajistili dýchací cesty, žilní vstup, zajistili podle traumaprotokolu a převezli s vážným úrazem hlavy a pánve do Thomayerovy nemocnice na traumatologii," uvedla. Policisté nyní zjišťují veškeré okolnosti události a příčinu pádu, dodala Kropáčová.

Zdroj: ČTK
Další zprávy