Od tohoto týdne se na stránkách Showbizzu budete pravidelně setkávat s články , které vám představí svět kompetitivního hraní počítačových her - progaming. Dnes mi dovolte probrat tento fenomén, historii elektronických sportů u nás i v zahraničí, hrané hry a také nezbytné podmínky k postupu na herní špičku.
Co je to progaming a jak vznikl?
První záblesky profesionálního hraní mají své kořeny mezi hráči FPS her (zejména série Quake), kteří chtěli porovnat své umění s ostatními. Za podpory tvůrců hry Quake ze společnosti id Software se tak mohla v roce 1996 uskutečnit LAN party QuakeCon a již rok nato jsme se dočkali prvního "profi" turnaje v této hře, do něhož vložil svůj vůz Ferrari 308 legendární herní tvůrce John Carmack. Postupně pak v USA i Evropě vznikaly zajímavé projekty zaměřené na kompetitivní hraní (Cyberathlete Professional League, World Cyber Games, ClanBase), ve kterých šlo o dotace v podobě hardwaru a později i financí.
V České republice byly první větší turnaje (Pro Quake Tournament, Pro Starcraft Tournament) uspořádány v roce 2000 a stála za nimi společnost ProGamers (stejně jako za řadou dalších projektů). Opravdový průlom ale znamenaly až dvě LAN party AMD PG Challenge v roce 2001, na které si do ČR přijela zahrát řada evropských hvězd. V oblasti on-line hraní se kromě PG Online lig (pro domácí špičku) hrály i turnaje na serveru GameZone a posléze e-Sports.cz. Ti lepší se však vždy poohlíželi spíše po evropské konkurenci a hráli na portálu ClanBase.
Jaké hry se hrají?
Soupeřit se dá v lecčems (Solitaire a Hledání min nejsou výjimkou), ale většina elektronických sportovců mezi sebou bojuje v akčních FPS, strategiích anebo sportovních/závodních simulátorech. Původní otec všeho progamingu Quake ustoupil do pozadí, na čemž se podepsala i průměrnost zatím posledního Quake 4. Hlavní hrou všech světových soutěží je týmová akční hra Counter-Strike, mód do Half-Life. Jen těžko bychom našli někoho, kdo si nezkusil souboj mezi policisty a teroristy, i Counter-Strike však trochu doplácí na rozdělení komunity mezi verze 1.6 a Source.
Druhou velkou hrou je pak Warcraft III, tedy nejvýznamnější představitel realtime strategií a ani on na velkých světových turnajích nechybí. Další tituly již poněkud zaostávají a jejich obliba záleží na dané zemi. U nás se prosazuje Call of Duty (1 a 2) a starší Starcraft: Broodwar, v Německu zase nedají dopustit na sérii FIFA. Významným hráčem mezi strategiemi se pak postupně stává Warcraft III DotA, od loňského roku součást Mistrovství ČR v počítačových hrách.
Aktuální situace u nás a ve světě
Zatímco úvodní boom profesionálního hraní začal v USA a později v Evropě, nyní se prosazuje i Asie a zejména korejské a čínské turnaje patří mezi špičku. Těmi nejvýznamnějšími jsou World Cyber Games (pořádaný Korejci), neboli herní obdoba olympiády, dále pak Electronic Sports World Cup (s francouzskými pořadateli) a Cyberathlete Professional League (USA). Na významu také získávají online soutěže pořádané německou společností ESL, Američané zase mají své online CEVO ligy. Nejhalasněji ohlášenou akcí roku 2007 je americká Championship Gaming Series, kde půjde o více než 1 milión dolarů a týmy ve hře Counter-Strike: Source budou od pořadatelů dostávat pravidelný plat.
České profesionální hraní přešlapuje na místě a je vidět, jak velikost (malost) domácího trhu ovlivňuje herní akce. Jasně nejvýznamnější je Mistrovství České republiky v počítačových hrách s LAN finále na Invexu, důležitá je i kvalifikace na turnaj World Cyber Games (v roce 2006 pořádaná portálem GamePark) a první ročník WGTour. Na významu získávají mezihernové turnaje pořádané v PG Cyber Café, ale ty jsou výhodné především pro průměrné domácí hráče/týmy, které chtějí srovnat svůj um s domácí špičkou. V konkurenci se světem zůstává český progaming o krok zpět, jediným reprezentantem ČR na světové úrovni je hráč Warcrafta III - Giacomo.
Výhry za první místa
World Esports Games:
Counter-Strike 70 000 USD
Warcraft III 30 000 USD
Electronic Sports World Cup:
Counter-Strike 52 000 USD
Warcraft III 13 000 USD
World Cyber Games:
Counter-Strike 60 000 USD
Warcraft III 25 000 USD
World Series of Video Games:
Counter-Strike 50 000 USD
Warcraft III 20 000 USD
Hráčské výdělky
Výdělky progamerů úzce souvisejí s hrou, které se věnují. Nejvíce peněz se točí v Counter-Striku, hráči si je tam sice musí rozdělovat mezi pětičlenný tým, ale přesto se jim to vyplatí. Vždyť pokud by některý tým byl v roce 2006 úspěšný na všech velkých CS turnajích na světě, vydělal by si více než 8 miliónů korun. Další "výdělečnou" hrou je strategie Warcraft III, ta rovněž nechybí na žádném z velkých světových turnajů. Zejména američtí pořadatelé si stále potrpí na Quake. Stejně jako v klasických sportech ale mají špičkoví hráči zajištěn pravidelný příjem od svých sponzorů a výhry z turnajů tvoří jakýsi bonus.
Ryzí progamingové hráče bychom našli v korejských Starcraft: Broodwar a Warcraft III ligách, již v roce 2004 tam přední korejský hráč Boxer podepsal roční smlouvu s platem 200 000 dolarů. Není se tedy čemu divit, že přední evropští hráči přijíždějí do Jižní Koreje, aby tam strávili část sezóny a pokusili se prosadit mezi místní špičku. Američané preferují střílečku Counter-Strike a připravovaná dlouhodobá liga CGI za podpory televizní stanice Direct TV může znamenat obrat v dosavadním vnímání elektronických sportů mezi širokou americkou veřejností.
V České republice tak daleko nejsme, jedinými opravdovými profesionály s pravidelnou výplatou byli hráči AMD Cyber Teamu (nejdříve CS tým a pak Giacomo a Dark Caleb), což už dnes neplatí. Ostatní přední domácí týmy své hráče podporují hardwarem od sponzorů anebo proplacením nákladů na účast na LAN akcích (cestovné, vstupné), prakticky veškeré hráčské výdělky tak pocházejí z výher.
Jak se dostat na špičku?
Možná jste se již zamysleli, co obnáší život profesionálního hráče. Jednoduše lze říct, že jde pouze o to, hrát co nejčastěji svou hru. Praxe je však o něco složitější. Nejlepší hráči pravidelně trénují několik hodin denně, neustále si procházejí hrané mapy a vymýšlejí nové způsoby, jak překvapit protivníka. Téměř nutností je sledování zápasů zkušených hráčů a jejich taktik. I v profi hraní však platí, že nejvíce se lze naučit při vzájemném souboji, pokud možno se soupeřem o něco málo lepším. Tak si snadno uvědomíte, které postupy fungují a na které části vašeho umu byste měli raději zapracovat.
Rovněž velmi důležitý je kvalitní počítač, jenž umožní bezproblémové zobrazování hry a slušný počet FPS (frames per second, počet snímků za vteřinu). V dnešní době již to není takový problém jako v minulosti, stejně tak šel kupředu vývoj v oblasti internetového připojení, takže i tady jsou největší bariéry pro vstup na scénu odbourány. K dalšímu vybavení hráče patří kvalitní sluchátka, bez kterých se na turnajích neobejdete, dále klávesnice, myš a podložka. Na trhu je doslova záplava progamingových (i "progamingových") periférií, vybrat by si měl každý. Pokud tápete, vyzkoušejte značky Logitech, Microsoft či Razer.
Všechny podmínky splňujete a chcete udělat první krok? Pak se přihlaste do některého turnaje ve vámi vybrané hře, začněte navštěvovat stránky věnující se kompetitivnímu hraní a stahovat záznamy her, které využijete ke zlepšování vlastní hry. Samozřejmě také nepřestávejte sledovat Showbizz, protože pro vás každý týden budeme mít připravený nějaký ten článek z této oblasti (novinky, tipy a triky, rozhovory).
Článek byl připraven ve spolupráci se společností ProGamers.