Proč Halo vypadá pořád stejně?

Jiří Škrampal
8. 5. 2009 10:02
Krátké zamyšlení nad evolucí jednoho vesmírného mariňáka.
Foto: Hratelně.cz

Krátké zamyšlení nad evolucí jednoho vesmírného mariňáka.

Při brouzdání internetem jsem náhodou narazil na video, které velice ukázkově srovnává jednotlivé hry trilogie Halo. Při podrobnějším pohledu na grafiku každé hry si člověk nemůže nepovšimnout jednoho podstatného detailu a to, že všechny tři díly vypadají velmi podobně a paradoxně největší grafický skok je mezi prvním a druhým dílem. Kde a proč se grafici Bungee zasekli?

Teorie 1 - síla Xboxu
První Xbox byl na svoji generaci nesmírně silným strojem a Halo 2 byla svého času výjimečně dobře vypadající hra. Ve třetím dílu tak stačilo zvednout rozlišení do 720p a místo pro přidání polygonů na scénu už jednoduše nebylo, proto Halo 3 vypadá jako přeleštěná dvojka.

Na vyždímání prvního Xboxu doplatilo už několik her, které svou grafikou nijak neoslnily a kde kdo si mohl říct ,,pche, vždyť tohle už zvládal starý Xbox". Konkrétně na Xboxu 360 graficky neoslnil Quake 4 ve srovnání Doom 3, Forza Motorsport 2 oproti prvnímu dílu a stejně tak Fable 2 oproti povedené jedničce na původním Xboxu.

Tuto teorii však srážejí na kolena desítky her na Xboxu 360, které vypadají nesrovnatelně lépe než Halo 3.

Foto: Hratelně.cz

Teorie 2 - dokonalá plynulost multiplayeru
Halo 3 vsadilo především na multiplayer a tahle sázka se rozhodně vyplatila. Halo 3 i dnes, více než rok po vydání, hrají online stále desetitisíce hráčů po celém světě.

Jedním s klíčových faktorů online zápasů je rozhodně framerate, který musí držet jako přibytý v každé situaci, i kdyby se všichni hráči seběhli na jednom místě a začali si házet pod nohy granáty. Optimalizace pro multiplayer je tak jedním z argumentů, proč by grafika mohla zůstat o něco hrubší, aby měl systém rezervu pro náročné situace, které by mohly v online multiplayeru nastat.

I teorie číslo 2 má však své proti a hlavním z nich je fakt, že Halo 2 na starém Xboxu mělo také skvělý online multiplayer a žádné ústupky v grafice k naprosté plynulosti nepotřebovalo.

Foto: Hratelně.cz

Teorie 3 - změna konceptu
Než vyšlo Halo 2, vypustilo Bungee několik trailerů, které měly povahu technické demonstrace. Halo 2 tak od počátku mělo prezentovat grafickou špičku na svém domovském systému a svým ambicím také dostálo. Naproti tomu u třetího dílu jsme dlouhou dobu byly pouze diváky předrenderovaných filmečků, které dávaly tušit, že výsledek zas taková pastva pro oko nebude. Bungee se jednoduše vykašlalo na úmornou práci s dolováním výkonu z grafického čipu Xboxu 360, přehnalo engine z Halo 2 jemným faceliftem a soustředilo se na hratelnost a pilování multiplayeru, což bylo v jejich případě sázka na jistotu.

Přesto, že v dnešním herním světě platí víc než kdy jindy, že právě grafika prodává. Živým důkazem budiž graficky úžasný, avšak konceptuálně a designově impotentní Assassins Creed.

Že se v principu nejedná o žádnou tragédii dokazují desítky milionů prodaných kopií. Punc dokonalé hry však Halo 3 minulo, právě díky rozporuplnému vizuálnímu zpracování, které se ve světle Gears of War vypadá jako zjevení z jiného světa.

Na otázku, proč Halo vypadá stále stejně, si teď odpovězte sami. Někdo může tvrdit, že rozdíly v grafice jsou víc než patrné, někdo další, že na tom přeci nezáleží a velká spousta čtenářů se jen s pozvednutým obočím zeptá, co je to vlastně to Halo (jen mi uniká, proč článek dočetli až sem).

Foto: Hratelně.cz

A že na grafice nezáleží? To je jen poloviční pravda a nejeden zarytý fanda Halo si občas jen smutně povzdechne. Jaké by to asi bylo, kdyby Halo 3 využilo na plno potenciál xboxáckého Xenosu? A můžeme se vůbec těšit na to, že někdy uvidíme Master Chiefa a nebude to jako procházka do herní historie?

V těžké situaci jsou i vývojáři. Když vrazí statisíce dolarů do precizního grafického zpracování, mnohdy jejich hru kritika strhá s argumentem, že ,,grafika není všechno". Když má naopak hra vymazlený systém a prvotřídní hratelnost, ale nenápadné, ošuntělé a nic neříkající grafické zpracování, herní svět se o ní často ani nedozví a hra nenávratně mizí v propadlišti dějin.

A jak bude vypadat Halo 4? To v současné chvíli asi neví ani Bungee. Jejich slavnou hlášku před vydáním Halo 3 ,,nebojte se o grafiku, bude skvělá", jim už znovu nezbaštíme.

 

Právě se děje

Další zprávy