Slovo "pokémon" mívá obyčejně dva významy. Pro genetiky je to zkratka pro "POK erythroidní myeloidní ontogenický faktor", který má co dělat s rakovinou. Pro hráče, diváky a hlavně děti je to složenina spojení "Pocket Monsters". Rozhodně nemáme v úmyslu zabývat se na tomto místě pří o kontroverzní výpůjčce značky pro "lékařské účely", ani jinou peprnou kauzou (a že jich je!). Účelem článku je přiblížení hry, která je v určitém smyslu prvním skutečným pokémonským titulem, jenž vychází na konzoli Nintendo DS, a zároveň plnohodnotným nástupcem televizního seriálu.
Jak tedy dopadl titul, na který se těšily milióny hráčů? Přesně podle očekávání! Snad v duchu tradice a nebo možná pod tíhou toho velkého břemene vyprodukovali vývojáři hru, která je naprosto stejná jako její předchůdci, a to nejen po stránce příběhu a hratelnosti, ale do jisté míry také zpracováním. Na jednom diskusním fóru, kde se scházejí pravověrní fanoušci této ikony, se dokonce hráči vzájemně utvrzují v domněnce, že vývojáři zakomponovali do novinky některé zvuky a grafické prvky pocházející ze starých her série.
#hodnoceni
Příběh vás, stejně jako v seriálu, přenese do role nýmanda, který sní o tom, že se jednou stane trenérem pokémonů. Přání se mu záhy vyplní, když použije cizího domestikovaného pokémona k souboji s divokým "zvířátkem". Karty jsou rozdány. Následuje pouť rozsáhlým herním světem, která vede od města k městu, kde se utkáváte s místními trenéry a poznáváte nové a nové virtuální osobnosti. Onu přízemnost designérů pak dokonale dokumentuje dobrodružství s dvojící, která si říká Team Galactic a svými úmysly náramně připomíná seriálový Team Rockets (Rakeťáci).
Ve svých počátcích je hra mimořádně nudná a jistě mnohé nováčky odradí. Mohou za to souboje, které jsou kvůli neustálému komentování každé akce nejen zdlouhavé, ale také monotónní. V určitých částech světa na vás totiž mohou kdykoliv zaútočit divocí pokémoni, jež musíte za pomoci svých ochočených zvířecích bojovníků buďto skolit a nebo oslabit a polapit. Zvířata útočí mimo jiné ve vysoké trávě a jeskyních, což by ani tak nevadilo, kdyby se tak nedělo každých pět kroků. Vlezu do jeskyně, zaútočí Geodude, ujdu pět kroků, zaútočí Geodude, ujdu dalších pět... Klidně se může stát, že se utkáte pětkrát za sebou se stejným pokémonem. Obrana existuje (repelent), ale ani zdaleka nevydrží na celý průchod jeskyní. Souboje jsou koncipovány na bázi tahů, přičemž platí, že si v každém kole můžete vybrat, zda využijete některý ze čtyř druhů útoků, vyměníte pokémona a nebo použijete nějaký předmět z batůžku (třeba pokéball).
Kouzlo téhle série však spočívá v základech, v systému, na kterém stojí. Pravidla souboje jsou vskutku komplexní, takže nemusí vždy platit, že pokémon na vyšším levelu porazí papírově slabšího soka. Roli hrají i jiné faktory: stav zvířete, případná výbava, štěstí, a hlavně kategorie, ke které daný živočich patří. Jsou tu kamenní pokémoni, vodní, ohniví, lístkoví... a každý druh má výhodu proti jinému. V některých případech je to hned jasné (vodní-ohnivý), jindy však selský rozum nestačí (listový-kamenný), a tak musíte zapátrat v příručce nebo oslovit některého z obyvatel virtuálního světa. Taktický prvek tak dostává mnohem větší hloubku.
Celou dobu tady brbláme nad tím, jak jsou ty hry pořád stejné, což je pravda. Jedna skutečně výrazná inovace tu ale je. Jedná se o integraci online hry a globálního trhu. Už po několika hodinách hraní dostanete možnost okusit zápas proti živému člověku. Má to však jeden háček - musíte znát jeho kód. Na internetu jich je zveřejněna spousta, takže byste s tím neměli mít problémy. Trh s pokémony je taktéž vítanou novinkou, i když se zatím neukázal jako příliš funkční. Problém je ale spíše ve hráčích. Totiž výměna pokémonů funguje na té bázi, že nabídnete své "zboží" na trhu a napíšete, kterého pokémona byste za něj chtěli. Většina nabídky je bohužel tvořena inzeráty s nesmyslně přemrštěnými požadavky nebo nezajímavými artikly. Proč bych si měl kupovat Zubata na 2. levelu, když si ho můžu chytit ve kterékoliv jeskyni?
Čtyři tisíce znaků máme za sebou a zatím jsme spíše kritizovali. V tabulce však svítí poměrně vysokého hodnocení. Chyba? Ani náhodou. Totiž i navzdory všem těm výtkám, ať už byly směřovány k příběhu, zpracování nebo soubojům, se jedná o velkolepou hru, která vydrží desítky hodin. Samotné pokoření příběhové části ukousne něco mezi čtyřiceti až padesáti hodinami čistého času z vašeho života, nemluvě o tom, že můžete klidně hrát i dál. Je tu multiplayer, vzácní pokémoni, kteří vás budou ve snách pronásledovat, dokud je všechny nepochytáte, a spousta dalších důvodů, proč v dobrodružství pokračovat. A když si uvědomíte, co všechno stojí za tím, co všechno podmiňuje například vývoj vašich pokémonů nebo výskyt raritních kousků, nemůžete jinak, než dát vysoké hodnocení.