Pirátství je přetrvávající problém, který sužuje herní průmysl od nepaměti a bude tu s námi navždy. Nebo snad ne?
V záři next-gen konzolí a jejich úspěchu zůstávají očím běžného uživatele skryty next-gen strategie, jak zamezit pirátství.
Playstation 3 – dvojitý úder
Sony tentokrát neponechala nic náhodě a podařil se jí vyloženě husarský kousek – dva roky po vydání konzole pirátství na Playstation 3 stále neexistuje.
Prvním důvodem je přenosové médium, které PS3 používá. I když dnes ceny blu-ray vypalovaček klesly na snesitelných 6000 Kč, za jediné prázdné dvouvrstvé médium dáte minimálně 600 Kč. Každý pirát si spočítá, že při takových cenách se mu jednoduše vyplatí pověsit pirátství na hřebík. S médii také souvisí problematická distribuce nelegálního softwaru. Takový Metal Gear Solid 4 využívá blu-ray disk naplno a než stáhnete přes P2P sítě celých 50 GB, uplyne skutečně hodně času. Čtrnáctidenní zablokování internetu pro celou domácnost se mezi benefity počítat nedá.
Poslední a pravděpodobně nejpádnější důvod, proč Playstation 3 zůstává prosta warezu, je celkový koncept přístroje otevřeného 3rd party softwaru. Nejschopnější programátoři na moderské scéně (která s tou pirátskou bohužel často splývá) vždy chtěli hacknout zamčenou konzoli, spustit na ní nepodepsaný kód, obejít všechny ochrany. Sony tuhle výzvu zničila, když z PS3 udělala open-source friendly přístroj, který je přímo designován pro používání Linuxu. Chcete si na PS3 pouštět své programy, přehrávat nepodporovaná média nebo hrát hry na emulátorech? Jak je libo, my vám bránit nebudeme.
Díky absenci zájmu hackerů se tak nedostalo ani na piráty. PS3 je přitom první konzole, která je domácím programo-kutilům takto otevřená.
Xbox 360 – offline je jen polovina zábavy
Při designu Xboxu 360 byly statisíce dolarů investovány jen do ochrany před spuštěním nepodepsaného kódu a skutečně, povedlo se. Dodnes nebyla na Xboxu 360 spuštěna jediná homebrew aplikace. Inženýři Microsoftu však až příliš nápadně přehlédli jiná vrátka k pirátství – optickou mechaniku. Díky přehrání firmwaru je možné mechaniku přesvědčit, že vypálené DVD je ve skutečnosti originál.
I s tím se však Microsoft popral a to velmi účinně – banováním pirátů ze služby Xbox Live. S obrovskou databází her na Xbox Live Arcade a velkým zaměřením na podporu multiplayeru pro většinu her to pro spoustu pirátů byla taková ztráta, že se rozhodli pořídit si nový Xbox, Microsoft totiž z Live zabanoval konzoli, ne účet.
Díky vynalézavosti pirátů dnes však existuje určitá (nutno podotknout velmi malá) skupinka pirátů, která je díky novým firmwarům do mechanik schopná obejít kontroly Microsoftu a piráti tak mohou hrát beztrestně online i warezit. Jelikož Microsoft své techniky kontroly neustále zlepšuje a mění, musí si ale piráti každou chvíli měnit firmware ve své mechanice. Kromě toho, že celý proces není technicky nejjednodušší, je jen samotné rozebírání Xboxu 360 a napojování mechaniky do PC velice piplavá práce. Pirátství na Xboxu 360 zatím existuje, je však pro samotné piráty maximálně limitující a otravné.
Wii – babičky a hackování?
Na konzoli od Nintenda je pirátství zdánlivě nejjednodušší. S ochranami se nikdo příliš nepáral a jako média používá obyčejná DVD. Nintendo však umí velice dobře počítat a ví, že procento uživatelů Wii, kteří jsou schopni hacknout si konzoli, je tak směšně mizivé, že nemá šanci ovlivnit obchodování se softwarem pro Wii. Většina majitelů Wii, rekrutovaná z řad casual hráčů, na které se Nintendo zaměřuje, ani neví, že nějaké pirátství na Wii existuje.
A nechat si konzoli „očipovat“? To je u nás, stejně jako v drtivé většině vyspělých západních zemí, už několik let nelegální a spousta domácích kutilů, kteří si chtěli přivydělat, na to doplatila.
Minulost a budoucnost
Zatím co u několika předchozích generací konzolí bylo pirátství téměř denním chlebem (a zlí jazykové tvrdí, že velká míra pirátství pomohla k úspěchu značce Playstation), v současnosti se situace navenek nenápadně, avšak ve skutečnosti radikálně změnila. Skvělým příkladem je posun od původního Xboxu k Xboxu 360. Zatímco původní Xbox byl bez hacknutí jen krabice, která vám nepřehrála ani DVD, po hacknutí a nainstalování jednoho z mnoha homebrew dashboardu se z něho rázem stalo domácí multimediální centrum, jehož možnostem nesahají dnešní konzole ani po kotníky. U Xboxu 360 se situace obrátila a ve velké nevýhodě jsou naopak ti, kdo se pustí do úprav vnitřností své konzole.
A budoucnost pirátství na konzolích? S největší pravděpodobností žádná nebude. Pomalu ale jistě se blíží dominance digitální distribuce, ve které na pirátství jednoduše není místo. Podle mnoha analytiků je současná konzolová generace poslední svého druhu, vize budoucnosti je však nejasná a nikdo z velké trojice se nijak specificky ke konceptu dalších konzolí zatím nevyjádřil. Vše ale naznačuje, že pirátství na konzolích se octnulo ve slepé uličce.