Nová studie: 61 % webů posílá data o uživatelích dál

Reuters Reuters, LP Fish
12. 10. 2011 15:10
Stejně jako paparazzi slídí v soukromí celebrit, data o uživatelích internetu nepřetržitě sbírají cyberazzi. Podle studie americké Stanfordovy univerzity sdílí data o svých návštěvníchc 61 procent webů.
Foto: Aktuálně.cz

Uživatelé internetových stránek jsou mnohem méně anonymní, než si myslí. Podle studie Stanfordské university, která prověřila 185 amerických webů s velkou návštěvností, umožnilo 61 procent z nich sbírat data o uživatelích dalším firmám.

Uživatelská jména nebo e-maily se z těchto webů dostala především ke čtyřem velkým příjemcům. Kromě Googlu a Facebooku to byly ještě společnosti comScore a Quantcast, které se zabývají měřením provozu na webu a marketingem.

Když se uživatel přihlásí například na stránku americké televize NBC, dozví se jeho e-mailovou adresu dalších sedm společností, zjistila studie. A shlédnutí regionálně zacíleného inzerátu na stránce amerického obchodu Home Depot odešle uživatelské jméno a e-mailovou adresu třinácti společnostem.

Prohlížet web anonymně

"Na internetu nás sleduje celá řada cookies a dalších zachytávačů dat a o každé naší zastávce nebo akci informují marketingové společnosti. Ty jsou pak schopné zpracovat je do překvapivě kompletního profilu našeho online chování," komentoval zjištění studie předseda Federální obchodní komise USA (FTC) John Leibowitz .

Stanfordská studie podle něj komisi pomůže v úsilí ochránit online soukromí spotřebitelů. Leibowitz v souvislosti s behaviorální reklamou a sběrem dat o uživatelích hovoří o tzv. fenoménu cyberazzi. Slovo je odvozeno od fotografů paparazzi, kteří na každém kroku sledují soukromí celebrit.

FTC už v minulosti podporovalo iniciativy, které se snaží omezit možnosti inzerentů shromažďovat údaje o spotřebitelích. Leibowitz vyzvedl zejména Microsoft, Mozillu a Apple za to, že do svých prohlížečů integrovaly možnost anonymního surfování, které nezanechává na webu stopy.

 

Právě se děje

Další zprávy