Jak je již zvykem, druhá polovina roku se nese v duchu nových přírůstků do sportovních sérií z dílny sportovní divize Electronic Arts. Nejinak tomu bude i letos. Každoroční zvyklost, jenž se v EA traduje od nepaměti, často tituly obohatí jenom o rádoby aktuální soupisky a nepříliš dotažené novoty. Na zeleném trávníku cítí vydavatelský obr konkurenci, a tak se snaží seč může (hodnocení následků raději nechme spát). Stín analogického scénář však začíná zahalovat i ledovou plochu, kdy dlouhá léta neinovovanému NHLku šlape na paty výlučně konzolová záležitost, hokejová série NHL 2Kněco. Proto kanadský tým z Vancouveru nespí na vavřínech a chystá prostřednictvím nadcházejícího ročníku s osmičkou na frontu velké změny.
Že by realističtější hokej?
Počátkem nutno podotknout, že mezi jednotlivými verzemi budou opět zásadní rozdíly. I když tvůrci hovoří pouze o vizuální diferenci, skutečnost je nakonec zcela odlišná. Důkazem je multiplatformní NHL 07, v jehož "staré" a next-gen podobě měly nově implementované herní mechanismy do totožnosti i kvality hodně daleko. Tento nepochybný fakt nechme s přivřenýma očima stranou a pojďme si představit letošní vychytávky, jimiž se PR oddělení hlasitě pyšní.
První z nich je od základu překopaný model bruslení, jdoucí ruku v ruce se systémem Skill Stick. Nikoho snad už nepřekvapí nová várka animací, takže k jádru věci. Pohyb dolní části těla znovu připadne na levý analog, ovšem s tím rozdílem, že budeme páčkou kontrolovat nejen směr, ale také rychlost a provedení. Díky tomu bude dočista eliminována normální a rychlejší forma bruslení, kterou nahradí bohaté spektrum rychlostí. Vše bude záležet výhradně na důmyslném vychýlení páčky. Pokud jde o jmenovanou realizaci, platí zde obdobné zákonitosti. Jestliže budete chtít zaseknout, stačí analogem prudce trhnout. Pro změnu směru bude naopak nutná trocha subtilnosti, aby byl průběh co možná nejladnější.
Bruslení se tak přiblíží více realitě, což uvítáme především v situacích jeden na jednoho. Obránce bude možné metaforicky dostat na kolena matoucími pohyby, zatímco na druhé straně barikády půjde mnohem přirozeněji vykrýt nejedna jedovatá střela. Předělaný model najde uplatnění i při přesilovkách či neméně napjatých akcích v útočném pásmu, kdy je nemožnost bruslit na místě, případně v teritoriu o velikosti několika málo metrů, s dostatečným odstupem od protihráče naštěstí minulostí.
Vše výše zmíněné navíc umocní vypilovaná práce s holí, přímo závislá na fyzice puku. Ten bude nyní chápán jako samostatný objekt, tak jak to známe v případě mičudy z fotbalové simulace Pro Evolution Soccer. Tentokrát bude možné oddělit kotouč od čepele, posunout jej do volného prostoru, opětovně ho získat a pokusit se zakončit. Veškeré nakládání s hokejkou je od minula pěvně svázáno s pravým analogem, nicméně až teď bude jeho pohyb věrně opisován. Chybět tedy nebudou nejrůznější technické fintičky od nejpromyšlenějších kombinací až po přehazování puku ze strany na stranu.
Za úspěchy stojí tvrdý trénink
Když už jsme nakousli kombinování na ledě, jistě by se slušelo, otřít se o něj alespoň několika slovy, neboť NHL 08 nabídne možnost naučit své hráče vlastním kombinacím. Jednoduše se přepneme do tréningového módu, kde si určíme startovní body jednotlivých hráčů, eventuálně jedince, a následně zaznamenáme jejich souhru. Nacvičenou situaci pak při zápase umělá inteligence intuitivně rozezná, načež se rozjede boj o přesnost. Akcičku ovšem zvládnou realizovat jenom ti hráči, kteří se při jejím natrénování zapotili, proto rovnou zapomeňte na časté experimentování se složením formací. Dokonce když prodáte hokejisty, jenž měli společný repertoár, do jiného týmu, budou schopni jej v zápasech proti vám uplatnit. Dobře zní i skutečnost, že se bude protivník snažit vaší hru přečíst a patřičným způsobem jí potlačit.
Výčet zdaleka nekončí
Zdali jste někdy chtěli být v kůži brankáře, NHL 08 vám částečně tento sen splní. Tvůrci totiž zapracovali na ovládání nejen celé pětky, takže budeme moci bez problémů odehrát zápas výhradně z perspektivy brankáře, samozřejmě se vším, co k anoncovanému poslání a pořádnému matchi patří.
Jak vás již mohlo trknout, v EA se spíše soustředili na vylepšení dosavadních mechanizmů, než aby vsadili na něco nového. Avšak něco se přeci jenom najde. Těšit se můžeme na roky opomíjenou nižší soutěž AHL, jež nabídne dohromady devětadvacet týmů. Jedná-li se o českou ligu, která měla minulý rok na PC premiéru, stěhování na ostatní platformy se bohužel nekoná. Totožně tomu bude i s dabingem, ačkoliv v kuolárech probleskla zpráva o české X360 verzi. Přesto Češi nezaháleli, též se poučili z chyb, získali více času a začali ve spolupráci s Robertem Zárubou a Petrem Vichnarem ihned po skončení MS v Moskvě ladit, přičemž se vyvarovali pochybením v pádech a měnlivé hlasitosti.
Konečně pořádný hokej
Podle doposud zveřejněných informací, vypadá nové NHL velmi slibně, a to především pro konzole nové generace, kde nabídne stejně jako ostatní sportovní tituly z řady 08 odpovídající zpracování. Majitelé osobních počítačů musí vzít za vděk faktem, že je sjednocení grafiky naplánováno "už" na příští rok, kdy bude údajně ten pravý čas spustit na počítačích novou sportovní éru, jejíž přítomnost si na PlayStation 3 a Xbox 360 užívají hráči již nějaký ten pátek.
Datum vydání je naplánováno dva dny před začátkem astronomického podzimu, tedy na jednadvacátého září. Na krabici bude jako obvykle některý z místních hráčů, jehož totožnost je zatím neznámá. Každopádně se má na vědomí, že nahradí hvězdu letošního ročníku, mladíčka Erica Staala z týmu Carolina Hurricanes.