Mortal Kombat: Armageddon - velký návrat

Petr Novák
8. 12. 2006 0:00
Bojovka s předlouhou tradicí, objevující se již od dob prastarých videoherních systémů, zakončila svou sérii na Playstation 2.
Foto: Aktuálně.cz

Mortal Kombat je opravdu hrou s předlouhou tradicí. Ani si netroufneme tipnout, kolik joysticků díky ní skončilo na smetištích s ulámanými pákami či rozmačkanými tlačítky. Kromě jiného hra vždy obsahovala na svou dobu důmyslný systém komb, speciálních úderů či kouzel, čímž se stala nelítostným konkurentem všech provařených Street Fighterů a jim podobných akcí. Mortal se ihned po svém vydání ale také stal terčem mravokárců a psychologů kvůli extrémně násilnému zpracování soubojů; po obrazovce stříkala krev, ubozí poražení padali břišní dutinou na dvoumetrové ocelové hroty a nejšikovnější hráči si nacvičili kombinaci stisků směrovek a tlačítek tak, že prováděli extrémně brutální dorážky nepřátel.

Co vás čeká
V hlavním menu posledního dílu s podtitulem Armageddon najdete na prvním místě Kombat obsahující Arcade mód, ve kterém se probojujete skrze žebříček oponentů. Jejich obtížnost se postupně zvyšuje a dokáží vás v pozdějších utkáních pěkně potrápit, nicméně na samotnému vrcholu čeká extra tuhý boss, jehož poražení bude dostatečnou satisfakcí za bolavé prsty.

Foto: Aktuálně.cz

Součástí první záložky menu je i prozaický Versus, kde si poměříte schopnosti s kamarádem, a Practice, sloužící pro trénink úderů, kouzel či speciálek na pasivním oponentovi.

Přes šedesát bojovníků!
Počet postav je ohromující a opravdu se dočkáte VŠECH reků, kteří se kdy v historii MK objevili! Úctyhodná číslovka 62 zahrnuje dokonce i historicky nejoblíbenější postavu Liu Kanga, jenž byl v jednom z předešlých Mortalů zavražděn a nyní doslova a do písmene vstal z mrtvých. Fanoušci série mají tedy koupi jasnou; co ale ostatní hráči?

#hodnoceni

Ti si mohou například vytvořit vlastního bojovníka za pomoci Kreate-a-Fighter. V tomto aspektu MK dostihuje dosud ojedinělého Virtua Fighera; kromě kompletního nastavení vzhledu postavy (které mimo výšky, rasy, barvy pleti, vlasů či očí zahrnuje dokonce i velikost poprsí v ženském provedení) si můžete vybírat z nepřeberného množství oblečení a doplňků. Také si na každý button můžete přiřadit specifické údery, nadefinovat bojový styl, postoj či vítěznou animaci, vybrat zbraň, s níž souvisí další dávka úderů a speciálek atd. Výsledek uložíte na kartu a poté můžete vámi vytvořenou postavu zkoušet ve všech dostupných módech k tomu určených, včetně speciálního on-line, kde se utkáte s "výtvory" z celého světa.

Hra ve hře
Poměrně rozsáhlý mód Konquest, v němž se zhostíte bojovníka Tavena, syna boha a smrtelné ženy, nejvíce připomíná Shaolin Monks. Tavena provedete poměrně zajímavým příběhem, jenž ve svém finále naváže na vynikající úvodní intro a vám se tak složí kompletní dějová linka, na jejímž pozadí se celý Armageddon odehrává. Systém této hry ve hře tedy - stejně jako zmíněný předchůdce Armageddonu - sestává z pohybu po 3D prostranství, konfrontací s tunami protivníků, sbírání peněz či bonusů a postupného vylepšování hrdinových schopností. Kromě všudypřítomných oponentů usilujících o vaši smrt se budete muset vyhýbat nepříjemným pastím a občas podstoupíte klasický versus souboj s bossy. Kromě odemknutí čtyř speciálních postav a alternativních kostýmů pro bojovníky v Arcade módu také nasbíráte spoustu peněz, s jejichž pomocí zakoupíte tuny bonusových předmětů.

Foto: Aktuálně.cz

Dojde i na závody
Nebylo by Mortalu bez miniher; ani tentokráte nás autoři nezklamali a připravili Motor Kombat. Ten není ničím jiným, než vtipnou variací na závodní hry typu Wipeout, kde se zmocníte jedné z postav a budete se jí snažit dovést k vítězství šílených závodů motokár na ještě šílenějších tratí. Kromě možnosti dalšího sbírání mincí můžete v této části hry sbírat i speciální power-upy; Scorpion přitahuje oběť i s vozítkem lanem, Raiden vyvolává blesky atd. Motor Kombat není absolutně dokonalou hrou jako stand-alone tituly, ale pro odreagování či duel s kamarádem rozhodně stojí za zkoušku a příjemně zpestří napětí z bojů.

Samotná hratelnost titulu je dána typicky mortalovským systémem souboje; komba zůstala zachována podobně jako v Deception. Stejně tak se dočkáte jednoho bojového stylu beze zbraně a dalšího pro hrdinovu zbraň; mezi těmito dvěma styly samozřejmě můžete real-time přepínat během boje. Taktéž interaktivní prostředí zůstalo zachováno, zmiňované zóny s pastmi jsou samozřejmě stěžejními obzvláště v módu arcade, kde je jejich funkčnost podtržena barevnými linkami (žlutá znamená propad do nižší úrovně, rudá smrtelnou past).

Foto: Aktuálně.cz

Utrhni mu ruku
Zajímavé změny se dočkala fatalita, čili "dokončovací" úder. Tentokráte si nebudete pro každou postavu muset pamatovat speciální kombinaci stisků směrovek a tlačítek; doražení nepřítele máte plně pod kontrolou. Poměrně lehkými kombinacemi tedy můžete postavu zdecimovat tak, že jí nejprve utrhnete jednu a pak druhou končetinu, rozkopnete hrudník, vyrvete srdce a ve finále např. rozdrtíte hlavu. Finta nespočívá v postupném provádění kombinací těchto dokončovaček, ale ve správném výběru, jelikož každá z nich zabírá určitý časový úsek na ukazateli; vězte, že šikovný "zakončovatel" může těchto pohybů na sebe navázat až rovnou desítku.

MK Armageddon nabízí stovky hodin morbidní zábavy na všechny možné způsoby. Jak kvalitně je však prezentován? Po grafické stránce se hra opět velmi povedla. Nejvíce asi připomíná starší Deception, postavy jsou však tentokráte ještě o kousek lépe vymodelovány. Arény jsou zastoupeny ve větším množství a pestrost jejich prostředí je také povedená, engine je velmi dobře optimalizován.

Foto: Aktuálně.cz

Solidní zpracování
Samotná grafická prezentace působí v Armageddonu asi nejlépe z celé série, úvodní menu je podkresleno velmi pěknými a střídajícími se artworky hlavních protagonistů a jejich soků, stejně tak loading screeny. Samotné úvodní intro se drží zaběhnutého vysokého standardu a lahodí oku hráčovu. Zvukově se MK navrátil ke kořenům; zpět je starý dobrý announcer; opět si vychutnáte téměř legendární vyvedené hlášky typu "Finish him" a podobně. Hudebně Armageddon opět staví na zvláštně pojatém a svým způsobem přitažlivém soundtracku.

Malými nedostatky je snadná obtížnost módu Konquest, zbytečně se přibližující masám, a určitá repetivnost Arcade daná jednodušším systémem hmatů - zvýšení nároků na hráčovu zručnost, viditelné u konkurence (Tekken, VF, Soul Calibur) či více voleb obtížnosti bychom jednoznačně uvítali. Malé varování na závěr: násilí v Armageddonu je opravdu extrémní; dětem by se tato hra rozhodně neměla dostat do rukou!

 

Právě se děje

Další zprávy