Medal of Honor: Airborne

Michal Šuráň
2. 2. 2007 0:00
Máte dost klasických stříleček z 2. světové války? Pak pro vás máme ochutnávku nové vlny, kterou se zdá být od základů překopaná série Medal of Honor!
Foto: Hratelně.cz

Žánr válečných her z druhé světové války je velmi oblíbený jak tvůrci, tak samotnými hráči. Například série Medal of Honor se na všech platformách prodalo přes 27 milionů kusů. A tohle číslo ještě řádně povyroste, protože se na nás řítí díl nový, který jde jinou cestou než jeho předchůdci.

Foto: Hratelně.cz

Znova a jinak
Airborne tak bude jakýmsi nováčkem v sérii Medal of Honor. Oproti svým starším bratříčkům totiž na válečnou vřavu zaujímá odlišný pohled. Zapomeňte na nějaké skriptované události a cestičku skrz válečné pole, kterou vám vyšlapali tvůrci. V této hře závisí vše na vás a na vašich schopnostech. Airborne má být opravdovou revolucí mezi válečnými hrami. Zatímco doposud jste byli umístěni na start, v ruce měli pušku a "hráči, snaž se", zde to tak snadné mít nebudete. Možná vás překvapí informace, že v celé hře bude pouze pět misí. Některé zdroje uvádějí sedm, nicméně v převaze je prozatím informace o pěti (každá zřejmě zastoupí jednu válečnou operaci jako Varsity, Market Garden atd.). Jenže díky jejich pojetí to může být zábava na desítky hodin.

Foto: Hratelně.cz

Každou úroveň budete začínat na palubě letedla. Ani se pak nestačíte rozkoukat, zasvítí světlo a vy už skáčete ven. Jenže vás zde nečeká žádné předem nefingované rozhlížení po ostatních letících spolubojovnících nebo sestřelených letadel. Dráhu letu můžete ovlivňovat dle svého uvážení a dopadnout tak na místo, kam chcete. Chcete dopadnout se zbytkem skupiny do žitného pole a poté společně likvidovat nepřátele? Nebo se rozhodnete přistát o pár desítek metrů dále a stylem osamělého vlka vašim spolubojovníkům pročistit cestu? A co využít střechy budovy nebo kostelní věže, nejsou to jsou nádherné pozice k ostřelování? Takováto rozhodnutí budou mít naprostý vliv na hratelnost, jak ji dnes známe, a autoři se musejí popasovat s velkou řadou problémů, aby hra ve výsledku nikde neskřípala.

Žádné skripty, pouze dynamicky se měnící svět
Z toho je jasné, že s předskriptováním herních událostí by zde tvůrci příliš neuspěli. Vývojáři ani vaši počítačem řízení protivníci totiž nikdy neví, kde a kdy se objevíte. Z toho důvodu byl napsán speciální engine pro simulaci reálného světa. Chcete praktickou ukázku? S vašimi spolubojovníky máte za úkol zajistit několik strategických bodů na mapě. Rozhodnete se ovšem pro boj na vlastní pěst, a tak místo nějakého taktizování přistanete co nejblíže prvního bodu a vyčistíte jej od nepřátel. První úkol jste zvládli. Jdete tedy dál, ale najednou zjistíte, že právě splněný úkol máte zpět, protože protivník získal určený bod zpátky - vaši spolubojovníci se ještě plácali někde v poli a nechráněnou pozici tak protivník získal zpět.

Zanadáváte si tedy nad neschopností kolegů, asi neměli tak tvrdý výcvik jako vy, a vydáte se zpět ztracené místo dobýt znovu. Jenže ouha, v polovině vaší cesty úkol zmizí - vaši spolubojovníci se konečně vymotali z padáků a strategický bod získali zpět i bez vaší opětovné pomoci. Vůbec chování jak vašich bratrů ve zbrani, tak i nepřátel bude odpovídající situacím - v bezpečí si budou povídat, hrát karty, pokuřovat, při přestřelkách pak taktizovat, krýt se či zděšeně a zmateně pobíhat. K tomu všemu by měl dopomoci nový systém umělé inteligence, která bude reagovat na podněty v takové míře, jako v žádné jiné doposud vydané hře. Vypadá to tedy, že žánr akčních her z Druhé světové války konečně zažije potřebnou (r)evoluci.

Vražedný výraz ve tváři
Tvůrci se samozřejmě nezaměřili pouze na dynamický virtuální svět. Pokud jste se podívali na screenshoty okolo tohoto článku, musíte uznat, že grafika je na next-gen úrovni. Kromě PC totiž hra vyjde také na Xbox360, PS3, PC, Xbox a PS2. Nicméně zvládat obrovská, ale přitom detailní bojiště se spoustou objektů a k tomu precizně vymodelovat postavy, to dnes zvládne jen málokterý grafický motor. Proto po dlouhém rozhodování autoři sáhli po licenci Unreal 3 enginu a my se jim nedivíme. Velkou námahu věnovali animaci postav a mimice obličejů. Veškeré pohyby ve hře včetně tváří charakterů byly animovány pomocí technologie Motion Capture. Díky ní na vás čeká opravdová podívaná.

Foto: Aktuálně.cz

Důkazem je hned začátek první mise. Zatímco letíte na místo seskoku a čekáte, tak se procházíte po letadle a díváte se po svých spolubojovnících. Někteří mají ve tváři strach, jiní se tváří, nebo alespoň snaží tvářit vyrovnaně. Najednou sestřelí letadlo, které letělo vedle vás, a na obličejích všech přítomných to okamžitě poznáte. Stejné je to i v boji. Jinak se voják tváří, pokud se potichu plíží, běží nebo ho do ruky pálí hlaveň od výkonného automatu, kterým kosí nepřátele.

Pro realistické zpracování herního světa si tvůrci na začátku vývoje udělali malý výlet do Evropy a dovezli si zpět domů 11 hodin videa a 40GB fotek z míst, která hráč ve hře uvidí. Aby byla věrnost stoprocentní, byl opět k vývoji přizván plukovník Dale Dye, vysloužilý voják, jenž se účastnil operací, které hráč ve hře prožije. Spolu s ním strávili týdny studováním válečných reálií, aby události a dění bylo co nejblíže skutečnosti.

Foto: Hratelně.cz

Legendární tvůrci
O kvalitě titulu mnohé vypovídá, že na jeho vývoji se účastní také tvůrci, kteří stáli za prvním dílem a poté EA opustili, aby vytvořili Call of Duty. Ovšem kolik se jich k vývoji Medal of Honor vrátilo, zapomněla EA zmínit. Doufáme, že tolik, aby zvedli z popela umírající sérii. Taktéž můžeme očekávat podmanivý orchestrální soundtrack, který bubny a smyčci podkreslí válečnou vřavu.

Od nového dílu Medal of Honor s podtitulem Airborne si slibují hodně samotní tvůrci a i hráči při vyslovení názvu hry začínají slintat jak Pavlovovo psisko. Otázkou je, jak se tvůrci vypořádají s novým herním systémem otevřeného a svobodného světa. Doufejme, že splní naše očekávání. Výsledek bychom se měli dozvědět již brzy.

 

Právě se děje

Další zprávy