Hře Lord of the Rings Online (dále jen LotRO) jsme se věnovali již v několika rozsáhlých článcích, a tak tuto recenzi pojmeme trochu nestandardně. Pokud byste v ní tedy něco nenašli, zcela jistě získáte všechny potřebné informace v těchto článcích - preview, první dojmy, druhé dojmy nebo třetí dojmy z hraní.
Problémy s distribucí
Kdyby bylo vše podle toho, jak bylo přislíbeno, nezačínala by recenze právě tímto odstavcem. Původně totiž měla hra vyjít již 24. dubna, někde se ale pravděpodobně něco pokazilo, a tak se LotRO dostane do obchodů v ČR až během tohoto týdne. V současné době tak mohou po Středozemi pobíhat pouze hráči, kteří si hru koupili v některém z "vyvolených" států, kde proběhla distribuce podle plánů. I tak ale není moc jisté, že chytrolíni, kteří zakoupili hru jinde opravdu hrají. Stejně jako většině ostatních MMORPG her se totiž ani LotRO nevyhnuli počáteční porodní bolesti v podobě malého počtu serverů, jejich přetíženosti, nutnosti dlouho čekat ve frontách na login a tak podobně. Toliko tedy na úvod, dělejte ale, jako kdybyste nic z výše zmíněného neslyšeli. LotRO je totiž parádní hra, kterou by rozhodně nebylo moudré kvůli nezvládnuté distribuci a počátečním problémům odsoudit.
#hodnoceni
První MMO hra s licencí na svět J.R.R. Tolkiena
LotRO je první (a jedinou) MMO hrou, která se může pyšnit oficiální knižní licencí. To umožnilo tvůrcům, na rozdíl od vývojářů z EA, kteří jsou celkem striktně svázaní tou filmovou, stvořit živoucí svět, jež by jim pravděpodobně pochválil i sám pan Tolkien. Dostanete se totiž na místa, která jste si mohli zatím pouze představovat a z toho jak jsme hru testovali, můžeme prozradit, že se vám rozhodně budou líbit. Za více než 4 roky vývoje se toho dá zkrátka stihnout opravdu hodně, a jelikož je firma Turbine již poměrně zkušeným harcovníkem na poli MMORPG (Mimochodem věděli jste, že LotRO bylo ohlášeno již před více jak 10 lety firmou Sierra a současní vývojáři Turbine se do hry vložili teprve v roce 2003?), tak hra jako taková nabízí víceméně vše, co byste od pořádného MMORPG mohli očekávat.
Propracovaný systém vývoje postav, různorodé rasy a povolání, spoustu strukturovaných questů, hlavní příběhovou linii atd. (O všem se můžete podrobně dočíst v našich předchozích článcích.) Nejvýraznější chybkou na kráse tak pravděpodobně zůstává chybějící možnost vlastnit nějakou nemovitost. Šušká se ale, že bychom se mohli dočkat i tohoto. Sice ne v prvním zdarma ohlášeném addonu, ale až někdy později. První "datadisk", jež vyjde již za několik měsíců, má pouze otevřít zcela nové území, přinést 60 nových úkolů a množství předmětů,.
Kromě výše zmíněného je tu ale i několik zajímavostí. Autoři například vytvořili pro hráče na bázi Google maps speciální mapu světa, která umožní lepší a snadnější orientaci v tak rozsáhlém světě, jakým Středozem je. Další zajímavostí je třeba fakt, že se každé postavě, kterou si ve hře vytvoříte, vygeneruje na oficiálních stránkách hry speciální podstránka, odkud budete moci blogovat. Autoři si totiž velmi silně uvědomují, že nejenže musí nabídnout perfektní hru, ale taktéž musí poskytnout i prvotřídní servis kolem ní aby vznikla rozsáhlá a aktivní komunita. Jinak totiž nemohou sesadit současného nekorunovaného krále MMORPG her World of Warcraft. Ten nyní hraje skoro polovina všech evropských hráčů, kteří propadli kouzli MMORPG a hrají některou z her s měsíčními poplatky.
WoW nebo LotRO?
Nyní se konečně dostáváme k jedné z nejdůležitějších otázek. Je LotRO lepší nebo horší než WoW? Hráli jsem obě hry, WoW o hodně déle, LotRO pouze v betě, která se ale závěrem rovnala plné verzi hry, a tak si dovolíme tvrdit následující. Ani jedna hra není lepší nebo horší než druhá. Jsou zkrátka jiné. WoW je v současné chvíli určeno spíše lidem prahnoucím po PvP (hráč proti hráči) a v tom je zkrátka, nebudeme si nic nalhávat, parádní. Ano, jsou tu třeba Guild Wars, které klanové PvP dotahují ještě dále, ale zase postrádají spoustu jiných věcí a spíše než o MMORPG jde o masivně multiplayerovou akční hru s prvky RPG.
LotRO je oproti tomu hrou zaměřenou, vyjma Monster Play (viz tento článek), primárně na hru PvE (hráč proti prostředí). Je sice možné duelovat tréninkově, na rozdíl od WoW nás ale za několik měsíců testování požádali o duel pouze dva lidé (a oba dostali klepec).
Tím se dostáváme k dalšímu důležitému rysu LotRO, který ho odlišuje od WoW a tím jsou lidé, respektive struktura hráčů. Možná jsem měli abnormální štěstí nebo to bylo způsobeno omezeným a vybraným segmentem lidí, kteří betu hráli, což je i dosti pravděpodobné, ale během našeho pobytu ve Středozemi poskytovala hra daleko intenzivnější fantasy atmosféru podpořenou právě přístupem hráčů k samotnému hraní, než jakákoliv jiná MMORPG, kterou jsme kdy hráli. Kdyby tomu tak bylo i ve chvíli, kdy si bude moci LotRO koupit kdokoliv, tj teď, bylo by to neuvěřitelné plus. Každopádně bude záležet server od serveru, jakou herní atmosféru poskytne a pokud bude někde pobíhat nadměrné množství hráčů neustále vykřikujících LOL, ROFL a STFU NOOB, rozhodně to nelze vyčítat hře jako takové, ale pouze oněm hráčům.
Zrodila se nejlepší MMORPG současnosti?
Jak je to tedy s odpovědí na tuto otázku. Po pravdě vám na ni dát odpověď zatím nemůžeme. Rozhodně jsme se totiž ani během několikaměsíčního testování nedostali až k end game contentu neboli obsahu pro opravdu nabušené postavy. Na základně našich zkušeností ale můžeme konstatovat toto. Pokud patříte mezi zaryté příznivce Pána Prstenů, nemáte co řešit. Hra vás dostane. Jestliže máte rádi fantasy, odpověď je úplně stejná. Hrajete WoW a už vám nemá co nabídnout? Přesuňte se do virtuální Středozemě. Nikdy jste žádné MMORPG nehráli? LotRO můžeme v klidu doporučit i všem nováčkům, hra se rozjíždí velmi pozvolna a do všech důležitých prvků ovládání jste postupně nenásilně zasvěcování. A co zatvrzelí odpůrci MMORPG? Ty pravděpodobně nepřesvědčí ani LotRO, ale to vůbec nevadí. Nikdo z nás hrajících je totiž ve hře stejně nechce.