Koupí Google T-Mobile? Jako operátor by změnil trh

LP Fish
12. 1. 2012 15:50
Vrhne se Google kromě oblasti hardwaru i do oblasti telekomunikací? Může mu to hodně přinést, ale také hodně sebrat.
Foto: Reuters

Podle Google nákup čtvrtého největšího amerického mobilního operátora Motorola Mobility by tak mohl zasahovat přímo do všech oblastí prudce se rozvíjejícího IT byznysu.

V budoucnu bychom tak třeba mohli dostávat telefony od Googlu zadarmo - jako reklamní nosič.

Nový impuls

Americký T-Mobile prodává jeho vlastník Deutsche Telekom AG. Spojení s AT&T Inc. v hodnotě 39 miliard dolarů nepovolily v létě 2011 americké antimonopolní úřady.

Vyjednávání o prodeji však pokračují například s jedním z menších mobilních operátorů Sprint Nextel Group. A zájem o koupi prý projevil i dravý satelitní operátor DISH Network, který v srpnu 2011 oznámil plán na vybudování širokopásmé pozemní sítě 4G LTE.

Google sice - podobně jako další zájemci o koupi T-Mobilu - nepodniká v bezdrátových telekomunikacích, ale podle analytiků by se mu vyplatilo do této oblasti obchodně vstoupit.

Koneckonců má pro to v USA silné technické zázemí. A především, s vlastním aparátem na vlastní síti by mohl uživatelům nabídnout například lokálně zaměřenou reklamu na místo, kde se právě nacházejí. A zisky Google plynou především z reklamy.

Změna pravidel hry

Podle Roberta Brunnera - děkana podnikatelské akademie Darden univerzity ve Virginii - by už jenom samotný vstup tak výrazného nového hráče jako je Google, znamenal zvýšení konkurence v oblasti.

"Myslím že vstupem Googlu by se změnila pravidla hry, a to nejen pro bezdrátové komunikace, ale i pro něj samotný. Chápu to tak, že zájem Googlu o koupi T-Mobilu je vyjádřením snahy podnítit ostatní v této oblasti k rozšíření vysílacího pásma i služeb."

Zprávy o možném nákupu amerického T-Mobilu Googlem jsou zatím na úrovni spekulací. PC World přesto připomíná, že co se týká technologického rozvoje, nepřemýšlí Google "o zítřku či pozítří, ale o popozítří". A trh by podle něj mohl pro začátek šokovat například bezplatným připojením.

Příliš mnoho psů, zajícova smrt

Ekonomičtí experti jsou však opatrnější. Analytik společnosti Northstar Max Engel řekl pro server SNL, že Google, stejně jako druhý potenciální zájemce o koupi amerického T-Mobilu, společnost DISH Network, nemá jasnou představu o tom, co chce v oblasti bezdrátových sítí změnit, a proto ani důvod do ní vstupovat.

Podle serveru Eweek by nás vstup Googlu do oblasti globálních telekomunikací a jeho proměna v "plně integrovanou komunikační" společnost přenesl "do Galaktické říše z románů Isaaca Asimova".

Google by dovedl reklamní byznys k dokonalosti tím, že by za reklamní informaci inkasoval poprvé, když prodá aparát od Motoroly, na kterém se potom reklama zobrazí, podruhé, když ji prostřednictvím telekomunikační sítě přenese, a potřetí, když ji uživateli zobrazí.

Co nejjednodušeji, co nejvíc

Právě to je však důvod, proč je podle Craiga Mathiase z poradenské firmy Fairpoint Group pro Google příliš nebezpečné vstupovat do další konkurenční oblasti. "Google je reklamní společnost a jeho peníze pocházejí z reklamy. Produktem Googlu jsou jeho uživatelé a on se jich, aby byl úspěšný, musí snažit co nejjednodušeji sehnat co nejvíc."

Nákupem Motoroly se podle něj Google tomuto cíli vzdálil a po nákupu operátora by pro něj byla situace ještě těžší. Kromě výrobců chytrých telefonů by se dostal do sporu i s investory v telekomunikacích. A je otázkou, jestli by reklamní společnost v tomto rozměru byla přijatelná pro veřejnost i regulační orgány.

Většina amerických analytiků tak očekává, že T-Mobile nakonec koupí provozovatel tří jiných bezdrátových sítí Sprint Nextel Corp.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

 

Právě se děje

Další zprávy