Páté pokračování Heroes of Might and Magic bylo očekáváno se značnou nervozitou, nové studio a sestupná tendence série, kterou nastolila čtyřka, nedala mnohým fanouškům spát. Výsledek však rozhodně stál za to a co nového přinesl datadisk? No přece trpaslíky!!!
Na konci hlavní kampaně pětky se sympatická sukuba Biara v přestrojení ujímá vlády nad mocnou říší Gryfů. A vzhledem k tomu, že ji vydatně podporují uctívači démonů, kteří infiltrovali mezi obyvatele Azylu, začíná s jídlem narůstat chuť. Protože však démonka potřebuje ke splnění svého hlavního záměru rozpoutat pokud možno maximální chaos, rozhodne se vyhlásit válku trpaslíkům. Pro nás to znamená novou příležitost otestovat naše strategické dovednosti.
#hodnoceni
Malý velký muž aneb kde se trpošové vzali?
Skvělí znalci runové magie a odolní válečníci menšího vzrůstu pocházejí z temných hlubin největší hory Ashan. Jsou to tedy ostřílení bojovníci, zvyklí přežívat v jednom z vůbec nejnepřátelštějších regionů celého herního světa. Domácím městem trpaslíků je Fortress (pevnost), což je název ne nepodobný městu v Heroes III, tím však celá podobnost asi končí. Obyvatelé pevnosti mají coby rasovou specializaci Runy a trpasličí hrdinové podle toho dostali jednotné označení Runemage (runoví mágové).
Na mapě si je určitě s nikým nespletete, neboť si k pohybu vybrali mamuta, takže zde trochu působí jako onen pověstný slon v porcelánu. On ten mamut ale není úplně samoúčelný, trpaslíci se totiž pohybují po novém druhu terénu a určitě uznáte sami, že málokteré zvíře se hodí na ledové pláně více. Kromě běžných jednotek je možné se v datadisku potkat také s odpadlíky Azylu (Renegades), tito vzbouřenci byli vyloučeni ze svého společenství a nyní bloumají po herním světě na vlastní pěst.
Herní prostředí novinky a změny
Co nám datadisk přinesl nového? Tak především zde narazíte na patnáct misí rozvrstvených do tří kapitol v nové kampani s dosud neokoukaným příběhem. K dispozici získáte několik nových hrdinů, kteří už se nemohou dočkat, aby mohli uplatnit své speciální dovednosti ve vašich službách. Nakonec přibudou také nějaká ta nová kouzla a zvláštní schopnosti. Asi nejatraktivnějším prvkem v dovednostní sféře je možnost ovládnutí trpasličí runové magie. Co by to však bylo za datadisk, kdyby se nám nerozšířilo také akční teritorium, na němž můžeme bitvy svádět.
Nabídka se nám tedy navýšila o cca pět singleplayerových a asi desítku multiplayerových map. Mezi ty zajímavější novinky patří také jejich aktivní generátor a nová funkce karavany (známá z HOMaM IV), obojí má za následek lepší plynulost (díky snadnému přesunu jednotek) a znovuhratelnost (díky neokoukanosti herních prostředí). Zajímavá funkce se nám objevila v multiplayeru, který nyní může být výrazně rychlejší, a to sice díky integraci simultánně probíhajících tahů.
Další změny už jsou převážně kosmetického rázu, efekty vylepšený engine, kvalitnější animace (pokročilá mimika, speciální efekty) a další snadno přehlédnutelné drobnosti, které však v celkovém kontextu velmi zpříjemňují hraní. Sečteno a podtrženo, kladiva osudu jsou obstojným herním datadiskem, který sice nepřináší nic revolučního, ale zároveň splňuje všechno, co bychom od "pouhého" datadisku očekávali.