Halo Wars - strategická řežba

Radek Pergl
5. 1. 2009 0:00
Po úspěšné sérii sci-fi stříleček vstupuje Halo na pole realtimových strategií.
Foto: Hratelně.cz

Boje lidské armády UNSC se zástupy nepřátelských Covenantů baví příznivce videoher už léta, vlastně už od uvedení prvního Xboxu a vydání prvního dílu akční série Halo. Dobře známý a hráči oblíbený futuristický konflikt brzy dostane strategičtější podobu. Už v únoru se majitelé next-gen konzole Xbox 360 dočkají realtimovky Halo Wars vyvíjenou exkluzivně pro jejich stroje.

Příběh se odehrává dvacet let před událostmi řežby Halo: Combat Evolved a zavede nás na hvězdného systému Harvest, konkrétně na planetu Epsilon Indi. Od začátku vás budou provázet zajímavé postavy, členové posádky vesmírné lodi Spirit of Fire, ze které se budete vydávat na nebezpečné mise. Mezi společníky najdete třeba věčně kouřícího kapitána Cuttera, mladou vědkyni Anders nebo ostříleného veterána seržanta Forge. Postavy by přitom neměly být ve hře jen do počtu, ale měla by na nich stát značná část děje – dokonce to vypadá, že mezi některými postavami vládne silné napětí a zhusta vás také zahltí různými hláškami. A to nejen ve filmečcích mezi jednotlivými misemi nebo briefingových setkáních před výsadkem, ale často i prostřednictvím videochatu přímo v bojové vřavě. I když na samotnou hratelnost bitev tyhle detaily přímý vliv nemají, příjemně dokreslují atmosféru a vtahují do děje.

Foto: worthplaying.com

Hned v první misi bychom měli vyzkoušet seržanta Forge a jeho tým. Primárním úkolem bude pomoci základně Alpha napadené nepřáteli. S hrstkou vojáků procházíte poměrně lineární cestou, kosíte malé a nepříliš nebezpečné skupinky nepřátel, a nabíráte do party další spojence. Časem se začnou objevovat tužší nepřátelé, včetně „šakalů“ a protivníků vyzbrojených energetickými štíty... však to ze světa Halo znáte. Tahle bitva je typickou misí bez stavění základny a resource managementu, jde vlastně o čistě akční záležitost.

Foto: Hratelně.cz

Příznivci budování zázemí a produkce jednotek ale zkrátka nepřijdou. I když je hlavní důraz kladen na boj, v mnoha misích začínáte se základnou (nebo ji v průběhu hraní získáte), kterou je samozřejmě potřeba co nejdříve vylepšit a opevnit. Budete stavět energetické reaktory, továrnu na výrobu vojenských vozítek, kasárna, obranné věže... počet budov ale bude obvykle dost striktně omezen. Ovládání je poměrně elegantně vyřešeno pomocí kruhového menu, a i když konzolový gamepad obecně není tak pohodlný na ovládání strategií jako myš a klávesnice u počítače, měli byste si brzy zvyknout.

Po postavení příslušných budov – které samozřejmě stojí nějaké ty kredity a také spotřebovávají energii – se můžete pustit do produkce armády. Nejprve budete mít přístup jen ke slabým vojákům nebo rychlým, lehce obrněným vozítkům, ale časem si vychutnáte tvrdší arzenál. Těšte se třeba na tank Scorpion, letouny Hornet nebo těžkou pěchotu s plamenomety a jinými ničivými zbraněmi. Většina jednotek disponuje nějakým sekundárním útokem nebo speciální schopností, kterou je možné použít jen jednou za čas – poté, co se její ukazatel zase „nabije“. I obyčejní vojáci mohou aspoň házet granáty, Scorpion zas disponuje ničivým výstřelem z těžkého kanónu. Navíc si v některých chvílích budete moci přímo na bojišti povolat na pomoc třeba kobercový nálet, který zdecimuje řady nepřátel. A dojde dokonce i na střelbu z masivního orbitálního děla... Ovládání je pro konzole typické, užijete tedy analogovu páčku a přední buttony, kterými zadáváte nebo rušíte rozkazy.

Foto: CVG.com

Kromě vojáků a strojů pod vaším přímým velením budete narážet i na spojence, které ovšem nemůžete komandovat. Někdy brání nějaké strategické místo, jindy vám pomůže několik útočných vln při výsadku. A někdy se k vám přidají. Jejich pomoc přijde k duhu a navíc máte pocit, že bojujete v opravdové válce. Po každé misi je váš výkon odměněn bronzovou, stříbrnou nebo zlatou medailí. Pokud chcete být opravdu za borce, můžete plnit také sekundární úkoly, jako třeba dokončit misi v časovém limitu nebo zabít určitý počet konkrétních nepřátel.

Grafické zpracování ještě není finální, a autoři předvedli jak krásné lokace plné detailů, tak nudnou zmrzlou krajinu bez nápadu. Doufejme, že během několika měsíců, které autoři na dopilování hry mají, vyšperkují i tenhle aspekt hry. Každopádně už teď je z filmečků a screenshotů jasné, že se chlapci z Ensemble Studios snažili o co nejvěrnější zachování atmosféry předchozích her ze světa Halo. Už teď se na řežbu se šmejdem z vesmíru moc těšíme.

 

Právě se děje

Další zprávy