Guild Wars: Nightfall - opět skvěle!

Petr Novák
18. 11. 2006 0:00
Na trhu se objevilo očekávaný třetí díl on-line fantasy hry Guild Wars, jejíž velkou oblibu zajistila krásná grafika, akční pojetí bojů, výtečné PvP a hlavně absence měsíčních poplatků.
Foto: Aktuálně.cz

Guild Wars jsou fenomén
Od dob svého nástupu do řady MMORPG titulů si Guild Wars získaly miliony fanoušků po celém světě. Autoři totiž ke hráčstvu přistupují zcela odlišně než například Blizzard, a nemají jej za dojnou krávu pro svá bankovní konta; nejste tedy vůbec nuceni měsíčně vyhazovat peníze, stačí pouze zakoupit kopii s aktivačním číslem a můžete hrát bez poplatků. Samotná hra je totiž "light" verzí klasického on-line RPG; postrádá tedy např. interní mailový systém a aukční domy, je okleštěna o některé schopnosti charakteru, soustředí se více na akční náboj.

Foto: Aktuálně.cz

Klasické PvE, tedy "Player versus Environment", instance (tedy ty, kde plníte questy pro sbírání zkušeností, levelujete a získáváte elitní skilly) jsou řešeny tak, že se v nich vyskytujete pouze vy, kamarádi v partě a případně henchmani, čili počítačem ovládání bojovníci. Nedochází tak k lagování, padání latency a dalším problémům, dobře známým např. z World of Warcraft; hra je mnohem méně náročná na konektivitu.

PvP systém GW, čili utkání Player versus Player, dokonce nabízí mnohem větší množství možností než většina placených MMORPG. Můžete se tedy utkávat s náhodně zvolenými gildovními týmy, po domluvě bojovat se spřátelenými družstvy či přijímat různé výzvy na ostrovech nedaleko Lions Arch (týmové arény, random arény, Zaishen elite, Heroes Ascent atd.), kde si dokonce můžete prohlédnout trofeje se jmény vítězných týmů jednotlivých šampionátů, které se během roku vyhlašují, a ve kterých se dokonce bojuje o slušnou sumu dolarů...

Foto: Aktuálně.cz

Svět Nightfallu, Elona plná misí
ArenaSoft se tedy po vydání pilotních Guild Wars s čirou fantasy atmosférou a východně laděných Factions, beroucích inspiraci především z čínské, korejské a japonské kultury, rozhodl pokročit dále a obšťastnil fanoušky třetím dobrodružstvím s názvem Nightfall. Tentokráte se stanete strůjci událostí na novém kontinentě Elona, který se opticky povětšinou tváří jako africká a jihoamerická pevnina. Celý příběh se točí okolo tzv. Sunspears, božských ochránců kontinentu, a vzkříšení dávno padlého boha. Celý svět Elony sestává ze tří velkých provincií, které se liší kulturou, stavbami i krajinným rázem. Celý tento obří virtuální svět objevíte při plnění necelých tří set questů, mezi nimiž jsou spousty nepovinných, ale i těch povinných - primárních s misemi, jenž vás posunují dějem hry.

Kromě základní motivace pro plnění úkolů, honbu za bohatstvím či skilly si samozřejmě užijete i nějakých těch novinek. První z nich jsou tzv. elitní mise, které se vyznačují extrémní tuhostí a odlišené jsou v quest logu rudým označením difficulty: master, expert atp. Další velmi zajímavou featurkou je sbírání promotion bodů za pomoc čištění Elony od všemožného šmejdu, jehož bližší specifikaci vám sdělí skaut či kněz dlící v otevřené krajině poblíž oltářů vzkříšení. Díky těmto bodům stoupáte po žebříčku hodností elitních Sunspears a můžete se pak honosit titulem (ten budete potřebovat i k postupu hrou; některé části příběhové linie vyžadují k odkrytí vyšší rank). Jak vidíte, při plnění úkolů si zábavy tentokráte užijete opravdu hojnou měrou.

#hodnoceni

Nové funkce a možnosti
Dalších změn se dočkalo i samotné herní rozhraní. Se zakoupením Nightfallu budete moci využít velmi šikovnou novinku; do party budete postupně přidávat tzv. hrdiny. Hrdinové jsou použitelnější, než jednoduše naskriptovaní "henchové" známí z dílů minulých. Každého z nich si totiž můžete zcela kompletně vybavit podle svých potřeb; změny zbraní, brnění a hlavně povolání a s ním souvisejícími skilly jsou skvělou šancí pro ty z vás, kteří upřednostňují single player a nechtějí se obtěžovat nešikovností náhodně pobraných avatarů, ovládaných hráči. Kompletní kustomizace se samozřejmě projevila i na zjednodušení interface a spojení několika prvků do jednoho; po stisknutí klávesy "k" se totiž otevře obrazovka se záložkami vaší postavy, hrdinů, jejich atributů a skillů - vše sloučeno do jednoho komplexního okna (inventář samozřejmě zůstal oddělen).

Po nakliknutí malé ikonky v okně party u počítačem ovládaného reka se objeví zmenšené akční okno každého zvoleného hrdiny, s jehož pomocí doženete handicap horší umělé inteligence henchmanů. Fight ikona slouží k nastavení agresivní, bojovné pozice; guard k zaujmutí obranné a avoid combat umožní hrdinovi prchat před nepřáteli. Kromě toho, že můžete sledovat jejich energii a manu na spodní lince každého miniokna volíte skill, který má hrdina použít.

Foto: Aktuálně.cz

S hrdiny souvisí další vylepšení; možnost zadávat příkazy k přesunu jednotlivých skupin. S pomocí malých ikon pod kompasem tedy můžete přesunout buďto celou skupinu kromě vaší maličkosti, nebo jednotlivé hrdiny tak, aby zaujali pozice a udrželi  je.

Dvě nové postavy
Nightfall, stejně jako Factions, se svým příchodem přinesl dvě nové povolání. Všem hráčům, kteří mají rádi ve fantasy řádnou dávku mystiky, se jistě zalíbí dervish. Tato postava chodí pečlivě zahalena v dlouhých šatech, ozdobených etnickými talismany a s obličejem skrývaným pod kápí. I když se svým oděním řadí k těm křehčím postavám v GW, dokáže být nepřátelům nebezpečnou postavou, jelikož používá jako zbraň mohutnou kosu. S touto exotickou zbraní souvisí i skilly, chcete-li kouzla, která může dervish používat. Ty se soustředí primárně na dočasné zvyšování zdraví, extra útočnou sílu nebo použití mystických elementů v boji, jako je např. svatá síla, mrazivé či ohnivé očarování zbraně. Jeho ultimátní schopností je proměna v božskou bytost, která krom toho, že svým úžasným vzezřením budí respekt, dokáže způsobit v řadách nepřátel absolutní pohromu.

Paragon je pravým opakem dervishe, je hlavně týmovým hráčem, jeho skilly slouží celé skupině. Dokáže hromadně požehnat na zvýšení útočné či obranné síly, odstraňovat prokletí, nemoce atd. Pro PVP část hry se jednoznačně stává obrovským přínosem. Nosí brnění, které se nejvíce podobá lehké římské plátové verzi; bojuje za pomoci oštěpu a štítu. Svou výdrží a konstitucí si nezadá ani s warriorem, čili bojovníkem z původních GW.

Foto: Aktuálně.cz

Otevřeně se musíme přiznat, že po prvním zkušebním víkendu jsme lehce pochybovali o možnostech, které nám paragon s dervishem přinesou do PvP části Guild Wars, a obávali se nastavované kaše v PvE questování - hlavně postupně se dostavivšího stereotypu. Po úspěšném dokončení příběhu Nightfallu a průběžného testování obou postav v bitvách musíme uznat, že všechny naše obavy byly liché. Oba jmenovaní perfektně zapadají do pestré řady povolání v GW a je dobré vidět, že týmy, které se doteď převážně skládaly z magických postav, jsou postupně doplňovány těmito avatary.

Stále výtečná grafika a geniální ozvučení
Nightfall samozřejmě používá stejný engine jako předešlé díly. Grafika však díky přitažlivému prostředí působí prozatím nejhezčím dojmem. Ze všech lokací čiší cit designerů pro kompozici a vyváženost. Samotné exteriéry, příroda v nich, architektura, dungeony i města; to vše působí jako chytře složený kompaktní celek. Bestiář je opět velmi pestrý, budete bojovat s klasickým herním osazenstvem, od přerostlého hmyzu přes různě odrostlé ještěry, živé či oživlé zástupce humanoidních ras až k obludám, při jejichž objevení budete obdivovat fantazii modellerů. S příchodem nových postav se také rozrostla škála kouzel a grafických efektů s nimi spojených.

I přes to, že Nightfall vypadá nejen na maximálních detailech po grafické stránce opravdu skvěle, jeho hardwarová náročnost nesahá tak daleko, že by většinu hráčů nutila k nesmyslně náročným upgradům, jako je tomu v případě většiny ostatních současných her. Takže ani ti z vás, kteří mají starší počítač, nebudou škodni a fps na standardním rozlišení nebude padat pod únosnou hladinu.

Foto: Aktuálně.cz

Co se týká zvukové stránky, patří poslední díl GW k tomu nejlepšímu, co se kdy z našich reproduktorů linulo. Podstatnou novinkou se stává dynamická změna hudebních motivů. Pokud jste konfrontováni nepřáteli, poklidná etnická hudba přejde do orchestrální agresivnější roviny a po skončení boje se opět plynule vrátí do původního rozpoložení. Její autor - Jeremy Soule - patří ke špičce hudebně herní tvorby, a těžko mu v budoucnu může kdokoliv jiný seriozně konkurovat. Pro ty z vás, kdož snad nevědí, které že hry jsou doprovázeny jeho kousky: kompletní GW, Oblivion, Morrowind, Prey, Dungeon Siege2.

Resumé
Jak bychom tedy mohli shrnout naše dnešní povídání? Za necelých tisíc korun českých si zakoupíte stovky hodin zábavy; užijete si příběh, levelování, sbírání raritních předmětů, ale i velmi kvalitní PvP bitky; a to vše bez měsíčních poplatků. Stav vaší peněženky tedy nebude ohrožovat vaši existenci v gildě a její postup na světovém žebříčku; tento vstřícný krok autorů rozhodně musíme kladně ohodnotit, pročež Nightfall jako samostatný celek od nás dostává parádní hodnocení.

 

Právě se děje

Další zprávy