Forza Motorsport 2 - next-gen závody

Zdeněk Morávek
25. 2. 2007 0:00
Microsoftí reakce na úspěšnou sérii Gran Turismo pomalu přijíždí s novým dílem. Může hrdě konkurovat svému sokovi v HD kvalitě?
Foto: Hratelně.cz

Když na jaře roku 2005 Microsoft vydával hru Forza Motosport, málokoho to tehdy vzrušovalo. Radost a očekávání pociťovalo snad jen těch pár exotů, kteří si patrně omylem namísto PS2 koupili "tu směšnou konzoli od Microsoftu". A i tahle podivuhodná partička majitelů Xboxu se obávala, že Forza, nadějný závodní titul, který se nevyhne přímému porovnávání s modlou všech virtuálních závodníků Gran Turismem, v tomto souboji zklame. Jenomže se tak nestalo. Hra zaznamenala obrovský úspěch a není vůbec žádnou výjimkou, když ve svém Friend listu na Xbox Live vidím, že některý z mých přátel ještě dneska Forzu hraje. Proto se není čemu divit, když každý odklad vydání Forzy 2 je doprovázen hromovým "nééé", které křičí polovina zeměkoule. I v redakci máme pár takových, sám mezi ně patřím.

Foto: Hratelně.cz

Nejnověji byla Forza 2 odložena na květen tohoto roku, prý definitivně. Zbývají nám tedy ještě zhruba tři měsíce přežívání na Project Gotham Racing 3 a Test Drive Unlimited, než se dočkáme třetí závodní pecky na Xbox360. Pecky, která by měla být ostrou simulací, a která pocuchá sebevědomí nejednoho virtuálního závodníka odkojeného "skorosimulacemi" nebo nedej bože arkádami. Právě nová Forza by se měla stát měřítkem, jež nebude dlouhou dobu mizet z našich mechanik.

Foto: Hratelně.cz

Auta
Můžeme čekat na tři stovky do detailu propracovaných modelů světových značek jako Lamborghini, Ferrari, GM, Porsche, Nissan, Volkswagen. Konkrétněji pak např. 2003 VW Golf R32, 1994 Honda Civic Hatch, 2003 Ford Focus SVT, 2002 Audi R8, 1998 Toyota Supra RZ, 2002 Nissan Skyline GT-R V-Spec II, ryzí speciály značky Scion a i muscle vozy jako 1969 Chevrolet Camaro Z28. Auta budou rozdělena do celkem deseti skupin dle typu a podle různých kriterií pak ještě v každé skupině do několika podskupin. Tvůrci hry slibují, že členění aut bude lepší než v jedničce, kde se občas stávalo, že po vhodně zvolené úpravě auta byl závodník prakticky neporazitelný. Nejvíce zaujme patrně skupina U (Unlimited), kde nebude žádné omezení, co se upgradu a tuningu vašeho sporťáku týká. S opravdu nadupanou mašinou pak ale určitě nebude lehké v této kategorii uspět.

Tuning, úpravy, upgrady
Dneska si už závodní hru bez možnosti tuningu ani nedokážeme představit. Navíc Forza 2 se prohlašuje za naprosto věrnou simulaci, proto nabídne i spoustu náhradních dílů včetně licencovaných kousků. Vyměnit, nastavit nebo upravit půjde snad úplně všechno, i věci, o kterých ani nevíte, že se nastavit dají. Samozřejmě každá změna bude mít vliv na výkon, váhu a další důležité parametry, což si můžete ještě před zakoupením součástky vyzkoušet v testovací jízdě. A protože kreativitě se meze nekladou, můžete si vyhrát na PC s grafikou, vytvořit si vlastní nálepku a importovat jí do hry. Šance, že při multiplayerovém klání potkáte kamaráda se stejným auťákem, je tak v podstatě vyloučená. To se ještě umocní díky featurce aukčního domu, kde unikátní (jak po stránce ladění, tak i vzhledové) vozidla budete moci prodávat. Samozřejmostí je, že ostatní hráči neuvidí přesné nastavení vašeho závoďáku, dokud si ho nekoupí, stejně jako nikdo nebude moci používat vámi vytvořené nálepky.

Prostředí ve hře:

Mugello Autodromo Internazionale
Suzuka Circuit
Sebring International Raceway
Mazda Raceway Laguna Seca
Tsukuba Circuit
Road Atlanta
Silverstone Circuit
Nürburgring Nordschleife
Maple Valley Raceway
Sunset Peninsula Infield
New York Circuit
Test Track

Tratě
Zajezdíme si celkem po 47 tratích ve dvanácti různých prostředích (viz. níže), z čehož osm jich je zmapovaných pomocí GPSky. Oproti prvnímu dílu se dočkáme kvalitnějšího a detailnějšího zpracování odpovídajícímu možnostem konzole Xbox360. Rozličnost tratí a hlavně jejich povrchu prý poznáme i z chování auta, a to není řeč o radikálních rozdílech ve štěrku, písku nebo ledu jako v rallye hrách. Tady půjde o odlišnosti v typu a kvalitě asfaltu

Herní módy
Nebudeme zacházet do detailů. Singleplayer bude založen na kariéře, dále můžeme očekávat i módy jako Free Ride, Time Attack a podobně. Multiplayer by pak měl být doslova a do písmene killer záležitostí pro Friend listy hráčů připojených k Xbox Live (rozuměj nikdo nehraje nic jiného), podobně jako tomu bylo v začátcích Gears of War. Ve hře více závodníků bude ve zvyku Forzy nespočet nastavitelných věcí (stupeň a vliv destrukce, spotřeba paliva, opotřebení pneumatik, vynucená manuální převodovka, vypnuté nebo zapnuté ABS). Aby byla klání vyrovnaná, půjdou auta filtrovat podle třídy, výkonu, síly, výrobce, modelu, roku výroby, váhy, motoru atd.

Foto: Hratelně.cz

Technické zpracování
Co může říct vývojář jiného, než že právě jeho hra bude dokonalá graficky, perfektně ozvučená s geniální, naprosto realistickou fyzikou. Obrázky i videa však věru nevypadají zle a to tvůrci hry slibují stabilních 60 FPS při dvanácti autech a vychytaný destrukční model. Pozastavme se nad umělou inteligencí. Ta dostává přívlastky typu neurální apod., což znamená, že se protivníci budou učit a přizpůsobovat se. Pokud pojedete agresivně, pojedou oni také. Navíc každý bude mít svou hlavu (ať to zní jakkoliv podivně), takže každý pojede vlastním stylem.

Zbytek
O Forze 2 by se dalo mluvit celé hodiny. Snažili jsme se vypíchnout ty nejdůležitější informace a zajímavosti, přesto spousta věci zůstala nezmíněná. Namátkou TV mód (obdoba Gotham TV z PGR3), na kterém makají právě i tvůrci PGR, fotokrám - možnost zachytávat ze hry malebné momentky atd. Proto nám všem nezbývá nic jiného, než čekat na Forzu 2, nebo se alespoň těšit na naší nadupanou recenzi!

 

Právě se děje

Další zprávy