Pojem městská akce je nerozlučně spjat se sérií Grand Theft Auto. Fanoušky téhle mimořádně úspěšné herní řady, potažmo nově vzniknuvšího žánru, zcela jistě potěší zbrusu nové info, info ve vztahu k příchozímu next-gen dílu v rámci GTA univerza.
Zatím poslední díl v rámci mnohamilionové série míří 16.října (resp. 19.října v případě Starého světa) na trh, přičemž potěšeni z tohoto kroku budou moci být především vlastníci konzolí PS3 a X360. Nejenom oni tady mohou očekávat velkoryse koncipovanou hru, za níž je tříletý vývoj představující zcela novou podobu Liberty City. Tato fiktivní destinace má mít svou předlohu v americkém New Yorku, s čímž souvisí povědomí, že veškeré vaše aktivity budou svázány pouze a jen s uvedenou metropolí. Herní rozloha tedy nebude tak epická, jako tomu bylo v GTA: San Andreas, na druhou stranu se můžete těšit na propracovanější univerzum s výrazně realističtějšími konturami. Mezi něž samozřejmě patří čilý dopravní ruch a spousta chodců korzujících po chodnících. Oproti minulosti to budou chodníky soudobé, neboli GTA IV je zasazeno do roku 2007!
Liberty City, virtuální New York
Zatímco původní Liberty City v GTA III si z New Yorku bralo spíše inspiraci, zde se půjde mnohem dál, až k hranicím virtuální kopie "velkého jablka". Ovšem s jinými názvy a označeními. MetLife budova bude ve hře vystupovat jako GetaLife, socha Svobody tady bude sochou Spokojenosti, atd. Dočkáte se také známých čtvrtí, tvořících New York City, přičemž z Brooklynu je Broker, Manhattan je Algonquin, Queens zde najdete pod Dukes, Bronx je Bohan a dále tu je New Jersey jako Alderney. S tímhle vším souvisí povědomí, že se můžete těšit na velice různorodou městskou architekturu, s různými stupni dopravního ruchu a na takové detaily, jako jsou vyježděné díry ve vozovce v Algonquinu! Tvůrci na nás chystají uvěřitelný svět, jehož kontury mají umocnit rozmanité modely chování u lidí, kteří ho obývají, koneckonců také jejich vystupování nemá být tak uniformní, co v minulosti. Takže zatímco jeden kolemjdoucí kouří, druhý s někým hovoří mobilem, další sedí spokojeně na lavičce a pozoruje okolí.
GTA IV je postaveno na R.A.G.E. enginu (Rockstar Advanced Game Engine), který můžete znát z X360 hry Table Tennis, samozřejmě, že zde získá mnohem širší možnosti svého využití. V jeho rámci se můžete těšit na pokrokovou fyziku, výbornou grafickou stránku se spoustou detailů a efektů, kde stojí za pozornost motiv střídání dne a noci. Protože zmíněný časový posun tu bude znamenat a představovat mnohem víc, než vizuální zpestření vašeho nového dobrodružství. Ve kterém se třeba právě v noci určitě nebudete chtít vykytovat v určitých příliš konkrétních oblastech města. Připravte se na skutečnost, že se tady může stát téměř cokoliv. Což nutí k obezřetnosti obzvláště, jste-li pouhým pro mnohé snadno zapomenutelným imigrantem
Boty od Nika, ty již nevyzují
Ano. Zde představený hlavní hrdina je chasník odněkud z východní Evropy jménem Niko Bellic. Jenž do Liberty City zavítal na základě pozvání svého bratrance Romana nadšeně líčícího, že se v jeho případě splnil americký sen. Skutečnost je však poněkud jiná, Roman se topí v potížích, resp. v dluzích, a po krku mu jdou gangsteři, které tíží přebytečné náboje v jejich automatech. Je tedy zřejmé, že se znovu zapletete s podsvětím, proti němuž budete mít nespornou výhodu v neomezeném množství "Continue". Zdálo by se, že tahle účelová lež Romanovi neprospěje, pro Nika je to však jediný člověk, kterého v Americe zná a navíc tak trochu jeho krev, takže se mu rozhodne být nápomocný. Koneckonců jiné cesty pro něj ani není, neboť tímhle výletem Niko za sebou takříkajíc spálil mosty. A zametl vlastní potíže, co měl "doma" v Evropě, potíže, ke kterým se nechce moc vracet. Přičemž ty, které bude muset řešit v Liberty City za klasické dopomoci střelných zbraní, se mají vyznačovat mnohem lepším systémem zaměřování oponentů, než tomu bylo dosud.
Signifikantní příklon k realistickému pojetí má být zřejmý už z aktu rozpohybování, resp. pohybových animací ústředního protagonisty, do nichž promlouvá jeho váha a také herní prostředí, terén. Za čímž je výše avizovaný fyzikální engine, který by měl vdechnout větší porci života, resp. uvěřitelnosti, lidem, jakož i objektům. Z předvedeného dema se Niko úspěšně tváří, že je zapomenuta topornost z minulých dílů, přičemž mu zůstaly schopnosti typu přelézání překážek či běh. Další akvizice pak naznačilo demo běžící na debugovém Xbox 360. Demo, ve kterém Niko dorazil k honosně vyhlížejícímu domu, aby se v jeho rukou záhy objevila pistole. Rychlý průzkum interiéru, kde bylo pro změnu k vidění něco jako kradmé úkroky stranou (strafování), přinesl definitivní zjištění, že tenhle dům je prázdný.
Niko posléze vychází ven zadními dveřmi, přičemž na ulici si to rovnou namíří k zaparkovanému vozu. Detailně vymodelovanému vozu. U něhož ani nezkouší, jestli je odemčený, namísto toho loktem rozbije okno, přičemž skleněné střepy se ocitnou na zemi, jakož i na sedadle auta, do něhož Niko vzápětí nasedá. Pochopitelně nechybí rádio s různými hudebními stanicemi pro naladění a taktéž vylepšený jízdní model, při němž je kamerový záběr umístěný mnohem blíže vozu než tomu bylo dříve a umožňuje tak preciznější povědomí o situaci kolem, větší rozhled. Silnice Nika zavede až do doků, kde se nadějete pohledu na pěkně zpracovanou vodní hladinu, na vlnobití a hejno poflakujících se holubů, a také návštěvy skrýše, která se nalézá za rozbitou betonovou zdí. Odkud Niko vytáhne svého mobila. V tento moment se změní herní obrazovka, kterou vystřídá LCD displej telefonu.
Mobil, základ úspěchu moderního muže
Na displeji přitom máte možnosti Phonebook, Messages, Organizer a Camera. V případě, že zvolíte první položku, dostanete se do dalšího menu, v němž je k vidění City Contact, Docks Friend a Cab Contact. S tímhle úzce souvisí fakt, že ve hře máte mít mnohem větší svobodu pro vaše konání a dále i dispozice pro komunikaci s vašimi kontakty, kde se přímo nabízí, že odpadá vyloženě otravné opakování celé mise od místa jejího zadání. Aspoň v té neuvěřitelně repetetivní rovnici, která byla u série dosud k vidění. V GTA IV už nemáte být primárně ve vleku požadavků jednotlivých NPC, co že máte a budete muset udělat. I když i tohle schéma bude nedílnou součástí hraní, stále má být dost místa pro vaši vlastní seberealizaci, pro různé způsoby trávení volného času, k čemuž si budete moci vybrat vámi preferovaného kamaráda, oblíbeného parťáka nebo partnerku.
Příběhová kulisa s tradičními misemi pro plnění nabídne zcela odlišnou strukturu, story bude převyprávěna různými způsoby. Pojem "různý" se přitom může vztáhnout i na plnění zadaných a požadovaných úkolů v rámci nyní ještě více rozmanitějších misí, v nichž budete náhle stát před několika volbami a kritickými rozhodnutími. Mise se totiž mají zajímavě větvit, jsou tu nové formy interakce s NPC a herním světem, což zásadně změní pohled na hraní a herní zkušenost. V předchozích inkarnacích byl cíl celé hry vždy jasný, začali jste od píky a postupně jste se propracovali na vrchol, stali se vládcem podsvětí. Nicméně zde budete pouze malou rybou ve velkém rybníku - s mnoha dalšími rybami, takže už nepůjde o to, stanout co nejvýše, ale prostě přežít. Přežít ve městě, hustě zalidněné městské aglomeraci, kde je policie všudypřítomná, neboli její výskyt a aktivity mají být mnohem četnější a čitelnější, než tomu bylo kdy předtím. S čímž souvisí, že tu např. máte být dosti často svědky momentů, kde hlavní roli hraje nějakého zatčení.
Ustříhli mu křídla
Jelikož se celé dění GTA IV bude odehrávat ve městě, zmizí některé dopravní prostředky, které vám eventuálně dělaly radost v San Andreas. Řeč je například o letadlech, jež tu zkrátka nenajdete, stejně jako další nápady z minulosti. Tvůrci totiž chtějí nabídnout stroje a prostředky, které by se hodily a více korespondovaly s charakterem hlavního hrdiny. Do kteréžto kategorie tak mohou patřit např. motorky. Nicméně stále tu je snaha o zachování rozsahu a různorodosti dopravních prostředků, jež byly nabídnuty v minulých herních epizodách, pročež bude jistě zajímavý pohled na model využití městské hromadné dopravy.
A co se týče poslechu, tentokráte se dočkáte dabingu z úst méně známých hereckých hvězd, výběr byl proveden na základě snahy, aby daný hlas co nejvíce vystihl konkrétní postavu. Soundtrack bude soudobý a máte se nadít rozličných songů, potěší údajně bohatý výběr pro ideální souznění s vaší momentální náladou a atmosférou hry. Vyrazíte-li kupř. na rande s dívkou, nemá chybět alternativa naladit si nějaké romantické podbarvení, atp. V GTA IV narazíte přese všechno i na úsměvné momenty zlehčující hraní, zlehčující pro někoho snad až příliš vážně koncipované herní obrysy. Za pozornost zcela jistě stojí, že jádro vývojářského GTA týmu zůstalo nezměněno, i když se tento logicky rozšířil o další schopné pracovníky. Konzistentní dlouhodobě spolupracující tým má tak ambice vytvořit vysoko jakostní hru, u níž nebudete svědky zdržujících loadingových obrazovek, počítaje v to také přechody z interiéru do exteriéru a naopak.
Počítá se navíc s přídavným obsahem ke stažení, který měl podle prvních slov být exkluzivním pro X360 verzi, pak se sice profláklo, že to samé bude i na PS3, nyní se však opět mluví v intencích, že X360 dostane něco extra, přičemž tohle extra má být pořádně velký nášup charakterizovaný jako epizodický kontent rozšiřující významně herní náplň. K tomu si připočtěte multiplayerový vklad, který se mi jeví jako možná kooperativní akce, neboť má jít o něco velice zábavného, zajímavého a progresivního fungujícího vedle hlavní singleplayerové kampaně. Rockstar North tvrdí, že skok, jaký GTA IV oproti dřívějším dílům zažije, je srovnatelný s tím, jaký byl v případě GTA III při porovnání s předchozími 2D verzemi. Nakolik je tohle odvážné tvrzení pravdivé se dozvíme už za pár měsíců.
Článek vychází ve spolupráci se serverem GamePro.cz