Vývojářské studio Digital Extremes stojí především za oblíbeným Unreal Tournament, také ale za kritikou vlažně přijatým Pariah. Jen co se objevily konkrétnější informace o hardwarových specifikacích next-gen konzolí, oznámili vývoj hry Dark Sector jakožto jednoho z prvních opravdu next-gen titulů. Tou dobou byl také uvolněn trailer, kde jsme se pokochali zajímavým prostředím vesmírné stanice, omrkli hlavní postavu á la kybernetický ninja, a okamžitě jsme si ke hře přilepili nálepku "sci-fi jako víno". Dle slov tvůrců jsme se měli těšit na akční hru z budoucnosti se stealth a RPG prvky.
Jak plynul čas, o Dark Sectoru (dále DS) se mluvilo stále méně, až pomalu zapadl a dokonce se spekulovalo, jestli hra vůbec někdy vyjde. V poslední době se ale DS opět probudil a dovolíme si říct, že snad každého překvapila jeho nová tvář. Zatímco jsme se totiž obávali o budoucnost tohoto nadějně vyhlížejícího titulu, vývojáři totálně překopali celý herní koncept. Z akčního science fiction v daleké budoucnosti se stalo spíše fantasy stylizované někam do alternativního světa současnosti a až nápadně začíná připomínat odkládaného Stalkera.
Jack Bauer a Thief dohromady
Hlavním hrdinou hry je Hayden Tenno, agent CIA a člen elitního týmu "čističů". Ti operují po celém světě a přicházejí až v momentě, kdy jde o opravdu velkou věc. Hayden byl vyslán do post-sovětského státu Lasria, kde se soudruhům "malinko" vymkl z rukou experiment s biologickými zbraněmi, což mělo za následek ohromnou katastrofu. Spousta lidí byla infikována a každý takový začal nepěkně mutovat v krvelačnou bestii. Nebezpečný virus se nevyhnul ani našemu hrdinovi. Na jednu stranu tohle Haydenovi asi nikdo z nás nezávidí, na druhou stranu kromě lehké pomatenosti a psychické rozpolcenosti si z toho tenhle mladík odnesl spoustu užitečných vlastností a schopností. Tak například se nyní může bez problémů pohybovat v oblastech se zamořeným vzduchem, jeho reakce jsou rychlejší, smysly bystřejší. Zkrátka mutace nedosáhla takového stupně, aby Haydena skolila nadobro.
Definice bumerangu
Bumerang je, že když se hodí a on se nevrátí, tak to bumerang není! To je nám snad všem jasné. Proč to zmiňuji; mutagen si s Haydenem (ne)pěkně pohrál a drobně mu upravil pravou ruku. Nejenže je jeho podpis nyní čitelnější a písmo připomíná učebnici krasopisu, ale hlavně má v pravé paži "zabudovaný" trojcípý, velice ostrý předmět zvaný Glaive (doporučujeme mrknout na okolní obrázky). Glaive by se měl stát hlavním trhákem hry, něčím, co udělá z DS nezapomenutelnou a velice originální akční hru. Tedy... takhle to tvrdí její autoři. My ale doufáme, že tomu tak skutečně bude. Vždyť možnosti vyhodit a ovládat Glaive i za letu, vrhnout ho do ohně tak, aby se z něj stal hořící nástroj smrti, nebo ho prohodit elektrickým vedením, "nabít" jej pekelnou porcí elektrické energie a tím následně smažit protivníky, nezní to báječně? Jeho využitelnost ale nespočívá jen v akčních scénách a soubojích. Použít ho, respektive jednu z jeho variabilních možností, budete muset i při řešení několika logických úloh. Ty by zpravidla neměly být nikterak extrémně náročné, spíše budou dokreslovat hratelnost a vzdorovat pocitu stereotypu v průběhu hraní.
O nepřátelích má snad každý jasno. Zmutovaná monstra kodrcající se sem a tam a jako zbraně používající co se dá. Kromě nich se do cesty našemu agentovi postaví i příslušníci neznámé vládní organizace, o zábavu tedy bude určitě postaráno. Po určitém čase navíc narazíme i na některého z bossů. Ti budou pravděpodobně rozeseti v městech Lasrie, jinak řečeno v určitých oblastech, teritoriích. Z každého souboje s bossem si potom Hayden odnese spoustu užitečných zkušeností, díky kterým se naučí poznávat svoje tělo a lépe využívat stávající, potažmo objevovat nové dovednosti nabyté mutováním.
Změna k lepšímu?
DS se zajisté stal daleko tajuplnějším. Herní koncept, kdy hlavní hrdina postupně poznává svoje nové možnosti a síly v boji proti hordám roztodivných nepřátel (snad se to nezvrhne v Dead Rising) může vypadat lákavěji než profláknutá vesmírná stanice. Také jsme moc zvědaví na využití Glaivu v mixu s klasickými zbraněmi (sniperky, brokovnice, útočné pušky), stejně tak na jeho tolikrát zmiňovanou všestrannost. Zkrátka máme se na co těšit. Doufejme, že do podzimu tohoto roku, na který je plánované vydání hry, vývojáři ještě pořádně zamakají a na trh přijdou s povedenou akční hrou s perfektním audiovizuálním zpracováním. Předpoklady k tomu rozhodně mají, tedy pokud do té doby koncept nepřekopou znovu.