Crysis - nejlépe chutná vychlazený

Alexander Szalai
20. 9. 2007 0:00
Zamrzlá úroveň a nový příběh.
Foto: Hratelně.cz

Jak bude Crysis vypadat, víme všichni. Za tu dlouhou dobu, po kterou se na nás hrnou videa a obrázky, známe grafiku tak dokonale, že Crytek může vydat jen textovou adventuru a všichni stejně uvidíme vizuální hody. Perfektní provedení ale není vše a vývojáři chtějí vstoupit do dějin také s vynikající hratelností a příběhem. S tím, jak se blíží dokončení celého projektu, Crytek čím dál více pouští novináře za oponu; již nejsme odkázaní jen na prezentace a někteří z nás si mohli osahat alespoň něco z rozlehlého ostrova. My jsme si v Lipsku zkusili misi na pláži ze samotného začátku hry, zahraniční kolegové pak byli vpuštěni mnohem dále do vnitrozemí.

Crysis bylo o tom, že na Zemi spadne neznámý předmět, jako první je na místě dopadu armáda Severní Koree a až s několikadenním zpožděním dorazí i americké jednotky. V minulém čase píšeme záměrně, jelikož podle posledních informací je všemu jinak. Základní kostra Američané vs. Korejci vs. Šmejd z vesmíru sice zůstala, ale okolnosti jsou odlišné. Mimozemšťané totiž ztroskotali na Zemi již před tisíci lety, v první době ledové, kdy je přikryl led a skaliska a k životu se probouzejí až dnes, přičemž začínají přeměňovat veškeré své okolí v led. Nikdo neví, kolik podobných lodí na celé planetě je, což potvrzuje sdělení, že Crysis je plánováno jako herní trilogie. Nicméně zpátky k prezentovanému levelu.

Foto: Hratelně.cz

Trochu akce na ledu
Na jeho začátku se hráč probudí v podzemí a sotva se dostane na povrch, aby se konečně pokochal slunečním svitem, modrým nebem, poletujícími mráčky a pestrou barevností džungle, něco se podělá. Mimozemšťany totiž zapnou svoji vesmírnou ledničku, s níž díky velmi pokročilému systému Quick Freeze zmrazí ostrov takřka během několika vteřin (a to ani nemluvíme o tom, jak rychle vám to vychladí láhve s vínem!). Místo tropického ostrova máte rampouch se spoustou živých emzáků. Hratelnost se tak jako mávnutím kouzelného proutku změní a z otevřených prostranství plných vegetace jste obklopeni vysokými skalisky a všudypřítomným sněhem.

Foto: Hratelně.cz

Když se pak zadíváte do nebe a pátráte po paprscích slunce, to jediné, co uvidíte, bude obrovské něco zahalené v šedé mlze. Tohle není jen malá výletní loď nebo kus černého kvádru, tohle je stokrát větší a vy si k tmu musíte najít cestu. Úpatí skal jsou pokryta sněhovou peřinou, která pěkně praská pod nohama a vločky se romanticky snášejí k zemi. Zapomeňte však na jednolitou bílou texturu, tohle je skutečnost, až vám z ní bude zamrzat monitor. Tu správnou atmosféru zmrzlé mrtvé země dotváří pahýly stromů rozeseté po okolí. Optimisticky naladěni se rozhodně cítit nebudete.

Vesmírná chapadla
Od Severokorejské armády budete mít již pokoj, ale neradujete se předčasně, mimozemské formy života jsou taky pěkně ostří hoši, tedy spíše by se hodilo říci pěkně ostré modré robotické chobotničky, velmi podobné těm z Matrixu. I na nich lze vyzkoušet mnoho způsobů zabíjení: pěkně z dálky, z blízka, ale asi nejlepší je použití neviditelnosti - jedné ze speciálních vlastností vašeho nano-obleku. Ovšem bacha, nemůžete si zapnout neviditelnost, proběhnout kolem a nechat za sebou jen zmar a zkázu.

Foto: Hratelně.cz

Nejde jen o to, že energie napájející nano-oblek ubývá velice rychle, ale také kroky na sněhu a vaše stopy vás velmi rychle prozradí. Pokud si budete počínat obezřetně, není problém dojít na pár centimetrů před vetřelce a pěkně mu to nakouřit brokovnicí do oblasti, o níž si myslíte, že je obličej. Jenže ty potvory nečekají s chapadly v klíně, až se na nich vyblbnete. Snaží se vám život znepříjemnit, taktizují a domlouvají se.




Proklatě chytří emzáci
Obklíčí vás nebo si přivolají kamarády. Poletují vzduchem, kličkují a schovávají se mezi kameny - ty ostatně ke krytí můžete využívat i vy. Hlavně svou bojovou taktiku mění podle vašeho chovaní, když jak kamzík skáčete pomocí nano-obleku po skalkách, pronásledují vás, chcete je odstřelovat na dálku, snaží se co nejrychleji dostat k vám, přičemž využívají terénních překážek, a pokud využijete neviditelnost, vyšlou za vámi jednoho zvěda, jenž vás s radostí napráská všem ostatním. Z lovce se tak velmi náhle stanete lovenou zvěří.

Foto: Hratelně.cz

Bohužel o tom, co se bude dít dál, například v útrobách lodi, kde je nulová gravitace, se zatím mnoho neví, což by se však mělo během několika dní změnit. Je však otázkou jestli se budete chtít připravit o překvapení. Nicméně je dost pravděpodobné, že tohle všechno je jen špičkou ledovce, ostatně Crytek tvrdí, že závěrečné finále má být doopravdy velkolepé.

Pokud se podíváte na video nebo přiložené screenshoty, jakoby se u vás o několik stupňů ochladilo. Takhle udělanou zimní krajinu jsme ještě neviděli a autoři nás zase překvapili, jak náramně jejich Crysis vypadá. Týdny prací na nových postupech a technologiích, aby vše vypadalo, jako z katalogu lyžařských středisek, se vyplatily. Pokud se již nemůžete dočkat plné hry, jež vyjde v listopadu, tak se těšte na demoverzi, která by se měla objevit již za týden.

 

Právě se děje

Další zprávy