Pacific City je město ovládané zlem. Drogy, prostituce, organizovaný zločin. Po ulici se poflakující členové gangů, kteří si neváhají vyřizovat mezi sebou kšefty bez ohledu na umírající civilisty; auta naložená po zuby ozbrojenými týpky brázdí ulice; a ozbrojené střety se odehrávají na každém rohu. Policie to tu věru nemá lehké, a proto začala spolupracovat s Agenturou.
Agentura je vaše mateřská organizace a vy, jakožto její zaměstnanec, jste byl vybaven několika speciálními implantáty. Nanotechnologie vám přitom pomáhá uskutečnit to, co je pro obyčejné smrtelníky nedosažitelné. Kromě toho, že disponujete extrémními atletickými schopnostmi, dokážete také například mnohem lépe ovládat všechny typy palných zbraní a výbušnin. Zesílené reflexy vám pak propůjčují při řízení vozidla neuvěřitelnou zručnost. Tímto vším musíte zaštítit pořádkové síly a pomoci jim s vyčištění městských čtvrtí od všeho toho kriminálního šmejdu. V čistce budete postupovat až k nejvyšším špičkám tří dominantních gangů, o kterých si nyní povíme:
#hodnoceni
Los Muertos - banda hrdlořezů a dealerů drog ovládá východ města. Velení gangu podléhá drogovým magnátům, kteří přesunuli působiště svého nekalého podnikání ze Střední Ameriky do Pacific City. Los Muertos si podmanili celou čtvrť primitivními mechanismy - s pomocí extrémního fyzického násilí a vydírání zasévají mezi občany strach...
Volk - jejich doménou je industriální část města. Velení gangu se sestává z žoldáků bojujících ve východní Evropě, kteří se nespokojili s tamními finančními podmínkami a za pomoci organizovaného zločinu se rozhodli prorazit v Pacific City. Všichni jsou výborně vyzbrojeni a specializují se na výbušniny.
Shai-Gen - tato čínská mafie se bohužel zrodila z vládního projektu. Šlo v něm pouze o jednu věc a to vymazat zlo z městské čtvrtě odpovídající silou. Díky bohatému sponzoringu od bývalé vlády se tento gang vyzbrojil nejmodernějšími technologiemi (má velmi rozvinutá vývojová centra), a při své konverzi na stranu zla se tak stal doslova smrtícím nepřítelem, respektive nejsilnější frakcí v Pacific City.
Jak jsme se již zmínili, budete likvidovat kompletní strukturu všech gangů. Po vzoru starších Mercenaries máte pro každý klan k dispozici přehled nepřátel, s jejichž postupnou eliminací a prokousáním se k hlavnímu bossovi způsobíte doslova kolaps proradné komunity. Začínáte jako průměrný agent na prvním ostrově, kde operuje Los Muertos. Do ostatních lokací vás agentura nepustí, jelikož byste v nich s dosavadní "fyzickou" výbavou nepřežili.
Herní principy
V základně si vyberete jedno z agenturních aut, přičemž k dispozici máte ze 3 možností: velmi rychlý, ale křehký sporťák; obrněné SUV, schopné překonávat lecjaké překážky; a poslední truck čili tahač, s jehož pomocí si proklestíte cestu i prakticky ucpanou komunikací. Následně se přesunete tunelem do samotného města a akce začíná.
Crackdown je GTA klonem. Všem ostříleným hráčům je tedy jasné, jak hra vypadá a jak v ní vše funguje: pohybujete se po ulicích buďto po svých a nebo dopravními prostředky. Je lepší držet se agenturního vozu, který zůstane stát tam, kde jej opustíte, a také dosahuje větších kvalit než běžná vozidla ve hře přítomná. A nebo zastavíte civilistu přímo na silnici, sprostě jej vyhodíte na asfalt a zasednete za volant jeho vozu.
Oproti GTA je Crackdown více akční, a tak budete mnohem častěji střílet na všudypřítomná podvratná individua. Specialitou se zde stává pohyb po střechách, k čemuž plně využijete atletických schopností vaší postavy, a kterýžto prvek vám umožní velmi rychlé přesuny. Od věci také není zvyšování agentovy fyzické síly, s jejíž pomocí budete později dokonce schopni pozvedat nad hlavu osobní automobily a vrhat je do chumlů nepřátel, čímž pochopitelně rozpoutáte pěknou paniku.
Lehké RPG prvky jsou přítomny právě ve vylepšování všech zmíněných atributů. Po celém městě je rozmístěno několik set akčních bodů, které postupně prodlužují délku skoků. Hledat je samozřejmě budete na méně dostupných místech a někdy se jejich dosažení stane opravdu velkým problémem, umocněným rizikem nepříjemného smrtícího pádu. Fyzickou sílu si vylepšíte zvedáním předmětů a bojem s nepřáteli tělo na tělo (ten se odehrává za použití jediného tlačítka). Schopnosti ovládat výbušniny a střelné zbraně jsou samozřejmě přímo ovlivněny tím, jak často a jak přesně budete zabíjet (ne však civilisty - to by se proti vám obrátila policie). Pro nabytí řidičských zkušeností autoři na herní ploše rozmístili množství závodů, jejichž start značí opaleskující brány.
Stuff aneb rozličnost pracovních nástrojů ve hře
To, co činí hry tohoto typu atraktivními, je kromě možností volného pohybu také množství různorodých předmětů, jež můžete nalézt a používat. Na prvním místě musíme zmínit zbraně. Agent používá pouze dvě, primární a sekundární, a je jen na vás, jakou kombinaci zvolíte. Již na samotném začátku je pěkných pár kousků na výběr, přičemž sbírku budete postupně rozšiřovat o lepší a lepší kvéry. Ve městě na střechách naleznete tzv. agenturní zásobovací místa a sem musíte donést nově nalezené zbraně, abyste je mohli zapsat do databáze a následně je používat, doplňovat munici atd. Hra disponuje autolockem při střelbě, což znamená, že si můžete za pomoci podržení daného tlačítka uzamknout cíl, na který pálíte. Také lze použít zaměřovač u všech typů pistolí a pušek, jenž se vám leckdy bude hodit.
Druhou skupinu zbraní tvoří výbušniny. Kromě obligátních klasických granátů můžete sbírat tříštivé či zápalné, dále "samolepící" miny, které zavěsíte na cíl a z bezpečné vzdálenosti na dálku odpálíte. Postupně se dostanete až k automaticky naváděným raketám...
Množství všudypřítomných aut, náklaďáků, autobusů, tahačů, policejních vozů a dalších "přibližovadel" výborně dokresluje atmosféru živoucího města. Škála dopravních prostředků je opravdu pestrá. Zkrátka navozíte se až až. Agenturní vozidla se dají postupně upgradovat, takže jejich vzhled a hlavně vlastnosti se dočkají mnoha změn.
Dopravní prostředky jsou samozřejmě křehké a veškerá poškození jsou graficky velmi detailně zpracována. Začnete tak zmuchlaným plechem, pokračujete naprasklým oknem, lehce dýmajícím motorem, načež ztratíte oboje dveře, motor počne dýmati poněkud více a to už je načase opustit vozidlo a přivlastnit si další.
Velmi důležitým aspektem Crackdownu je poměrně slušná interaktivita prostředí. Jak jsme již napsali, můžete leccos sebrat a následně vrhnout - nabízí se např. sudy s hořlavinami. Ty jednoduše zvednete nad hlavu, přehodíte ulici a s využitím atletických schopností skočíte směrem za nimi a ze vzduchu je rozstřelíte, čímž způsobíte ještě těsně před dopadem pořádnou paseku.
Crackdown umí česky
Po grafické stránce je Crackdown vyveden velmi stylově. Nelze přehlédnout výtečně zpracovaný cell-shading, čili dokreslované objekty působící komiksovým stylem. Tato technika je zde zkombinována s pěknými grafickými efekty. A co víc, konzoli nečiní problém vše zobrazovat v pohybu bez sebemenšího poklesu framerate. Optimalizaci můžeme zaregistrovat pouze z výše položených míst, kde se na vzdálenějším okolí projevuje zhrubnutí textur a maskujícího blur efektu.
Samotné nazvučení hry v DD je také výtečně technicky zapracováno! To co se děje okolo vás dokážete s náležitou razancí zaznamenat i sluchově v prostoru a efekty si opravdu užijete. Hudebně je na tom Crackdown více než dobře. Rovných 105 skladeb zastupuje všechny progresivní hudební styly - to opravdu není málo. Škoda jen, že si je poslechnete buďto pouze v autě, nebo za pomoci hloupého in-game jukeboxu v zapauzované hře, který bohužel neumožňuje organizaci playlistu. Na kvalitní lokalizace si uživatelé již zvykají a nutno podotknout, že kromě kompletního zpracování textů je hra i skvěle namluvena hlasem profesionála, vedoucího vaše kroky a komentujícího události v češtině.
Co se nám na Crackdownu líbilo?
K výrazným pozitivům bychom na prvním místě zařadili hlavně skvělou možnost hry s ostatními lidmi na Xbox Live! (filtr na všechny, přátele či pozvané). Samotný kooperativní mód nabízí několik stylů hraní a stává se vskutku zábavným hlavně díky tomu, že přítomnost živého hráče odstraňuje sterilitu konání umělé A.I.
Crackdown nám připomněl staré dobré časy strávené u dynamických titulů, vládnoucích frenetickou akčností. K dobrému pocitu právě zmíněné dynamiky mohutně přispívá všechno to dovádění ve výšinách města a možnosti, které se před vámi rozprostřou s vylepšováním atletických schopností. Ve finále se tak budete pohybovat v podobném stylu jako Neo z Matrixu či Spider-man!
Celková prezentace hry - tedy stylově vyvedená menu, kompaktní vyváženost herních a pasivních prvků - je vskutku působivá. I díky skvělému ozvučení řadíme Crackdown v tomto ohledu k nejlepším titulům pro Xbox 360.
Každá hra má své mouchy
Ano, i Crackdown má nějaké to "ovádstvo", jež zapříčiňuje částečnou degradaci jinak vcelku povedeného dílka. První a asi nejviditelnější chybou je praktická nemožnost návštěv vnitřních prostor budov, interiérů. Vše se tedy odehrává na ulicích a nějaké ty návštěvy lokálů, prodejen, autosalonů a dalších budov by rozhodně nebyly od věci. Takto vše působí silně arkádově (což ale mohlo být úmyslem autorů).
Poněkud irituje také fakt, že přestřelky jsou příliš časté a příliš jednoduché. Všeobecně zpohodlníte a nebudete používat všech vymožeností, které byste si mohli dovolit a půjdete přes mrtvoly jako terminátor. To také ubírá na atraktivitě soubojů s bossem, ke kterým se sice můžete dostat jinou rafinovanější cestou, ale vždy to jde přímo a silou. Škoda.
Zarazila nás také délka samotné hry, neboť například Los Muertos jsme zmíněnou taktikou vyčistili za necelé 2 dny a to nám na 1/3 hry u GTA klonu připadá opravdu málo...