Tvůrci legendárního System Shocku se znovu připomínají. Skrze další netradiční FPS, jejíž kontury si můžete aktuálně osahat díky demu, které je stažitelné na Xbox Live. A jak moc dobrý vlastně je tenhle herní zákusek s příslibem na hlavní chod, co se dostaví už za pár dní?
Když se před pár dny objevilo ke stažení demo velmi očekávané multiplatformové hry BioShock, došlo k výraznému přetížení Xbox Live - kvůlivá eminentnímu zájmu herní veřejnosti. Nakolik je tento oprávněný se pokusím vylíčit v dnešních dojmech právě z výše avizovaného 1.3GB dema. Co vás skrze první, hodně opatrné krůčky, pustí do explorace záhadného podmořského města Rapture a příběhu ze začátku šedesátých let minulého století. Jehož kořeny však leží v dřívějších dobách, než je kritický pád dopravního letadla do Atlantického oceánu zkraje hry, který přeživšího hlavního hrdinu (tedy vaši maličkost) záhy dovede do míst plných všudypřítomného strachu.
Tahle cesta, nahlížená přitom striktně z vlastního pohledu, začíná vaší rychlou rozplavbou studenou, ale velmi pěkně vyobrazenou vodou plnou hořících trosek, nad nimiž se tyčí podivný maják. Maják skrývající ve svých útrobách obrovské překvapení, jímž je bez diskuse přítomnost podmořského světa, do něhož se měla před nějakým časem uchýlit elita lidstva. Grafické zpracování BioShocku sice až tak úplně elitní není, rozhodně na natolik, jak by se z ozvěny řady názorů na netu dalo soudit, nicméně design hry je určitě velmi povedený (v tomto kontextu rozhodně doporučuji zhlédnout artbook). Má osobitý retro styl navíc "šmrncnutý" zajímavými sci-fi prvky se silným hororovým akcentem
O dobrý dojem se stará i kvalitní interakce, do níž patří nutné prohledávání mrtvých těl a sbírání různých pochutin - byť jsem si občas připadal jako nějaký holub vyzobávající na náměstí drobky. Díky čemuž pak dochází k důležitému navyšování hodnoty zdraví a také energie pro specifické aktivity, o nichž bude řeč později. V tomhle odstavci by bylo dobré zmínit i destrukci okolního prostředí, do čehož lze zahrnout díry ve zdech, jež pohotově vyvrtá vámi vystřelená kulka, či eventualita zničení vybraného objektu. Jakkoliv je zajímavé, že kupř. záchodovou mísu s rezervoárem dokážete efektně prostřílet, ale světlo kousek nad nimi už nikoliv. A jakkoliv musíte posléze vstřebat skutečnost, že tento akt nemá mít dlouhého trvání, neboť toaleta se po chvíli vrátí do původního stavu:o)
Za stylovou vizualizací nezaostávají ani položky v kategorii audio kulisa, tedy zvuky, namluvení a hudební doprovod, vše uvedené výrazně podtrhuje výtečnou atmosféru hry, mající značně tísnivé kontury. Ano. BioShock je tedy další lehce hororovou FPS umístěnou do uzavřeného, místy až hodně klaustrofobicky působícího prostředí, které zachvátil chaos a zmar. A smrt. Nezodpovězenou otázkou zatím zůstává, nakolik váš prostup tímhle dobrodružstvím bude lineární a herní momenty předskriptované a nakolik půjde o dynamické univerzum plné postav, chovajících se pokaždé trochu jinak. Tady také v závislosti na vašem počínání. V demu se záhy spojíte s jedním člověkem přeživším zkázu Rapture, který se vám snaží skrze vysílačku být nápomocný, což je další moment skvělým způsobem umocňující celkový herní prožitek. V němž se v ponuré a působivé hře světla a stínů mihotají obrysy zejména ošklivě zmutovaných původních obyvatel, z nichž se posléze stali bizarně vyhlížející individua, co vám při každém setkání půjdou bez okolků po krku.
Pro častou konfrontaci využijete nejprve přesvědčivě se tvářící hasák, později přibudou do výbavy i střelné zbraně, jako je v demu automat či kolt šestiraňák, s nimiž vám půjde práce mnohem lépe od ruky. I když bych v tento moment měl jisté připomínky k zaměřovacími terčíku, který se ve víru trochu hektičtější akce a barev a efektů lehce ztrácel v obraze a spousta munice tak díky tomu nenašla mnou žádaný cíl. Ovšem BioShock rozhodně není další hloupá FPS! Zdejší model akce má být daleko inteligentnější, za čímž budou rozličné modifikace vašich schopností a vybavení, přičemž v rámci dema tu je možnost ochutnat tzv. plasmidy. Díky téhle substanci přeměňující vás genetický kód se vaše dispozice v přeneseném významu rozšiřují o využití magie. Takže náhle lze vysílat vybraným směrem silné elektrické impulsy a nebo zapalovat určité objekty.
I tohle málo bohatě postačí k tomu, abyste si zápolení s oponenty patřičně užili. Elektrický šok je dokáže na krátkou dobu ochromit, pročež headshot z pistole dokoná vaši dobře započatou práci. Oheň je pěkně zapálí a pokud je jich povícero, můžete si z celého procesí udělat učiněné lampióny, které, pokud hledají spásu v blízké vodě, následně usmrtíte právě oním elektrickým impulsem namířeným do H2O uskupení. V tomto ohledu se BioShock může stát mimořádně kreativním představením, přičemž tímhle nástinem dobrá nálada ani zdaleka nekončí. Mezi dalšími nápady je hackování elektronických zařízení.
Pokud totiž umlčíte např. takové létající sondy, zdejší strážné boty s kulomety, můžete je hacknout, aby poté hráli takříkajíc na vaší straně. K tomu vedou dvě základní varianty. Ta jednodušší je jednorázová investice z balíku vámi nalezených peněz, ta druhá spočívá v opravdu pěkné logické minihře, odvislé od vaší pohotovosti a umu. Za časového presu na malé, čtverečky rozdělené mapce, totiž stavíte jakousi cestu pro potrubí, jímž protéká voda. Pěkně políčko za políčkem umisťujete ty správné ikony trubek, abyste se zavčas dostali na tvůrci zadané místo na plánku. Pokud se zadaří, hacknutí stroje proběhlo úspěšně a máte rázem silného spojence.
V bestiáři je prostor pro některé vskutku mimořádné postavy, které dotváří neuvěřitelně bizarní pohled na zdejší svět, jehož zkázu si budete moci lépe přiblížit např. skrze nalezené audio záznamy. A všudypřítomnou krev, kteroužto tekutinou autoři rozhodně nešetřili. Stejně jako drsnými, syrovými scénami a brutalitou. Vezměme si pro příklad pravidelnou přítomnost malé holčičky, jež se ovšem ve hře živí krví mrtvých (ve skutečnosti je cílem jejího snažení speciální substance Adam, představující pro hru klíčový genetický materiál, po němž tu všichni prahnou), kterou stráží obří tvor familiárně označovaný jako Velkej taťka, vyhlížející trochu jako potápěč ve skafandru pro extrémní hloubky. Asi není třeba zdůrazňovat, že má podobně extrémní výdrž ale otestovat si ji budete moci až v plné verzi, jež bude k mání 24.srpna!
Jak je již obvyklé u tohoto žánru, osobně se mi příliš nezamlouvá model rozpohybování většiny zúčastněných figur a občas mě přivádí v úžas také fyzika některých předmětů; obé rozhodně není špatné, ale má takový ten klasicky odbytý FPS rys. Co je na jednu stranu ukrutně nerealistický, na druhou zase lidem vyhovuje tím, že je vše svižné a dostatečně rychlé. Pozitivně lze v demu nahlížet na jev, že vaši nepřátelé o vás mnohdy nemají vůbec tušení, takže máte právo první rány. Že ovládání je vyřešeno opravdu skvěle - LT a LB buttony jsou vyhrazeny pro sesílání "magie" levou rukou & RT a RB slouží pro zbraně, jež posléze držíte v ruce pravé. Přičemž během taktického vybírání se zapauzuje dění. Že tu je vstřícná mapa a prostor pro důležité poznámky. Časté checkpointy. A že vás hraní od první minuty chytne a nechce pustit. K tomu si připočtěte spoustu pěkných drobností (rozostřený pohled po alkoholickém povyražení) a dostanete mnohoslibný produkt, který dělá rozhodně čest svým tvůrcům.
Atmosférická FPS, která díky zajímavému systému vylepšování schopností hlavní postavy může nabídnout nesmírně přitažlivou herní variabilitu. A jelikož se tu mluví o spoustě dalších interesantních herních ingrediencích, není vůbec od věci resumé, že se v případě BioShocku před námi rýsuje pořádný herní hit!
Článek vyšel ve spolupráci s Gamepro.cz.