Battlestations Pacific - netradiční válčení

Martin Pelyněk
6. 1. 2009 0:00
S Japonci nejsou žádné žerty.
Foto: Hratelně.cz

Válečné hry z druhé světové už sice nejsou tak oblíbené jako kdysi, ale prodeje Call of Duty stále dokazují, že toto téma ještě neřeklo poslední slovo. Obzvlášť když se podaří zpracovat v ne úplně tradiční podobě, jako to předvedlo Battlestations Midway, což navzdory všem předpokladům nebyla ani obyčejná akce, ani strategie a ani simulátor, čemuž napovídaly obrázky a videa ponejvíce. Šlo o velmi propracovanou taktickou hru, která si kladla za cíl zpracovat jeden důležitý aspekt válčení v plné šíři. A až na malé výtky se jí to povedlo náramně.

Foto: Hratelně.cz

Poněvadž bude pokračování Battlestations: Pacific prakticky o tom samém, samozřejmě s nutnými změnami vycházejícími z dvouletého odstupu, stojí za to si připomenout, oč že to ve hře vlastně jde. Inu, není to zase tak složité. Začíná se na mapě s ostrůvky a určitým arzenálem, který se skládá z bitevních lodí a letounů všeho druhu. To samé má váš nepřítel. Vy ho samozřejmě musíte v operaci, která se logicky odehrává jak na vodě, tak ve vzduchu, vyšachovat. Jednak zadáváte příkazy slušné umělé inteligenci, jednak můžete sami usednout do jednoho ze strojů, ať už to je loď nebo letadlo, a vystřílet protivníka hezky ručně. Tento způsob je pochopitelně nejefektivnější, ale i když byste jistě chtěli, nemůžete být všude najednou, a tak je nutné vycházet z kvalitně ošetřené taktiky.

Foto: Hratelně.cz

Jak už bylo řečeno, Pacific se v tomto ohledu od úspěšného (půlmilion prodaných kopií) Midway příliš lišit nebude. Kde se ale lišit bude zcela určitě, to je oblast nabídky. Narozdíl od předchůdce nenabídne pouze jedinou kampaň za Američany, ale dá vám i možnost střihnout si hru za Japonce. Když se tak porozhlédnete po herním poli, jistě nenajdete mnoho titulů, které by vám takovou šanci dávaly. Japonci jsou totiž ti zlí a z tohoto pohledu jsou samozřejmě tabu. Ne tak v Battlestations Pacific, kde poslouží jako regulérní strana se svébytnou kampaní o čtrnácti misích (ta americká bude stejně dlouhá). Těšte na ty nejdůležitější bitvy v Tichomoří z obou perspektiv.

V případě Japonců ale autoři chtě nechtě museli nakousnout alternativní scénář jejich vítězství, protože vám jen těžko mohou dát za úkol prohrát válku, jako se to Japoncům povedlo v reálu. Tvůrci proto zkoumali všechny možné zdroje a zjišťovali japonskou válečnou taktiku, jejich cíle, způsoby boje apod. Na základě posbíraných materiálů, které prý tvoří takovou malou knihovnu, ukuli vývojáři zajímavý scénář, který se bude tvářit historicky akurátně, až skoro zapomenete, že je postaven na premise „co kdyby to a tamto…“.

Foto: Hratelně.cz

Na rozdíl od předchůdce nepůjde v Pacificu jen o ovládnutí oceánů a vzdušného prostoru. Zásadnější úlohu mají hrát ostrovy, o které se tentokrát bude bojovat mnohem urputněji. Neznamená to, že byste najednou mohli ovládat i pěší jednotky. Spíše nepřímo můžete vyslat parašutisty a zadat jim úkol, aby zabrali radiovou stanici. Ta se totiž potom hodí k zamlžování výhledu nepříteli a zároveň odkrývání takzvané „fog of war“ vašim jednotkám. Hodí se ale třeba i letiště, které vám umožní ovládat aquaplány.

Autoři plánují velkolepé bitvy, ve kterých bude mít hráč opět značnou míru volnosti a bude se muset řídit dynamickým průběhem dění. To znamená, že se nevyhnete nutnosti bleskově reagovat na nenadálé situace apod. Přesto se ale vývojáři rozhodli jít na věc trochu přímočařeji a zahrnou do hry řadu skriptovaných sekvencí. Zároveň se dušují, že by tyto neměly omezit svobodu hráče. V jedné z misí se například nepůjde vyhnout zásahu vlastní letadlové lodě nepřátelským kanónem. Vzhledem k tomu dostanete i příslušný úkol – ochránit ji před protivníkovými jednotkami.

Foto: Hratelně.cz

Z Battlestations Pacific je vůbec cítit větší příklon k příležitostným hráčům, což není zase tak na škodu. Zlepší se totiž ne úplně přehledné ovládání a bude tak mnohem jasnější, co k čemu slouží. Zároveň dostanete možnost rozdílet komplexnější waypointy apod. Z obrázků i videí je patrné, že se grafika posunula o těch pár let vpřed a navíc by měla být lépe optimalizovaná, aby už nerušila nepříjemnými cukanci.

Midway si kromě singleplayeru hodně zakládal také na multiplayeru. Tady jsou autoři na slovo skoupí, přiznali ale aspoň, že chystají hned pět zajímavých módů. Takže i Pacific by měl hráče uspokojit na hodně dlouhou dobu. Jde vůbec o velmi zajímavý projekt, který by mohl vyhladit hrubé hrany svého předchůdce a představit tento atraktivní herní koncept ještě většímu množství hráčů.

 

Právě se děje

Další zprávy