Alan Wake - špičkový akční thriller

Zdeněk Morávek
23. 10. 2006 0:00
Autoři trháku Max Payne připravují nový titul. Hru, která zabrnká na hororovou strunu, představí úžasně zpracovanou krajinu a nabídne vypilovaný příběh.
Foto: Aktuálně.cz

"Mé jméno je Alan Wake. Živím se jako spisovatel. Píšu převážně horory. Docela se mi daří. Vlastně se mé poslední dílo stalo bestsellerem, to je dobré, ne? Všechno bylo fajn; tedy do chvíle, než zmizela moje milovaná Alice. Nechápu to. Co se to ksakru děje? Všechno je to nějaké divné. Když jsem ještě byl s Alice, zdály se mi děsivé sny. Sny o věcech, které si snad žádný normální člověk nedokáže ani představit. Bylo to hrůzostrašné. Proto jsem o tom napsal knihu, mé zatím poslední dílo.

Krátce po vydání knihy ale má snoubenka zmizela. Nepodařilo se ji zatím nalézt. Zarážející je, že zmizela za podobných okolností jako jedna postava v mé knize. Jsem zoufalý, ačkoliv se snažím to nedávat najevo. Musel jsem něco udělat, nemohl jsem zůstat ve městě. Vyrazil jsem do Bright Falls; to je takové malé městečko v horách na okraji státě Washington, kde si snad trochu pročistím hlavu a možná začnu znovu.

Foto: Aktuálně.cz

Už cestou jsem zažil spoustu okamžiků, které se snad náhodou podobaly příběhu, který jsem sám napsal. Třeba ten stopař, který zemřel, když jsem naboural do toho zatraceného odstaveného náklaďáku. A nebo ta žena později ve městě, která jakoby z oka vypadla mé Alice. Blázním snad? Stále doufám v lepší chvíle, kdy se konečně vyspím a přijdu na jiné myšlenky. Jenomže ty chvíle ne a ne přijít. V noci se budím, budí mě strach. Ty hrozné noční můry, které se mi staly inspirací, se stále vracejí. Jsou čím dál děsivější. A skutečnější. Asi opravdu blázním. Postupem času se ztrácím ve světě mezi realitou a snem, nedokážu rozpoznat tu hranici. Nevím, co je skutečné. Co je pravda a co pouze výplod mé fantazie? Nebo je to skutečné všechno?!"

Inspirace seriálem Twin Peaks
Přesně na tomto příběhu o tragické lásce postaví Finové z Remedy svou další hru. Přesuneme se tak z rušného New Yorku, kde jsme se hned dvakrát bili v kůži drsného policajta Maxe Payna, na rozlehlý venkov. Konkrétně je uváděná rozloha herního světa kolem sta kilometrů čtverečních, přičemž reálný dohled činí zhruba dva kilometry. Zpět ale k příběhu. Autoři se netají tím, že se nechali inspirovat televizním seriálem Twin Peaks. Dokonce by příběh Alana Wakea měl být vyprávěn epizodicky, střídat by se měly akčnější úkoly se spíše výpravnými, kde se dozvíme něco o Alanově minulosti. Celá hra by pak měla budit dojem jedné kompletní seriálové řady. Rozkouskování příběhu se ale nijak nepromítne do rozčlenění lokalit, pořád budete mít k dispozici kompletní městečko (včetně všech jeho obyvatel) a celé okolí.

Foto: Aktuálně.cz

Světlo v nové roli
Že je světlo životadárné, platí obecně. Alan Wake to ale tvrdí dvojnásob. Přestože je od narození hypersenzitivní na slunce, právě světlem bojuje s přízraky temnoty. Podle všeho by se "ti temní" měli světlým místům vyhýbat, při kontaktu se světlem pak dokonce umírat (nebo spíše mizet). Jestli ale bude Alan vybaven pouze několika supersilnými svítilnami, halogenovými baterkami a spoustou diod namísto pořádného kvéru, se nám nepodařilo zjistit, Remedy všechny konkrétní informace zatím tají. Ovšem ze screenshotů a trailerů, kde v se Alanově ruce blýská revolver, soudíme, že dojde i na klasickou přestřelku.

Špičková grafika a excelentní fyzika...
...si vybere svou daň na hardwarových nárocích našich strojů. Za vodou jsou vlastníci konzole Xbox360, pro kterou je hra primárně vyvíjena a optimalizována (konkrétním cílem je dosáhnout minimálně 30fps na Xbox360). Nám zarytým pcčkářům nezbude nic jiného, než koupit ideálně procesor Intel Core 2 Quad, protože hra je přizpůsobena chodu na vícejádrových systémech (jen výpočty fyziky realizované na vylepšeném Havok enginu zaberou asi 80% výpočetní kapacity jednoho jádra!). Vhodnou grafikou by pak měla být GeForce 7900 GTX, o paměti RAM řeč (raději) nebyla. Pokud máte doma "jen" jednojádrový procesor a slabší grafický akcelerátor, neházejte flintu do žita, i tak si Alana užijete, jen s horším rozlišením a hrubšími detaily.

Foto: Aktuálně.cz

Na co se těšíme
Alan Wake je jedním z nejočekávanějších titulů roku 2007, nebáli bychom se říct vůbec nejočekávanější titul současnosti. Jako jeden z prvních by měl naplno využít možností nextgen konzole Xbox360 (na PS3 vůbec nevychází!), určitě prožene i nejnovější procesory od firmy Intel, která právě ukázky výpočtů fyziky ve hře použila při prezentaci nové řady procesorů. Zárukou kvality je i zkušený tým finských kutilů, kterých na hře maká zhruba třicítka, a to už déle než dva roky. Vývoj je zatím přišel na nějakých sedm milionů dollarů, nutno dodat, že si vše údajně financují sami (tuto informaci bych bral s rezervou vzhledem k tomu, že hra je vyvíjená exkluzivně pro Xbox360 a Windows Vista). Největším lákadlem je ale přirozenost herního světa, kde se den plynule mění v noc a kde si každý obyvatel žije svůj vlastní život...

 

Právě se děje

Další zprávy