Podle soudu jednání HMS od podání návrhu na povolení reorganizace vzbuzovalo pochybnosti o poctivosti jeho skutečných úmyslů. Firma například neplnila povinnosti vůči obchodnímu rejstříku, často střídala lidi ve statutárních funkcích a problematické bylo i obsazení dozorčí rady, které bylo podle soudu pouze formální. Faktický management není podle soudu možné identifikovat, řídicí struktura firmy se prolíná s vedením firmy Legios Loco.
Jejich fungování je úzce spjaté. Legios Loco pronajímá výrobní areál a dodává HMS pracovní sílu v dělnických profesích, přičemž veškerý obchod jde přes Legios Loco. Obě firmy si během dvou let mezi červencem 2015 a zářím 2017 vzájemně započetly pohledávky za téměř 232 milionů korun. Do dnešního dne HMS nerozklíčovala podle soudu vzájemné zápočty mezi ní a Legios Loco v řádu stovek milionů korun. HMS podáním návrhu na povolení reorganizace sleduje nepoctivý záměr, uvedl soud v usnesení.
Vagonka se do problémů dostala na podzim 2013, kdy na ni podala návrh na insolvenci slovenská Všeobecná úvěrová banka (VÚB) kvůli původně více než dvousetmilionové pohledávce. Společnost se během půl roku několikrát přejmenovala a na jaře 2014 soud vyhlásil její úpadek. Celkové pohledávky za 3,285 miliardy korun přihlásilo 322 věřitelů. V červenci 2014 soud povolil reorganizaci na návrh HMS, příslušný návrh byl ale předložen až v únoru 2015.
VÚB dlouhodobě požaduje konkurz. Banka po celou dobu tvrdí, že insolvenční proces je zmanipulovaný tím, že jej ovládli věřitelé s fiktivními pohledávkami s vazbou na podnikatele Františka Savova. Spekuluje se o něm jako o možném majiteli vagonky, Savov to v minulosti odmítl s tím, že na firmu nemá ani neměl majetkové vazby. Savov je obviněný v kauze rozsáhlých daňových podvodů a žije v Londýně. Insolvenčním správcem Heavy Machinery Services byl v minulosti Ivo Hala, který je stíhaný v souvislosti s reorganizací Via Chem Group. Soud Halu v dubnu 2015 z funkce odvolal a insolvenční správkyní ustanovil Petru Hýskovou.
Hýsková na konci loňského roku řekla Hospodářským novinám, že se z HMS v posledních měsících ztratily desítky milionů korun. Hýsková se účastnila i říjnového policejního zásahu ve firmě, nalezené dokumenty podle ní mohou naznačovat pokus o vytunelování. Vedení firmy svému jedinému zákazníkovi Legios Loco odpouštělo platby. HMS to vysvětlilo nedopatřením během změn ve výrobě.
Firma Legios Loco patří podle údajů v Obchodním rejstříku kyperské firmě Kirosium Limited. HMS patří britské firmě CDM Engineering.