Praha - Obchodní řetězec Spar Česká obchodní společnost, který na tuzemském trhu provozuje hypermarkety Interspar a supermarkety Spar, vykázal loni ztrátu 545 milionů korun. V roce 2011 skončilo hospodaření ve ztrátě 608 milionů korun. Kumulovaná ztráta obchodníka z posledních let stoupla na 3,3 miliardy korun.
Tržby společnosti stouply loni meziročně o dvě procenta na 13,1 miliardy korun. Vyplývá to z údajů v účetní závěrce.
Mateřská společnost Spar Österreich řetězci navýšila základní kapitál o 300 milionů korun na 4,77 miliardy korun, o rok předtím navyšovala o 400 milionů korun.
"Finanční situace společnosti je pravidelně monitorována jak ze strany samotné společnosti, tak ze strany mateřské společnosti. V případě potřeby je mateřská společnost připravena poskytnout dostatečné financování tak, jak tomu bylo již v minulosti při navyšování vlastního kapitálu," uvádí firma v účetní závěrce.
Mateřská společnost odvolala na konci letošního března ředitele Martina Ditmara a jednatele Christiana Kollera. Novým šéfem řetězce byl jmenován Robert Spiegel.
Spar je podle posledního odhadu společnosti Incoma GfK desátým největším řetězcem s rychloobrátkovým zbožím v ČR, jeho podíl na trhu dosahuje 2,8 procenta. Největší podíl, 9,7 procenta, má Ahold. Spar v Česku provozuje 33 obchodů Interspar, deset prodejen Spar, dva obchody Spar City a jeden Spar To Go.
Nejvyšší zisk z potravinářských řetězců má v ČR Kaufland, ve finančním roce 2011/2012 vydělal 2,2 miliardy korun. Diskont Lidl v Česku ve finančním roce 2011/2012 více než ztrojnásobil zisk na 1,19 miliardy korun. Obchodnímu řetězci Globus ve finančním roce 2011/2012 klesl zisk o čtvrtinu na 138 milionů korun. Tesco vydělalo ve finančním roce 2011/12 meziročně o deset procent méně, 204 milionů korun.
V Česku za poslední rok a půl přibylo 60 nových prodejen supermarketů, hypermarketů a diskontů. Na tuzemském trhu tak působí celkem 680 prodejen potravinářských supermarketových řetězců, více než 640 prodejen diskontů a téměř 300 hypermarketů. Vyplývá to ze studie Supermarket, Diskont & Hypermarket 2013 společnosti Incoma GfK.