Překvapení. Facebooku se daří vydělat na smartphonech

25. 7. 2013 22:40
Jen na reklamě v chytrých telefonech skupina utržila 655,6 milionu dolarů.
Facebook v telefonu, ilustrační snímek
Facebook v telefonu, ilustrační snímek | Foto: Reuters

Menlo Park - Největší sociální síť slaví úspěch. Více než rok po jejím vstupu na burzu se zdá, že začala zvládat vydělávat na mobilních uživatelích. V současné době získává na inzerci ve smartphonech či tabletech čtyři z deseti dolarů. Ukazují to hospodářské výsledky skupiny za druhé čtvrtletí.

Jen na reklamě v chytrých zařízeních utržil Facebook 655,6 milionu dolarů.

Podíl na celkových tržbách z inzerce, které za duben až červen vzrostly o 61 procent na 1,6 miliardy dolarů, tak představoval rekordních 41 procent. Pro srovnání, ve stejném období loňského roku to bylo 30 procent.

Čtvrtletní výsledky překonaly očekávání analytiků. Jak uvádí server Mashable, experti z Wall Street čekali, že se příjmy z reklamy na telefonech budou podílet jen 33 procenty.

Cena za inzerát se přitom meziročně zvýšila o 13 procent, doplňuje Forbes.

Co přitáhlo inzerenty?

Jak uvádí Petr Hlinomaz z BH Securities, k vyšší útratě zadavatelů reklamy pravděpodobně vedlo hned několik důvodů. Jejich chuť investovat mohlo podpořit nepatrné zlepšení výhledu amerického trhu a nárůst ekonomické důvěry v USA. Druhý kvartál je navíc spolu se čtvrtým z pohledu reklamy obecně vždy silnější.

Kromě toho Facebook představil software pro mobily "Home", po jehož nainstalování se uživatelům zobrazují novinky ze sociální sítě přímo na jejich obrazovce.

"Zdá se mi, že tím, že se Facebook snaží prosadit na domovskou stránku při spuštění mobilu, podobně jako si lidé dávají vyhledávače Seznam, Google jako svou domovskou stranu při přihlášení z PC na internet, může agresivněji prosazovat i reklamu," vysvětluje Hlinomaz.

Přibývá smartphonů

Stále více uživatelů se také na Facebook připojuje právě přes mobil. Ve druhém čtvrtletí jich bylo 819 milionů za měsíc - meziročně o 51 procent více.

Vzhledem k tomuto trendu lze očekávat, že dál porostou i příjmy z inzerce ve smartphonech. "V horizontu tří let si dovedu představit posun k 75 procentům," komentuje analytik České spořitelny Martin Krajhanzl.

Ve druhém čtvrtletí firma vykázala zisk v hodnotě 333 milionů dolarů, celkové tržby skupiny se dostaly na 1,813 miliardy dolarů. Akcie na tato čísla ve středu zareagovaly osmnáctiprocentním růstem.

Aktuálně se na burze Nasdaq obchodují za 26,51 dolaru za kus, což je ovšem stále více než 30 procent pod upisovací cenou akcie z května 2012 - ta činila 38 dolarů za kus.

Hledá se zdroj peněz

Přechodu uživatelů z počítačů na mobily se Facebook snaží různými způsoby přizpůsobit již od loňského jara. Zisk z inzerce je totiž pro společnost naprosto zásadní, ve druhém čtvrtletí se reklama podílela na jejich tržbách 88 procenty.

Společnost proto hledá způsob, jak umístit reklamu i do mobilů. K tomu slouží hlavně "sponzorované příspěvky", které se začaly nově objevovat i ve výpisu novinek. Šance, že na ně uživatel klikne, je vyšší například proto, že se post netváří jako čistý inzerát. Ve všech případech jde o službu nebo produkt, který se líbí některému z přátel uživatele, na což Facebook také poutá.

Orientace na mobilní zařízení přitom není pro Facebook důležitá jen kvůli tomu, aby tvořil zisk tam, kde má právě uživatele. Jak upozorňuje Krajhanzl, uživatelská základna, která se přihlašuje z počítačů, postupně stárne. "Z pohledu mladé generace, a o té hlavně je, by se tak mohl brzy ocitnout na takzvaném out listu. To by samozřejmě mělo dopad i na nižší zájem z pohledu zadavatelů reklamy," říká.

"Bez růstu v mobilním segmentu by ta firma dlouhodobě nepřežila, neboť klasická verze Facebooku na PC bude postupně ustupovat na popularitě. Facebook proto nemá jinou možnost než zaměřit se na mobily," souhlasí Tomáš Menčík ze společnosti Cyrrus.

Kromě toho se provozovatel sociální sítě snaží zvýšit příjmy i dalšími cestami.

Loni například představil možnost napsat cizím lidem zprávu tak, aby neskončila ve spamu, kam vzkazy od "ne přátel" jinak chodí. Za dolar. Sedm dolarů si pak uživatelé mohou zaplatit za to, že se jejich zpráva neztratí v záplavě novinek a ostatní ji uvidí na čelním místě.

V září začala firma testovat umisťování reklam na webech jiných firem, kterým výměnou poskytuje cenná data o uživatelích. Ve stejnou dobu představila na svých stránkách i prodej dárků.

Celkově Facebook nyní měsíčně využívá 1,15 miliardy lidí, denně se v průměru připoje 699 milionů osob (o 27 procent více než loni). Jak uvádí BBC, celkový čas, který všichni lidé stráví denně na Facebooku, činí 20 miliard minut.

 

Právě se děje

Další zprávy