V době karantény "nudící" se fanoušci zavalili pornoprůmysl penězi. Podle odhadu Gena Munstera, šéfa investiční společnosti Loup Ventures citovaného magazínem The Economist, se útraty za pornografii od začátku pandemie globálně zdvojnásobily. Navíc se lidé naučili platit i za služby, kvůli kterým se jim dříve utrácet nechtělo.
Ostatní segmenty byznysu se sexem ovšem kolabují − červené lucerny v Amsterdamu zhasly, Pattaya jako centrum thajského sexturismu se vylidnila a největší německý nevěstinec Pascha v Kolíně nad Rýnem s padesátiletou tradicí a 120 pokoji zkrachoval.
Naproti tomu sledovanost webů s lechtivým obsahem poskočila minimálně o čtvrtinu. Podobný nárůst zájmu hlásí různé formy interaktivních on-line služeb. Vzhledem k výše zmíněným problémům sexbyznysu se do pornografie hrnou tisíce nových aktérů, kterým vystupování před kamerou kompenzuje výpadek příjmů. Řada z nich se kvůli zastavení nočního života a erotické turistiky ocitla podle mnoha reportáží na hranici existenčních problémů.
Většina států světa prostituci jako legální zaměstnání neuznává, vládní podpory se tedy nedočkala. A tak zkouší štěstí jinde. Jako nejpopulárnější destinace pokusů o průnik do oblasti virtuální erotiky se vyprofiloval web OnlyFans.
Přitom až do března letošního roku šlo spíše o neúspěšnou sociální síť s pětiletou historií. Tvůrci na ní umisťovali svá videa − nejrůznějšího rázu −, fanoušci si pak mohli předplatit přístup k tvorbě konkrétního autora. Provozovatelé portálu si z toho odečetli 20procentní provizi.
Od cvičení po striptýz
Původní autorská videa ve stylu YouTube či TikToku příliš zájmu ani ochotu platit ze strany konzumentů obsahu nevyvolala, úspěšnější byla ta "odvážnější". Jistým předznamenáním přesměrování k lechtivému obsahu − byť na síti stále fungují i "oblečení" tvůrci − byla dva roky stará událost, kdy tříčtvrtinovou majoritu ve firmě OnlyFans převzal Leonid Radvinsky. Jinak též provozující společnost MyFreeCams zabývající se sexchaty.
Ještě před začátkem koronakrize web zmedializovala jedna z jeho nejúspěšnějších influencerek, Miss Lavoie, která svým fanouškům nabídla za 168 dolarů repliku svého pohlavního orgánu.
Kompletní 40. vydání týdeníku Ekonom najdete zde:
- Názory
Jan Štětka: V krajích se rozhodne o republice. Jejich role si sedá
Petr Korbel: Hrátky se značkami aut končí špatně
- Téma čísla
Český autoland zamrznul
Výrazný útlum výroby aut v Česku nehrozí
Díky elektromobilům rozšíří přeloučský Kiekert výrobu. Pomohou mu s tím i roboti
- Rozhovor
Zbyněk Frolík: Česko je podnikatelský ráj
- Další témata
Před 30 lety se spojilo Německo, dodnes se však rozdíly nesmazaly
- Investice
Start‑upy umožňují investice do bytů už od pár set korun
- Technologie
Na českém internetovém trhu se v současnosti hraje o miliardy korun
Mluvící rukavice a tetování, které léčí. "Oblékací" technologie jsou na vzestupu
- Lifestyle
Sportem ku firmě. Bývalí sportovci míří na podnikatelskou dráhu
Zuzana Pavelcová: Z gauče přímo na parkúr
Léto, neodcházej. Vrtule na kapotě a vítr ve vlasech jdou k sobě
- Moderní řízení
Firmy v krizi nepotřebují charismatické lídry, ale spíše dobře fungující týmy
- Kalendář
Strmý růst ovšem začal pro OnlyFans v momentě, kdy došlo k uzavření americké společnosti. "Každý den nám přibývá 200 tisíc nových registrovaných uživatelů a osm tisíc nových tvůrců," chlubil se v květnu webu BuzzFeed News šéf firmy Tim Stokely s tím, že platforma už téměř půl milionu tvůrců rozdělila tři čtvrtě miliardy dolarů.
Na OnlyFans se v posledních měsících se svými videi přesunula řada zavedených pornohvězd, finanční úspěchy ale registrují i naprostí nováčci v branži.
O tom, že má provozovatel problémy zvládat nečekaný zájem obecenstva a zvýšený provoz, svědčí i skutečnost, že za poslední čtyři měsíce web OnlyFans téměř ztrojnásobil počet zaměstnanců. Podobné nárůsty zájmu a objemy byznysu registruje i konkurence, jako je třeba ManyVids. Zde však diváci neplatí paušální poplatek, platforma funguje na bázi drobných příspěvků.
Podobně úspěšné v době, kdy exekutivy zakazovaly svým občanům vycházet, byly i tradiční pornoservery. Společnost MindGeek, která provozuje obří skupinu webů s tematikou filmů pro dospělé zahrnující třeba web Pornhub, globální karanténu využila k marketingové akci, kdy nabídla v půli března svůj prémiový obsah na měsíc zdarma.
Diváci se MindGeeku odvděčili březnovým růstem návštěvnosti v meziročním srovnání o více než čtvrtinu. MindGeek se počtem zákazníků překlopených do prémiového předplatného nepochlubil, na svém blogu nicméně napsal, že "statistika jasně ilustruje fakt, že lidé si rádi v karanténě užijí rozptýlení".
Určitý návrat na výsluní zaznamenaly i weby, které se zaměřují na zábavu poskytovanou přes webkamery. Ty též registrovaly nejen nárůst poptávky ze strany zákazníků, ale i zájem potenciálních performerů. Třeba francouzský Désir-Cam, s více než třemi tisíci "umělkyněmi", v květnu hlásil oproti předkoronavirovému únoru dvojnásobné tržby, a dokonce trojnásobný zájem potenciálních zaměstnankyň. Výdělky mají být lákavé. Majitel Désir-Cam André O'Bryan se Economistu svěřil, že jeho nejúspěšnější zaměstnankyně berou až 12 tisíc eur měsíčně.
Točíme dál, ale bez produkce
Větší problémy plynoucí z koronakrize tak na začátku vznikaly spíše ve výrobním procesu, který už jednu zkušenost se smrtícím virem měl. Jak připomněl list New York Times, pornoprůmysl se na přelomu 80. a 90. let potýkal s virem HIV.
V prvních měsících roku se na rozdíl od amatérské produkce prakticky zastavila veškerá "průmyslová" pornovýroba. Mimo jiné kvůli omezené možnosti cestování. Zatímco pornohvězdy žijí po celém světě, natáčení se soustřeďuje jen v několika centech. Například v kalifornském San Fernando Valley, Praze či Budapešti.
Před vypuknutím pandemie cestovali herečky a herci za filmaři, aktuálně si pronajímají kamery a osvětlovací techniku domů a díky on-line návodům ji i obsluhují. Aktéři tak nyní i díky webovým stránkám, jako je právě OnlyFans, zjišťují, že zázemí velkých produkčních firem v podstatě nepotřebují. Příjmy za videa vzniklé v domácí výrobě jsou sice nižší, na druhou stranu podstatně nižší jsou i náklady a tvůrcům navíc zůstávají autorská práva.
Situace v pornoprůmyslu se nicméně dlouhodobě proměňovala už před úderem pandemie. Ta jen naznačené změny urychlila. Zatímco v minulé dekádě podle insiderů minimálně tři čtvrtiny příjmů herců a hereček procházelo jako platba za natáčení od produkčních firem a zbytek plynul z přímé interakce s fanoušky, dnešní situace je jiná.
"Ten poměr je přesně opačný," konstatoval pro The Economist jeden z manažerů velké produkční společnosti Private s tím, že většina hvězd pornoprůmyslu dnes natáčení vnímá jako určitou reklamu pro své prémiové účty na sociálních sítích, které jsou hlavním zdrojem jejich příjmů.
Zatímco honoráře za natáčení klasických scén i na nejvyšší úrovni spíše klesají (pro herečku maximálně 1000 dolarů za scénu), třeba OnlyFans se prezentuje tvůrci obsahu, kterým pravidelně vyplácí přes 10 tisíc dolarů měsíčně. Přitom za zpravidla kratší videa, bez závislosti na produkcích a bez nutnosti cestovat.