Praha - Peněžní ústav Air Bank spadající do skupiny PPF se přidává mezi banky, které svým klientům umožňuji zaplatit v obchodě či restauraci bezkontaktně nejen kartou, ale i chytrým telefonem. Stačí jim k tomu přístroj s technologií NFC a operačním systémem Android, který používá většina smartphonů s výjimkou aparátů od společnosti Apple.
U nákupů do pěti set korun není nutné zadávat PIN, u dražších nákupů se přístupový kód musí zadat přímo na obrazovce telefonu a posléze opět přiložit k platebnímu terminálu. Proces tedy funguje podobně jako placení bezkontaktní platební kartou, zákazník banky však u sebe nemusí nosit plastovou kartičku.
Pro řešení je nutné mít nainstalovanou aplikaci My Air. To je aplikace přímo společnosti Air Bank a má ji nainstalovanou více než 275 tisíc klientů banky. "Informace o platbách jsou zpracovávány stejně jako u běžných plateb kartou a nejsou předávány ještě dalším třetím stranám," uvedl ke spuštění aplikace Jaromír Vostrý, produktový manažer pro platební karty a bankomaty Air Bank.
To je rozdíl oproti bankám, které se pro umožnění bezkontaktních plateb telefonem rozhodli využít řešení od společnosti Google - aplikaci Google Pay, donedávna označovanou za Android Pay. Ta v Česku odstartovala loni na podzim a dnes ji podporuje Komerční banka, Moneta Money Bank, mBank či J&T Banka. Dalších pět bank chce Google Pay zprovoznit v letošním a příštím roce. Google však tvrdí, že data nikdy nepřeprodává třetím stranám a z platby nevyčte víc než banka klienta.
Naopak cestou vlastní aplikace pro bezkontaktní placení telefonem se vydala už v roce 2016 ČSOB, která má aplikaci ČSOB NaNákupy. Svou vlastní aplikaci připravuje rovněž Česká spořitelna, bezkontaktní platby by měly být součástí jejího internetového a mobilního bankovnictví George.
"Již v průběhu jara zahájíme pilotní testování placení mobilem na vybrané skupině zákazníků," řekl Aktuálně.cz Filip Hrubý, tiskový mluvčí České spořitelny.