Česká obchodní inspekce loni zabavila 29 443 kusů padělaného zboží, které by jako pravé mělo hodnotu téměř 61,8 milionu korun. O rok dříve to bylo 18 845 padělků v cenách originálů 32,5 milionu Kč. Výrazný meziroční nárůst je především důsledkem omezeného provozu tržnic v roce 2020 kvůli epidemii covidu-19, řekl to v pátek mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Prodejci loni podle zjištění ČOI nabízeli především padělky oblečení, audio výrobků a hraček. Nejčastěji falšované byly módní značky Tommy Hilfiger, Nike, Calvin Klein, Adidas nebo Louis Vuitton.
ČOI v loňském roce udělala 699 kontrol zaměřených na porušování práv duševního vlastnictví. Nějaký prohřešek proti zákonům zaznamenala u téměř tří čtvrtin kontrol. Obchodníci například nevydali zákazníkovi účtenku či neseznámili spotřebitele s cenou. Padělky zboží inspektoři odhalili v 275 případech, tedy u 39,3 procenta kontrol. Za porušení právních předpisů ČOI pravomocně uložila 466 pokut za celkem 7,9 milionu korun.
Nejčastěji lze na falešné výrobky narazit na tržištích, uvedl Fröhlich. Svědčí o tom i zásah z loňského 25. srpna, kdy ČOI zajistila v tržnici v Hatích na Znojemsku za jediný den padělky za téměř 24 milionů Kč. Právě omezení provozu tržnic v roce 2020 z důvodu koronavirové epidemie bylo příčinou loňského výrazného meziročního nárůstu zabavených padělků.