New York - Nejcennější značkou světa zůstává Apple. Hodnota této značky letos stoupla o pět procent na více než 178 miliard dolarů (4,3 bilionu korun), ačkoli firma Apple začala vykazovat pokles odbytu populárních telefonů iPhone. Vyplývá to z žebříčku stovky nejcennějších značek světa, který zveřejnila výzkumná společnost Interbrand.
Na druhém místě zůstala značka Google, jejíž hodnota stoupla o 11 procent na více než 133 miliard dolarů. Třetí místo si udržela Coca-Cola navzdory poklesu hodnoty o sedm procent na 73,1 miliardy dolarů. Na paty jí ale šlape značka Microsoft, jejíž hodnota se zvýšila o osm procent na 72,8 miliardy dolarů.
Německá značka Volkswagen se v žebříčku propadla ze 35. místa na 40. příčku, její hodnota se snížila o devět procent na 11,4 miliardy dolarů. Volkswagen, jehož součástí je česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Potýká se však s negativními dopady skandálu kolem manipulací s testy emisí.
Společnost Interbrand do výpočtu hodnoty značek zahrnuje například finanční výsledky produktů a služeb nabízených pod danou značkou či vliv značky na zákazníka. Hodnotou značek se zabývá také výzkumná firma BrandZ, v jejímž žebříčku byl letos Apple na vedoucí pozici vystřídán Googlem, upozornila agentura DPA.
Deset nejcennějších značek světa (v miliardách dolarů)
Pořadí a značka | Hodnota značky | Meziroční změna hodnoty |
1. Apple | 178,12 | +5 % |
2. Google | 133,25 | +11 % |
3. Coca-Cola | 73,10 | -7 % |
4. Microsoft | 72,80 | +8 % |
5. Toyota | 53,58 | +9 % |
6. IBM | 52,50 | -19 % |
7. Samsung | 51,81 | +14 % |
8. Amazon | 50,34 | +33 % |
9. Mercedes-Benz | 43,49 | +18 % |
10. GE | 43,13 | +2 % |
Zdroj: Interbrand