Na silnice vyrazí 600 milionů aut s automatizací stupně tři a výš. Už do pěti let

Na silnice vyrazí 600 milionů aut s automatizací stupně tři a výš. Už do pěti let

Na plně autonomní auta si ještě počkáme, odborníci ale odhadují, že už do pěti let bude celých 35 procent aut reálně na silnicích disponovat automatizací na úroveň tři a výš. Pro ty z vás, kdo neví, o co jde – plná autonomie je stupeň pět. Zároveň ale každoročně na trhu chybí až dvacet tisíc absolventů IT oborů, kteří jsou pro automobilový průmysl aktuálně hodně klíčoví. Nejen o tom, proč to tak je, jsme se bavili s Matoušem Kostlivým ze společnosti Valeo, který má na starosti spolupráci firmy s různými technickými školami.

Kolik absolventů IT oborů, které se dotýkají toho, co děláte, aktuálně na trhu chybí?

V našem průmyslu je hlad po odbornících ve všech oborech, které s technikou souvisejí, s velkým důrazem na software, software tool development, big data, virtuální realitu a strojové učení. Odhady, kolik absolventů těchto oborů ročně chybí, jsou různé, většinou v rozmezí šest až dvacet tisíc.

Dá se s tím něco dělat?

Dnes je trendem očekávat, že přijde jakési rychlé nouzové řešení od státu, například ve formě zjednodušení vízového procesu pro uchazeče ze zahraničí nebo ve formě nějakého odvážného motivačního programu na navýšení studentů v technických oborech vysokých škol. Pokud ale chceme k trhu práce přistupovat koncepčně, musí se začít s propagací a podporou mladých techniků už mnohem dříve, nejpozději na základních školách. Faktem totiž je, že elektro, strojní a IT obory zkrátka nejsou u dětí tolik populární.

Proč?

Velkou roli tu hraje rodina, škola a okolí. Technologie se totiž nacházejí všude kolem nás a v dětech přirozeně vyvolávají zájem. Ten se ale musí správně nasměrovat, třeba skrze princip „škola hrou“.

Podílíte se na tom nějak i vy jako Valeo?

Ano, my v tomto směru cítíme společenskou odpovědnost, a proto školy podporujeme například darováním elektrotechnických stavebnic, nebo podporujeme asociace, které organizují tzv. robotické kroužky. Naši zaměstnanci také chodí vést tyto robotické kroužky, kde se děti hravou formou naučí stavět robota, který si třeba najde cestu podle nakreslených čar nebo najde a sfoukne svíčku, a tímto způsobem si osvojí základy mechaniky, elektrotechniky či programovaní.

Na úrovni středních a vysokých škol se zapojujeme aktivně například tím, že jim půjčujeme svoje vyřazené výrobní roboty pro výuku, nabízíme stipendijní program pro studenty magisterského stupně a také stážový program v našem vývojovém centru.

Co konkrétně studenti dělají, když k vám vyrazí na stáž?

Studenti pracují vždycky v týmu. Aktuálně vyvíjí například tzv. UFO (ultra Flat Overrunnable platform), což je nástroj pro budoucí podporu ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems) testování. Je to robotická platforma, na kterou je možno navěsit vícero druhů maket překážek nahrazujících objekty z reálného světa (chodec, cyklista, automobil, zvěř atd.). A s těmito maketami je pak díky UFO možno pohybovat kolem testovaných automobilů po trajektoriích podle konkrétního testovacího scénáře. Cílem je vytvořit platformu, která bude plně autonomní a schopná se synchronizovat s testovaným automobilem, případně časem řešit i spolupráci více platforem pro simulaci složitějšího provozu.

Jiný tým pak staví robotické rameno, které bude sloužit ke kalibraci radarových senzorů, a urychlí tak přípravu aut na testovací jízdy. Projekty mají často svázány se svou diplomovou nebo disertační prací.

A co v budoucnu? Máte už nějakou představu o tom, na čem by u vás studenti mohli pracovat za pár let?

Matouš Kostlivý

Matouš koordinuje odbornou spolupráci mezi společností Valeo a technickými univerzitami napříč Českem. Tahle spolupráce zahrnuje nejen smluvní výzkum a společné grantové projekty, ale také zapojení studentů do praxe v podobě různých stážových a stipendijních programů a diplomových prací. Víc informací o tom, o co jde a jak se případně přihlásit, najdete tady.

Už dnes jezdí po evropských silnicích auta s autonomním řízením na úrovni tři, tedy vozy autonomní v určitých podmínkách, a to mimo jiné i díky našemu laserovému senzoru Valeo Scala, který jsme z velké časti vyvinuli v pražském R&D centru a testovali pak na našem polygonu v Milovicích. Masivní nástup aut s plnou autonomií nás teprve čeká, potenciál pro práci na hodně zajímavých projektech tu tak určitě je.

Na jakých například?

Předpokládáme, že do roku 2025 bude zhruba 35 procent celosvětově produkce nových aut s automatizací na úrovni tři a výše. Na silnicích by tedy mělo v tu dobu jezdit přes 600 milionů aut s nějakou formou propojení k infrastruktuře nebo k dalším vozidlům, zhruba 20 procent vozového parku pak budou tvořit auta s různými senzory v samotné kabině.

Jsou to například senzory na ovládání auta pomocí gest, na monitoring počtu cestujících, na detekci únavy nebo nepozornosti řidiče nebo na detekci dětské sedačky u spolujezdce pro automatické vypnutí airbagu. Je zřejmé, jak velké úsilí v testování a validaci to vše znamená. Proto je jedna z klíčových oblastí virtualizace na všech úrovních: generování virtuálních testovacích dat, prototypování i validace ve virtuálním prostředí. Tedy krásná práce pro budoucí absolventy elektrotechniky, robotiky, kybernetiky a strojového učení.

TweetnoutSdílet na Facebooku

Partneři speciálu:

//cdn.xsd.cz/resize/b5f0086dcb213f2db4e4f3f9df7ac592_resize=,80_.jpg?hash=1ac664c233f5274597e8238b94717ae2

//cdn.xsd.cz/resize/0d3f0593b6e736e89b0c0c7d0d4fdd68_resize=,80_.jpg?hash=2dee3d7718b10cd9a07c25339ce92ef0

//cdn.xsd.cz/resize/2732402adb5c3dc5baf77f4d7bfe1210_resize=,80_.jpg?hash=148a04b94dc17993952a3033decc0dff

Autoři textů

Markéta Paráčková, Veronika Vimmerová

Projektový manažer

Irena Rákosová

Grafika a kódování

Jiří Kropáček

Video a produkce

Jakub Zuzánek, Ivan Štibrányi, Blahoslav Baťa

Zdroje fotografií: Valeo, Škoda Transportation, Continental, Unsplash, Shutterstock

zpět na speciál

Centrum.cz  |  Atlas.cz 1999 – 2025 © Economia, a.s.  |  O nás  |  Všechny služby  |  Volná místa

Inzerce  |  Služby firmám  |  Všeobecné podmínky  |  Cookies  |  Nastavení soukromí  |  Ochrana osobních údajů  |  Zpracování osobních údajů  |  Audiovizuální mediální služby  |  Nápověda

Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků je bez souhlasu Economia, a.s. zapovězeno.

Na plně autonomní auta si ještě počkáme, odborníci ale odhadují, že už do pěti let bude celých 35 procent aut reálně na silnicích disponovat automatizací na úroveň tři a výš. Pro ty z vás, kdo neví, o co jde – plná autonomie je stupeň pět. Zároveň ale každoročně na trhu chybí až dvacet tisíc absolventů IT oborů, kteří jsou pro automobilový průmysl aktuálně hodně klíčoví.
Autor Aktuálně.cz