Hamilton (USA) / Praha - Mediální společnost CME, která v Česku vlastní televizi Nova, v pololetí výrazně prohloubila ztrátu na 150,1 milionu dolarů (2,9 miliardy korun) po zdanění. Ztráta byla čtrnáctinásobně větší než o rok dříve.
Výnosy klesly o více než 16 procent na 317,3 milionu dolarů. Výsledky za samotné druhé čtvrtletí byly také slabší než před rokem. Výsledky za první pololetí 2013 jsou zatím neauditované.
Dokonce i tradiční "zlatá slepice" CME - skupina kolem Novy - přestala snášet. V České republice výnosy firmy v pololetí i ve druhém čtvrtletí klesly meziročně o zhruba dvě pětiny. Za šest měsíců firma utržila 82,5 milionu dolarů (1,6 miliardy Kč), za samotné druhé čtvrtletí 45,7 milionu USD. Ve výsledcích se projevil prudký manévr, který skupina Nova udělala s cenami inzerce.
"Nižší výnosy v České republice ovlivnily naše finanční výsledky za druhé čtvrtletí i za první pololetí roku 2013, neboť někteří klíčoví inzerenti přistoupili na naše vyšší ceny teprve nedávno," komentoval výsledky generální ředitel CME Adrian Sarbu. Firma podle něj obrat trendu poklesu výdajů za televizní reklamu očekává na podzim.
"Pitomá" situace
„Skupina stanic okolo Novy na začátku roku razantně změnila obchodní podmínky. Zdražila a vytvořila několik dalších změn, které přiměly velké zadavatele k nevídané kooperaci – zrušili reklamu na nejsledovanější české televizi,“ komentoval situaci v deníku Insider již v průběhu června mediální expert Daniel Köppl.
Následně se celý příběh nevyvíjel šťastně pro samotnou televizi a ani pro zadavatele reklamy. „TV Nova i za cenu výpadku příjmů nemohla couvnout. Největší zadavatelé a jejich mediální agentury nemohly podmínky přijmout. Takže bylo jasné, že jde jen o hru nervů. Už v květnu bylo nadmíru jasné, že situace je pitomá pro všechny,“ pokračuje Köpplův komentář.
Skupina stanic okolo TV Nova totiž potřebuje nutně peníze, což ukazují nejlépe aktuální hospodářské výsledky. Zadavatelé zase měli problém, protože v korporátním světě platí jasné pravidlo. Čím menší marketingový rozpočet v rámci nadnárodního koncernu, tím menší důležitost ve firmě.
Průlom pak přinesla první polovina června, kdy se na Nově objevila reklama na Rimmel. Do reklamy na Nově tak investovala společnost, která to během předchozího půl roku z výše uvedených důvodů neudělala. „Těžko říci, zda je toto zlom v bloku, ale s velkou pravděpodobností ano. Donedávna totiž mohla část manažerů v zahraničních centrálách odkazovat na určité „spojenectví“. Jenomže dnes už to půjde hůř,“ dodal Köppl.
Provozní zisk do ztráty
CME v pololetí vykázala provozní ztrátu 40,7 milionu dolarů, před rokem byla v provozním zisku 13,3 milionu USD. V samotném druhém čtvrtletí měla ztrátu po zdanění 41,1 milionu dolarů, o rok dřív ještě zisk 3,1 milionu USD. Výnosy za druhé čtvrtletí klesly o téměř 15 procent na 180,2 milionu dolarů a firma vykázala provozní ztrátu 5,7 milionu dolarů po provozním zisku 23,7 milionu USD před rokem.
Provozní zisk bez zahrnutí odpisů a amortizace (OIBDA) v České republice se CME ve druhém čtvrtletí snížil na 171 000 dolarů z 31,4 milionu USD před rokem. Za celé pololetí byla CME v Česku na této úrovni ve ztrátě 6,5 milionu dolarů po provozním zisku 54,7 milionu USD o rok dříve.
Součástí CME je společnost CET 21, která drží licence pro vysílání televizních stanic Nova, Nova Cinema, Nova Sport, Fanda, Smíchov, Telka a české verze hudební stanice MTV. CME vedle České republiky provozuje televizní stanice na Slovensku, v Bulharsku, Rumunsku, Chorvatsku a Slovinsku. S akciemi firmy se obchoduje na trhu Nasdaq v USA a na pražské burze cenných papírů.