Firma Larson-Juhl, která v Českém Krumlově vyrábí obrazové rámy a lišty, propustila ze své výrobní firmy Lira od ledna do srpna 65 lidí. Počet zaměstnanců v Liře tak klesl ze 155 na 90 lidí. Firmě se letos propadly prodeje do USA. Nově dodává do Nizozemska, příští rok by to mělo přinést 100 milionů Kč tržeb. Loni měl Larson-Juhl tržby téměř 330 milionů korun, letos budou kolem 260 milionů a hospodaření zřejmě skončí ztrátou, řekli ČTK zástupci firmy. Společnost Larson-Juhl funguje jako distribuční, výrobní podnik je Lira.
"Ten loňský mimořádně úspěšný rok se překlopil do roku 2023, kdy náš největší loňský odběratel (v USA) zjistil, že jejich strategie významně navyšovat skladové množství již není opodstatněná. Jejich poptávka dramaticky poklesla. V inflačních časech není naše zboží zbožím denní potřeby," řekl jednatel Tomáš Rubáček.
Vnímá propad v prodejích napříč kontinenty. Největší se týká USA. "Významně to ovlivnilo náš výrobní závod Liru, kde jsme museli adekvátně snižovat naše početní stavy, na 60 procent stavu. Ta redukce stavu je masivní, nicméně naše nejdůležitější pozice jsme ochránili a očekáváme, že poptávka z amerického trhu by se v roce 2024 měla vrátit," řekl jednatel. Firma také omezila investice.
V roce 2022 měl Larson-Juhl tržby 329,6 milionu, meziročně o 55 procent vyšší. Skončil v zisku po zdanění 6,4 milionu Kč, o rok dřív byl zisk 141.000 Kč. Vyplývá to z výroční zprávy. "Rok byl úspěšný v nárůstu produkce a tržeb. Ceny energií se naštěstí srovnávají," řekl Rubáček. Loni se povedlo významně navýšit dodávky do USA, dodal. Letos firma plánovala tržby 318 milionů, budou ale kolem 260 milionů. Za leden až červenec měla firma tržby 161 milionů a byla v několikamilionové ztrátě.
"V covidové krizi odstartovala éra, že zákazníci chodí víc na internet a nevyhledávají tolik kamenné obchody. Loni byl obchodní nárůst na všech trzích, nejvíc, asi 35 procent, v Americe. Po covidu si všichni začali panicky naskladňovat zboží, nikdo netušil, že přijde energetická a inflační krize. Teď sklady snižují a všichni se snaží šetřit, je pokles i v maloobchodech. Druhý trend je změna chování zákazníka. Mladé generace jdou víc na internet, posouvá se to z kamenných obchodů rámařů na internet," řekl obchodní ředitel Jan Hůda. Firma proto víc investuje do digitálního prodeje.