Praha - Řízení České pošty se v úterý ujal Martin Elkán, dosavadní ředitel obchodu a marketingu. Jako krizový manažer v čele státního podniku nahradí generálního ředitele Petra Zatloukala, který po kritice ze strany ministerstva vnitra ke konci března rezignoval.
Ministr vnitra Milan Chovanec si od Elkána slibuje, že najde cestu, jak udržet pobočkovou síť a navrhne varianty dalšího možného rozvoje s tím, že omezí veřejností kritizované doplňkové prodeje.
Na otázku, jaké budou jeho první kroky v nové funkci, Elkán deníku Aktuálně.cz neodpověděl. Podle mluvčího pošty Ivo Mravinace je nyní prioritou vypracovat strategii budoucího rozvoje České pošty a předložit ji ministerstvu vnitra.
Ostatně právě na nové koncepci fungování pošty závisí Elkánova budoucnost. Pokud ji ministr přijme, jmenuje Elkána "řádným" generálním ředitelem.
Aukce nebo IT služby
Novou strategií by se měl státní podnik začít řídit od druhé poloviny letošního roku. Pošta se má podle Chovance zaměřit především na to, jak udržet co nejvíce poboček a současně zůstat v zisku. Elkán má se svým týmem vymyslet, jak rozšíří portfolio služeb a čím nahradí výpadky tržeb z ukončeného prodeje drobného zboží.
"Pošta může například provozovat IT služby či organizovat centrální nákupy pro státní organizace,“ nastiňuje pár možností Chovanec.
Ministr po hloubkové analýze v březnu zkritizoval poštu za policejní vyšetřování zakázky na stavební práce, za podmínky zaměstnanců a právě za doplňkový prodej zboží, které nemělo nic společného s poštovní činností. "Pošty vypadají jako vietnamské večerky,“ řekl Chovanec.
Elkán zboží nevybíral
A právě Elkán byl jakožto dosavadní ředitel marketingu a obchodu zřejmě alespoň částečně odpovědný za to, jak pobočky ještě donedávna vypadaly. Ministerstvu ale tato spojitost nevadí - dokonce popírá, že by měl Elkán přímý vliv na to, jaké zboží se na pobočkách prodává.
"Pan Elkán byl z titulu své funkce samozřejmě zodpovědný za obchodní plán a jeho plnění. Pokud narážíte na výběr druhů doplňkového zboží, tak ten podle mých informací probíhal o úroveň níž v rámci pracovní komise,“ reaguje mluvčí ministerstva vnitra Pavel Novák. Sám Elkán na přímou otázku Aktuálně.cz neodpověděl.
Pošta na pobočkách ještě donedávna nabízela lidem cigarety, plyšáky, silonové punčochy, hasicí přístroje a řadu dalších výrobků. Podobné portfolio produktů nabízeli doručovatelé.
Podle mluvčího České pošty Mravinace dostal tehdejší šéf Zatloukal od ministerstva vnitra jasný úkol, a to udržet kladný hospodářský výsledek.
„Necelých 400 milionů korun tržeb z prodeje doplňkového zboží bylo pro vrchního ředitele obchodu a marketingu velmi zajímavým přínosem pro plnění finančního plánu,“ vysvětluje Mravinac. „To ale vůbec neznamená, že se podílel na výběru, či dokonce schvaloval soupis produktů. Byl totiž odpovědný za plnění finančního plánu, nikoli za to, zda se lépe prodávají losy, anebo sladkosti, zda se vůbec prodává to, či ono,“ dodává.
Česká pošta loni dosáhla zisku před zdaněním ve výši 305 milionů korun, což je o jeden milion pod výsledkem roku 2012. Tržby ale kvůli poklesu počtu doručovaných listovních zásilek a poukázek klesly o 532 milionů na 19,53 miliardy korun.