Co by tato transakce podle vás znamenala pro český mediální trh?
Je to další krok vstříc "oligarchizaci médií". Miliardáři, "oligarchové", si v rámci tohoto trendu pořizují média, aby mohli snáze prosazovat své zájmy, ať politické, obchodní nebo jiné.
Nehledí primárně na hospodářský výsledek, jde jim o získání vlivu ve společnosti. Případnou ztrátu své mediální skupiny jsou ochotni kompenzovat ze zisky z jiných svých byznysových aktivit, neboť pořízené médium pro ně má primárně hodnotu vlivovou, a nikoli finanční.
Co od nákupu Novy podle vás Kellnerova PPF byznysově očekává?
Skupina PPF se v Česku dostává pod určitý nejen mediální, ale i politický tlak. Důvodem je zejména vyhrocení vztahů mezi Spojenými státy a Čínou v době obchodní války obou ekonomik.
PPF, jak známo, má silné zájmy v Číně, které by však mohly být ohroženy dalším vyhrocením obchodní války a možným razantnějším postojem české politické reprezentace, která se v jistém okamžiku v krajním případě může být nucena rozhodnout, zda dá přednost vojenskému spojenectví s USA v rámci NATO, nebo ekonomickému vztahu s Čínou.
Růst mediální moci PPF, který by se dostavil s akvizicí CME, by dal Kellnerovi do rukou silnou kartu, kterou může ve prospěch svého zájmu na politiky i veřejnost tlačit.
Jak hodnotíte pozici Novy na českém mediálním trhu a její samotnou pozici v rámci CME?
Nova je lídrem českého trhu a Česko je díky ní lídrem v rámci pelotonu televizních skupin zemí střední a východní Evropy z portfolia CME. Letošní provozní zisk českých aktivit CME předčí za období od ledna do konce září zisk jak z jejích aktivit rumunských, tak velmi výrazně také z aktivit slovenských, bulharských i slovinských.