Hornbach útočil slevami na OBI. Klamal lidi, řekl soud

Tomáš Fránek
21. 6. 2013 7:20
Hobbymarket Hornbach s prohrál spor se svým konkurentem, řetězcem OBI, týkající se porovnání cen obou obchodů. Rozhodnutí Nejvyššího soudu může být návodem i pro další obchodníky.
Hornbach, ilustrační foto.
Hornbach, ilustrační foto. | Foto: Hornbach

Hornbach před třemi lety zahájil reklamní akci, při níž u některých výrobků nabídl lidem slevu. Konkrétně sliboval o dorovnání ceny a navíc desetiprocentní slevu, pokud lidé doloží, že stejný výrobek levněji nabízí konkurenční hobbymarkety jako OBI, Baumax či Bauhaus. Fakt, že jde o identický výrobek, měly potvrzovat shodné čárové kódy. U části výrobků pak Hornbach přímo v kampani porovnával ceny s OBI.

Nejvyšší soud nyní potvrdil, že tato akce Hornbachu byla nekalou soutěží. Navíc naplnila i skutkovou podstatu klamavé reklamy. Soudci také odmítli řízení přerušit a obrátit se na Evropský soudní dvůr do Lucemburku.

V rozporu s dobrými mravy

Řetězec OBI se na rozdíl od dalších konkurentů rozhodl společnost Hornbach zažalovat. Uspěl už u Vrchního soudu v Praze, který počínání Hornbachu označil za nekalou soutěž. Soud tehdy rozhodl, že Hornbach nesmí v kampani pokračovat. „Jde o jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jinému soutěžiteli," konstatovali soudci.

Jednání Hornbachu podle vrchního soudu OBI poškozovalo. "Ať snížením přitažlivosti nabídky zboží (v OBI) a možným přetažením zákazníků, vyvoláváním dojmu o trvale levnější nabídce zboží, či pro marné vynaložení nákladů ke zhotovení reklamních materiálů," uvedli soudci. Akce podle nich vyvolávala dojem, že Hornbach je obecně levnější než konkurence.

Hornbach se ale ještě bránil u Nejvyššího soudu. Požadoval také, aby byl spor předložen Evropskému soudnímu dvoru kvůli výkladu předpisů týkajících se nekalé soutěže vycházejícímu z unijních směrnic. Šlo o to, zda takzvané cenové záruky jsou v rozporu s legislativou

Podle advokátů Hornbachu není vyloučeno, aby firma požadovala při poskytování výhody po lidech určitou aktivitu - tedy to, aby porovnávali ceny identického zboží.

Musí to být jasné

Nejvyšší soud ale dovolání Hornbachu odmítl. Podle soudců jde o nekalou soutěž, počínání řetězce navíc naplnilo i skutkovou podstatu klamavé reklamy. Proto je v pořádku také opatření, podle kterého už podobné akce nesmí Hornbach užívat. Soudci se zároveň odmítli kvůli cenovým zárukám obrátit na Evropský soudní dvůr.

Soudci uvedli, že poskytovaná „cenová záruka" musí být zcela jasně a zřetelně formulována, a to bez jakýchkoliv nad rámec obecných pravidel omezujících opatření či dovětků - tedy nesmí být vázána na čárové kódy, jak to udělal Hornbach. Nejvyšší soud tak potvrdil stanovisko vrchního soudu, podle kterého postup Hornbachu nebyl ve prospěch zákazníků, ale šlo jenom o vytvoření představy o tom, že u něj lidé nakoupí levněji

Podobně neférové bylo i porovnání konkrétních výrobků podle cen. Hornbach sice uváděl nižší ceny, neupřesnil ale například to, o jaké balení výrobku jde. A to se podle soudců v boji o zákazníka nesmí.
Nemají se rádi

Jde o další soudní verdikt v ostrém boji obou hobbymarketů.

Před několika týdny rozhodl Nejvyšší soud další spor Hornbachu a OBI týkající se nedovolené reklamy v okolí obchodů. Vyhrál pro změnu Hornbach, když za nekalou soutěž soudci označili počínání OBI. Řetězec totiž zablokoval při otevření obchodu Hornbachu v Olomouci vchod a rozdával lidem vlastní slevy.

Soud ale současně odmítl stanovit přesné stometrové ochranné pásmo, kde by konkurence nesměla "kořistit" cizí klienty.

 

Právě se děje

Další zprávy