Nejnovější část dálnice D8 se řidičům otevírá již zcela bez omezení. D8 patřila mezi nejdéle rozestavěné dálnice v Evropě, která konečně vyřešila dávný rest – kvalitní spojení Prahy a Drážďan. Stavba se však už od samého začátku potýkala s problémy, navyšováním ceny a řadou soudních sporů s ekology. Původně měla důležitá komunikace spojit Německo s Českem už v roce 2010, nakonec se páska přestřihla až 17. prosince 2016. I poté byl však z bezpečnostních důvodů omezen provoz v úseku Prackovické estakády. Dosavadní omezení provozu souviselo s nestabilitou podloží v okolí. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících okolí stavby zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Další injektáže silničáři plánují i na jaře 2018, kvůli stavebním pracím se bude střídavě uzavírat vždy jeden ze dvou mostů.
Poslední úsek dálnice D8: Lovosice – Řehlovice vede přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Stavba se na některých úsecích dlouhodobě potýkala s nestabilitou podloží.
|
||
Duben 1984 | ![]() |
Začátek stavby úseku Řehlovice–Trmice (4,2 km). Tento úsek byl dokončený v listopadu 1990. |
Říjen 1990 | ![]() |
Zahájení stavby dálnice D8, která měla vést až k hranicím Německa. |
Červenec 1993 | ![]() |
Dokončen první desetikilometrový úsek od hranic Prahy – ze Zdib do Úžic (9,6 km). |
Říjen 1996 | ![]() |
Byl dokončen devítikilometrový úsek z Úžice do Nové Vsi (8,9 km). |
Říjen 1998 | ![]() |
Do provozu byl uveden úsek Doksany–Lovosice (12,7 km). |
Červen 2001 | ![]() |
Otevření úseku z Nové Vsi na Mělnicko do Doksan na Litoměřicku (17,2 km). |
Prosinec 2006 | ![]() |
Otevření úseku z Ústí nad Labem na hranici s Německem (Trmice–Německo 23,3 km). |
Listopad 2007 | ![]() |
Začátek stavby posledního úseku Lovosice–Řehlovice. Původní termín dokončení dálnice byl v roce 2010. |
Květen 2012 | ![]() |
Otevřen krátký úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou (3,7 km). |
Červenec 2012 | ![]() |
Krajský soud v Ústí nad Labem dal za pravdu ekologům a zastavil dostavbu dálnice D8. |
Srpen 2012 | ![]() |
Na kritickém úseku se po vydání stavebního povolení začalo zase pracovat. |
Březen 2013 | ![]() |
Soud zrušil stavební povolení. |
Červen 2013 | ![]() |
Po silných deštích došlo k sesuvu svahu v padesátém šestém kilometru. |
Září 2013 | ![]() |
Začíná se mluvit o posunu termínu. Rok 2015 se kvůli závalu nestíhá. |
Listopad 2014 | ![]() |
Začátek prací na odstranění závalu. |
Červen 2015 | ![]() |
Ústavní soud se zastal ekologů z Dětí Země. Nedostali prý šanci na spravedlivý soud. Některé dřívější rozsudky však nezrušil, neboť by to nic zásadního nevyřešilo. |
Září 2015 | ![]() |
Začátek druhé sanace závalu. První etapa skončila v dubnu. |
Červen 2016 | ![]() |
Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly žalobu na majitele lomu Dobkovičky. Jeho aktivita podle státu mohla za sesuv na dálnici. |
Prosinec 2016 | ![]() |
Podle informací z letošní analýzy Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd může za sesuv kromě zvýšené hladiny podzemní vody i špatně zvolená metoda výstavby. |
17. prosince 2016 | ![]() |
Slavnostní otevření posledního dvanáctikilometrového úseku dálnice D8. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD úsek zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. |
30. srpna 2017 | ![]() |
Ministr Ťok oznámil, že D8 bude plně průjezdná koncem září. |
20. září 2017 | ![]() |
Nejnovější úsek dálnice začíná sloužit bez omezení. Práce na stabilizaci mají ale na jaře opět pokračovat. |
Ze svahu v sousedství lomu u Dobkoviček se na stavbu dálnice sesunulo 500 tisíc metrů krychlových zeminy. Masa půdy a kamení o ploše 600 x 200 metrů, tedy dvaceti čtyř fotbalových hřišť, na jejíž velké části zůstaly i vzrostlé stromy a keře, přeťala trasu rozestavěné dálnice v noci ze 6. na 7. června 2013.
K mimořádné události, která zastavila stavbu dálnice na dva a půl roku, se schylovalo několik let. Podle expertů se totiž už při projektování posledního úseku dálnice D8 úplně opomnělo, že se bude stavět na rizikovém, geologicky složitém terénu.