Grafika: Končí poslední omezení na D8. Takový byl příběh jedné z nejdéle rozestavěných dálnic Evropy

Stavba D8: Průtahy, navýšení ceny a problematické úseky

Nejnovější část dálnice D8 se řidičům otevírá již zcela bez omezení. D8 patřila mezi nejdéle rozestavěné dálnice v Evropě, která konečně vyřešila dávný rest – kvalitní spojení Prahy a Drážďan. Stavba se však už od samého začátku potýkala s problémy, navyšováním ceny a řadou soudních sporů s ekology. Původně měla důležitá komunikace spojit Německo s Českem už v roce 2010, nakonec se páska přestřihla až 17. prosince 2016. I poté byl však z bezpečnostních důvodů omezen provoz v úseku Prackovické estakády. Dosavadní omezení provozu souviselo s nestabilitou podloží v okolí. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících okolí stavby zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Další injektáže silničáři plánují i na jaře 2018, kvůli stavebním pracím se bude střídavě uzavírat vždy jeden ze dvou mostů.

Úsek Dálnice přes České středohoří

Poslední úsek dálnice D8: Lovosice – Řehlovice vede přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří. Stavba se na některých úsecích dlouhodobě potýkala s nestabilitou podloží.

Poslední úsek D8 v číslech

14,7 mld. KčFinální cena za poslední úsek D8. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.9,9 mld. KčCena, za niž Ředitelství silnic a dálnic stavbu posledního úseku vysoutěžilo.3 mld. KčPůvodní odhad nákladů z roku 1993 na stavbu úseku Lovosice–Řehlovice.700 mil. KčVyčíslení škody v souvislosti s masivním sesuvem na dálnici u Litochovic nad Labem. Kromě toho sesuv způsobil škody za 300 milionů na souběžné železniční trati.

VIDEO: PRŮJEZD POSLEDNÍM ÚSEKEM PŘED OTEVŘENÍM V PROSINCI 2016

 

Duben 1984

Začátek stavby úseku Řehlovice–Trmice (4,2 km). Tento úsek byl dokončený v listopadu 1990.

Říjen 1990

Zahájení stavby dálnice D8, která měla vést až k hranicím Německa.

Červenec 1993

Dokončen první desetikilometrový úsek od hranic Prahy – ze Zdib do Úžic (9,6 km).

Říjen 1996

Byl dokončen devítikilometrový úsek z Úžice do Nové Vsi (8,9 km).

Říjen 1998

Do provozu byl uveden úsek Doksany–Lovosice (12,7 km).

Červen 2001

Otevření úseku z Nové Vsi na Mělnicko do Doksan na Litoměřicku (17,2 km).

Prosinec 2006

Otevření úseku z Ústí nad Labem na hranici s Německem (Trmice–Německo 23,3 km).

Listopad 2007

Začátek stavby posledního úseku Lovosice–Řehlovice. Původní termín dokončení dálnice byl v roce 2010.

Květen 2012

Otevřen krátký úsek mezi Lovosicemi a Bílinkou (3,7 km).

Červenec 2012

Krajský soud v Ústí nad Labem dal za pravdu ekologům a zastavil dostavbu dálnice D8.

Srpen 2012

Na kritickém úseku se po vydání stavebního povolení začalo zase pracovat.

Březen 2013

Soud zrušil stavební povolení.

Červen 2013

Po silných deštích došlo k sesuvu svahu v padesátém šestém kilometru.

Září 2013

Začíná se mluvit o posunu termínu. Rok 2015 se kvůli závalu nestíhá.

Listopad 2014

Začátek prací na odstranění závalu.

Červen 2015

Ústavní soud se zastal ekologů z Dětí Země. Nedostali prý šanci na spravedlivý soud. Některé dřívější rozsudky však nezrušil, neboť by to nic zásadního nevyřešilo.

Září 2015

Začátek druhé sanace závalu. První etapa skončila v dubnu.

Červen 2016

Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly žalobu na majitele lomu Dobkovičky. Jeho aktivita podle státu mohla za sesuv na dálnici.

Prosinec 2016

Podle informací z letošní analýzy Ústavu struktury a mechaniky hornin při Akademii věd může za sesuv kromě zvýšené hladiny podzemní vody i špatně zvolená metoda výstavby.

17. prosince 2016

Slavnostní otevření posledního dvanáctikilometrového úseku dálnice D8. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. ŘSD úsek zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu.

30. srpna 2017

Ministr Ťok oznámil, že D8 bude plně průjezdná koncem září.

20. září 2017

Nejnovější úsek dálnice začíná sloužit bez omezení. Práce na stabilizaci mají ale na jaře opět pokračovat.

Sesuv u Litochovic nad Labem

Ze svahu v sousedství lomu u Dobkoviček se na stavbu dálnice sesunulo 500 tisíc metrů krychlových zeminy. Masa půdy a kamení o ploše 600 x 200 metrů, tedy dvaceti čtyř fotbalových hřišť, na jejíž velké části zůstaly i vzrostlé stromy a keře, přeťala trasu rozestavěné dálnice v noci ze 6. na 7. června 2013.

Zbývající část dálnice D8 přes České středohoří se ve středu 20. září zprovozní už bez omezení. Dálniční spojení Prahy, Ústí nad Labem a Drážďan patřilo mezi nejdéle rozestavěné dálnice v Evropě. S mnohaletým zpožděním se otevřela 17. prosince 2016, i poté byl však z bezpečnostních důvodů (nestabilní podloží) omezen provoz v úseku Prackovické estakády.
Autor Martin Biben, Jakub Zelenka, Štěpán Plaček, Tomáš Kunc