Praha - Návštěvnost tuzemských nákupních center od letošního května roste, za tři čtvrtletí letošního roku se zvýšila ve srovnání s loňskem o 0,6 procenta. Obchodní centra tak dohnala propad návštěvnosti z počátku roku. Vyplývá to z Indexu návštěvnosti nákupních center, který sestavuje Český výbor Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC).
Víc lidí zavítalo hlavně do velkých obchodních center a do center v Praze. Údaje o návštěvnosti obchodních center se podle studie ukazují jako důležitý indikátor nákupní nálady.
"Zatímco minulý rok návštěvnost klesala, v tomto roce se začala zvedat přibližně ve stejném čase, kdy došlo i k pozitivnímu obratu ve vývoji celé ekonomiky. Věřím, že i přes aktuální intervenci centrální banky, anebo právě díky ní, tak bude spotřeba českých domácností růst i v závěru roku," uvedl předseda českého výboru ICSC Jan Kubíček.
Obchodní centra v prvních dvou měsících letošního roku zaznamenala pokles meziroční návštěvnosti, například v únoru představoval až 5,1 procenta. Tento pokles byl pokračováním trendu z minulého roku. K pozitivnímu zvratu ve vývoji došlo v květnu.
Pražská centra a velká centra rostou, zbytek trhu klesá. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostla meziročně návštěvnost velkých center o dvě procenta, návštěvnost malých center naopak o dvě procenta klesla. Do obchodních center v hlavním městě zavítalo od začátku roku o 3,4 procenta více lidí než loni.
Velký rozdíl je také mezi Čechy a Moravou. Zatímco v českých centrech došlo k poklesu o 0,76 procenta, na Moravě se počet nakupujících snížil o 2,9 procenta. "Tento vývoj potvrzuje trend, že dochází jak k posilování velkých center na úkor malých, tak i k posilování center na území hlavního města," uvádí studie.
V uplynulých letech Češi mírně omezili návštěvy nákupních center - v roce 2011 meziročně o 1,1 procenta, loni pak o dalších 1,6 procenta. ICSC index vydává ve spolupráci s auditorskou společností PricewaterhouseCoopers.