Stavební spoření s úrokem 5,58 %? Kolik opravdu čekat

Dušan Šídlo, Hypoindex.cz
21. 12. 2013 20:40
Masivní reklamní kampaň slibuje nereálný výnos.
Foto: Aktuálně.cz

Stavební spořitelna Wüstenrot se v masivní reklamní kampani chlubí zhodnocením až 5,58 procenta ročně. Jaká je skutečnost?

Inzerovaný výnos nikdo nezíská. Je totiž spočten za nereálných předpokladů. Výsledné zhodnocení, které bere v úvahu poplatky a daně, je výrazně nižší.

Jednak není počítáno s poplatkem za uzavření smlouvy, přitom tato spořitelna v tuto chvíli žádnou akci odpuštění poplatku pro dospělé klienty neinzeruje. I při uzavření smlouvy přes internet je účtován poplatek ve výši 50 procent úhrady.

Dále není ve výpočtu zohledněn poplatek za vedení smlouvy, který činí 25 korun měsíčně a nelze jej odpustit. Rovněž se nepočítá s daní 15 procent z připisovaných úroků.

Wüstenrot stavební spořitelna bohužel není jediná, která vyvolává v klientech nereálné představy

Rovněž Českomoravská stavební spořitelna se chlubí efektivní úrokovou sazbou až 5,4 procenta, jenže opět do svého výpočtu nezahrnuje poplatky a daně.

Jaký je reálný úrok?

Kolik tedy stavební spoření vydělá? Efektivní úroková sazba by měla brát v úvahu veškeré poplatky i daňové zatížení.

Roční hrubé zhodnocení se pohybuje nejvýše mezi 4 až 4,5 %, a to v závislosti na poplatcích dané spořitelny. Vezmeme-li v úvahu daň z úroku, sníží se roční úrok zhruba na 3,7 % až 4,2 %. I to však není špatné.

Nejvyšší zhodnocení aktuálně nabízí Modrá pyramida, přestože se paradoxně nechlubí nejvyšším úrokem na trhu. Je to dané tím, že do cílové částky 200 tisíc korun vrací v rámci právě probíhající akce poplatek za uzavření smlouvy.

Nejnižší úrok inzeruje Stavební spořitelna České spořitelny, která na svých webových stránkách uvádí celkové zhodnocení až 3,4 % ročně. Takto nízké číslo není překvapením, neboť spořitelna připisuje nejnižší úrok ze všech spořitelen, a to jedno procento. To, zda je tato informace na webu spořitelny jednoduše k dohledání, ponechme stranou.

Hraničí to s klamáním

Stavební spoření se na spoření s šestiletým časovým horizontem stále vyplatí. Některé spořitelny by si však měly odpustit praktiky, které hraničí s klamáním spotřebitelů.

Lidé bohužel nemohou spoléhat na informace od samotných spořitelen a na rady sdělované na jejich přepážkách. Vše si musí propočítat a nejvýhodnější nabídku nalézt sami, popřípadě využít služeb slušného finančního poradce.

 

Právě se děje

Další zprávy