Zvuk osmiválců vymizí i z limuzín. A8 stačí jen 4 válce

Radek Pecák Radek Pecák
26. 8. 2011 3:31
A samozřejmě elektromotor k tomu
Foto: Aktuálně.cz

Jízdní výkony zůstanou shodné nebo se ještě vylepší, spotřeba výrazně klesne, jen ten zvuk bude jiný. O hodně jiný. Taková budoucnost čeká i velké manažerské limuzíny, které donedávna měly pod svými kapotami minimálně šestiválce, ale dost často i osmi, deseti či dokonce dvanáctiválcové motory.

Éra downsizingu ovšem dorazila i do této kategorie vozů. Mercedes-Benz již před časem představil ve vlajkové lodi naftový (dvakrát přeplňovaný) čtyřválec, Audi teď zase vyrazí za kupci A8 s nabídkou hybridu. Ten kombinuje zážehový turbomotor 2,0 TFSI, což je v podstatě obdobný čtyřválcový motor jako je třeba v golfu GTI samozřejmě s elektromotorem.

Zvenčí je auto samozřejmě řadou nápisů
Zvenčí je auto samozřejmě řadou nápisů | Foto: Audi

Do kufru tedy logicky přibyly baterie. Na ty může jet vůz v čistě elektrickém režimu rychlostí do 60 km/hod až tři kilometry.

Spotřeba jako u fabie

Hlavním cílem operace "hybrid" je ale snížení spotřeby. Audi tvrdí, že tento vůz, který přijde příští rok na trh, bude umět zdolat stokilometrovou vzdáloenost pouze se spotřebou 6,4 l benzinu.

Motor 2.0 TFSI s upravenou konstrukcí poskytuje nejvyšší výkon 155 kW (211 k). Maximální hodnota točivého momentu 350 N.m je k dispozici v rozpětí otáček od 1500 do 4200 min-1. Spalovací motor spolupracuje s tenkým elektromotorem ve tvaru kotouče, jehož nejvyšší výkon je 40 kW a točivý moment 210 N.m.

Dohromady je soustrojí schopno podat krátkodobě kombinovaný výkon 180 kW (245 k) a točivý moment 480 N.m.

Jednotlivé jízdní režimy má řidič pěkně na očích
Jednotlivé jízdní režimy má řidič pěkně na očích | Foto: Audi

Audi A8 hybrid zrychlí z klidu na 100 km/h za 7,7 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 235 km/h. 

Řidič si může vybírat mezi třemi jízdními režimy. Režim EV upřednostňuje elektrický pohon, zatímco režim D efektivně kombinuje přednosti spalovacího motoru a elektromotoru. Režim S a kulisa tiptronic pro manuální volbu převodových stupňů jsou k dispozici pro sportovní styl jízdy.

Design se nemění

Hybridní soustava přechází za jízdy mezi pěti provozními módy od pohonu zajišťovaného výhradně spalovacím motorem TFSI, přes pohon pouze elektromotorem až po hybridní režim. V určitých situacích přicházejí navíc ke slovu funkce rekuperace kinetické energie a podpory akcelerace elektromotorem. Činnost jednotlivých součástí poháněcího ústrojí během jízdy je názorně a podrobně ilustrována hned na dvou displejích.

Pohled pod kapotu mnoho neřekne. Je tu kryt
Pohled pod kapotu mnoho neřekne. Je tu kryt | Foto: Audi

V kufru je lithium-iontový akumulátor o hmotnosti 36,7 kilogramu. Disponuje nominální kapacitou 1,3 kWh a výkonem až 40 kW. Akumulátor je chlazen vzduchem. Chlazení je zajišťováno dvěma různými způsoby v závislosti na aktuálních potřebách. Buď vzduchem přiváděným ventilátorem z prostoru pro cestující, nebo samostatným chladicím okruhem napojeným na automatickou klimatizační jednotku. Elektromotor je chlazen vodou.

Při pohledu zvenčí náhodný kolemjdoucí ani nepozná, že se potkal s hybridním autem. Jiná jsou paprskovitá kola (mají připomínat lopatky turbíny) a na karoserii jsou loga hybrid.

Součástí sériové výbavy je metalický lak, třízónová automatická klimatizace, světlomety LED a zvuková aparatura BOSE. Cenu zatím Audi nezveřejnilo.

 

Právě se děje

Další zprávy