Tenhle automobil už v zámoří sklidil množství úspěch a nyní ho třeba i v Dánsku zvolili autem roku.
Chevrolet Volt se sice v Česku začne prodávat až na jaře příštího roku, ale někteří tuzemští novináři již měli možnost se s ním svézt ve Švýcarsku, v zemi, kde si ho budou moci koupit již za měsíc i běžní smrtelníci.
Do jisté míry je pravda, co se o něm píše v oficiálních materiálech značky Chevrolet, totiž že otevírá novou kapitolu v historii elektrického pohonu automobilů.
Při jízdě v něm, na rozdíl od jiných elektromobilů typu Mitsubishi iMiEV, totiž nemusíte mít hrůzu z toho, že se vám baterie urychleně vyprazdňují kdesi daleko na venkově nebo v dopravní zácpě ve městě.
Lidé se v něm netísní
Má i další výhody: Je dostatečně velký na to, aby pohodlně uvezl čtyři dospělé a jejich zavazadla, je i dostatečně rychlý, abyste nebyli brzdou provozu na dálnici nebo v kopci a jeho design zaujme.
Přesto je to auto, které bude plně vyhovovat jen určité, poměrně malé skupině lidí. Té, které stačí dojet ráno do práce a večer domů, to celé ne na delší vzdálenost než je nějakých 60 kilometrů a večer mají možnost jednoduše strčit kabel do zásuvky a nechat Volta do rána dobít. Navíc na to nepotřebuje rozhodně celou noc, stačí mu necelé čtyři hodiny.
Pravda, dá se dojet i dále, jak si redaktor Aktuálně při prvním praktickým seznámení s vozem ve Švýcarsku vyzkoušel, ale to vyžaduje urputnou snahu o co nejplynulejší a současně i nejpomalejší možnou jízdu.
Určitě nelze než ocenit um tvůrců vozu, který například vymysleli speciální režim, který umožní zachovat potřebnou elektrickou zásobu před vjezdem do speciálních nízkoemisních zón měst, také to, že je zde i režim sport (pouze ale zrychlí reakci plynového pedálu) či naopak režim pro jízdu v horách. Pokud se aktivuje s dostatečným předstihem, auto si vytvoří rezervu pro bezproblémové vyjetí třeba i velmi dlouhého alpského stoupání.
Pro šetřílky má mnoho hraček
Také auto umí poradit, že v chladu je úspornějším řešením zapnout vyhřívání sedaček než přidat stupně na ovladači topení, stále si umí počítat, jak dlouho by mu trvalo dobití baterií do plné kapacity a podobně.
Pohled pod kapotu mnoho laikovi neřekne. Jsou vidět jen kryty a pár oranžových kabelů. Ale pravděpodobně tam určitě budou dva elektromotory o celkovém výkonu 150 koní, dále tři spojky a planetová převodovka.
Kouzlo úspěchu a tedy dlouhého dojezdu až 500 kilometrů ovšem tkví v přítomnosti benzinového čtyřválce 1,4 l, který pohání generátor.
Jakmile elektřina dojde, což se stalo i nám v závěrečné části trasy, motor se samočinně nastartuje. Poznáte to, jeho hlukové odstínění totiž není úplně dokonalé.
Naopak při jízdě na elektřinu posádka neslyší prakticky nic. Problém je, že při pomalé jízdě ho neslyší ani chodci, proto může řidič aktivovat generátor syntetického zvuku, který pěšího v dráze auta upozorní na nebezpečí.