Vzestup Dacie pokračuje, po deseti letech míří i do firem

Radek Pecák Radek Pecák
16. 8. 2014 15:01
Vozy značky Dacia se v současnosti v České republice prodávají na padesáti místech. Začínají se prosazovat i do firemních flotil.
Z bahna mezi elitu. Duster je nejprodávanějším vozem koncernu Renault na světě.
Z bahna mezi elitu. Duster je nejprodávanějším vozem koncernu Renault na světě. | Foto: Radek Pecák

Praha - Mnoho lidí nad ní ohrnuje nos, ale ve skrytu duše nad ní možná uvažuje. Dacia se za posledních deset let, kdy opět vstoupila na český trh, každopádně dostala do pozice úspěšné značky.

V evropských prodejních statistikách je v současnosti rumunská automobilka nejvíce rostoucí značkou a velmi úspěšná je i na trhu v České republice.

Podle nejčerstvějších údajů o registracích nových osobních vozů jí podle Svazu dovozců automobilů v pořadí značek patří za červenec i sedm měsíců letošního roku páté místo. Před ní jsou jen Škoda, Volkswagen, Hyundai a Ford.

Stalo se tak po deseti letech od doby, kdy značka začala od nuly opět působit na trhu v České republice poté, co ji v roce 1999 koupil francouzský Renault. V roce 2004 začala v Česku prodávat model Logan.

Od ledna do konce července dealeři Dacie prodali českým zákazníkům 5256 nových aut, což je meziroční nárůst 80 procent.

Všechny nabízené modely, s výjimkou velkoprostorového Lodgy, náleží ve svých kategoriích do první desítky nejprodávanějších aut. SUV Duster je dokonce druhé, když poráží i nošovické Hyundai ix35. Výjimečný úspěch slaví Duster celosvětově a je momentálně nejprodávanějším vozem z koncernu Renault.

Zástupci značky jsou přesvědčeni, že současný úspěch se dostavil díky nabídce zajímavých aut a také dostatečné dealerské síti.

"Počet prodejních a servisních míst zaznamenal boom zejména v posledních třech letech, kdy se téměř zdvojnásobil. Dnes již 90 % české populace to má do nejbližšího servisu Dacia maximálně 30 minut, což nás řadí mezi značky s nejlepším pokrytím v České republice," uvádí mluvčí společnosti Jitka Skaličková.

Síť prodejců je prakticky dobudovaná, nyní se Dacia zaměřuje spíše na zlepšení služeb. Běží rovněž projekt nové vizuální identity showroomů. "Ten by měl ještě více zpřehlednit pro zákazníky nabídku doplňkových služeb, jako je financování, servisní služby či šíři nabídky příslušenství k novým vozům," vysvětluje Skaličková.

Přestože média spekulují o tom, že nabídku Dacie rozšíří v nejbližší době například velmi levný malý automobil v ceně do 5000 eur (cca 140 tisíc korun) postavený na základě modelu Renault Twingo, či pickup, Dacia tyto zvěsti nijak nekomentuje.

"V současné době nás čeká několik novinek u aktuálních modelů, které jsme uvedli na trh všechny v rozmezí let 2012 a 2013, čímž má Dacia nejmladší modelovou řadu," tvrdí Skaličková. Půjde ale pouze o modernizace, zahrnující nové prvky ve výbavě či vylepšení komfortu cestujících.

Právě to dosud bylo předmětem stížností některých vlastníků a část lidí odrazovalo od  koupě. Nízká prodejní cena dacií je totiž vykoupena tím, že jsou v nich použita technická řešení z dřívějších modelů Renaultu, ve vozech je méně materiálů tlumících hluk od podvozku či motoru a naopak více plastů horší kategorie.

Nově registrované vozy Dacia lze nejčastěji vidět v malých městech a na vesnicích. Skaličková přesto tvrdí, že věková a sociální struktura zákazníků se nijak výrazně neliší od zákazníků jiných značek, které prodávají auta soukromé klientele.

"Jsou to lidé, kteří chtějí prostorné a spolehlivé auto za dobrou cenu, a zároveň nechtějí vybírat mezi ojetými auty. Oproti nim totiž Dacia nabízí záruku na tři roky nebo 100 000 km, profesionální přístup autorizované prodejní sítě a nízké náklady na provoz i servis," argumentuje.

V poslední době se navíc Dacia začíná prosazovat i do vozových parků firem. "Z větších firem v daciích jezdí například zaměstnanci výtahářské firmy Otis," uvádí Skaličková. Další příklady nechce zatím uvádět, protože u nich zatím ještě neskončilo výběrové řízení na rozšíření stávajícího vozového parku.

Vývoj počtu prodaných vozů Dacia v Česku

Rok Celkové prodeje Pořadí mezi značkami
2004 610 22.
2005 2584 11.
2006 1535 17.
2007 1658 17.
2008 2562 15.
2009 2253 19.
2010 3103 13.
2011 4047 10.
2012 3805 13.
2013 5655 9.

Zdroj: Svaz dovozců automobilů

 

Právě se děje

Další zprávy