Vlastnictví auta není levné. Pořizovací cena je jen část z celkové sumy, na kterou vás to vyjde. Servisní prohlídky, zimní pneumatiky, dálniční známka, povinné ručení, havarijní pojištění, vůz navíc stárne a ztrácí na hodnotě... A samozřejmě chce palivo. Mimochodem, právě pohonné hmoty tvoří z výše zmíněných celkových nákladů na provoz auta maximálně 40 %.
V Česku na to stále nejsme zvyklí, ale v západních evropských zemích si mnoho lidí spočítalo, že s ohledem na jejich roční kilometrový nájezd je levnější auto nemít, ale půjčovat si ho. Ne v klasických autopůjčovnách, ale díky službě sdílení.
Na českém trhu funguje zatím jen pár takových firem a lze je spočítat na prstech jedné ruky. Před časem vznikla Asociace českého carsharingu, kterou iniciovala první firma se sdílenými auty na domácím trhu, brněnské družstvo Autonapůl. „Češi jsou daleko obezřetnější než například v Německu, kde aktuálně carsharing využívá asi milion lidí,“ říká Michal Šimoník z Autonapůl.
Kolik lidí v Česku službu u všech firem nabízejících carsharing využívá, Asociace neví, ale Autonapůl eviduje přes 600 členů a má 55 aut, aktuálně největší carsharingová firma u nás, Car4way, má registrováno přes 2000 členů a na konci letošního roku má k dispozici 150 aut. „Od ledna 2017 ale budeme mít v portfoliu dvakrát víc vozidel, tedy 300 aut,“ informuje Václav Zamrazil z Car4way. Trh se velmi rychle zvětšuje. Podle Michala Šimoníka má český trh s carsharingem potenciál až 100 000 zákazníků.
Právě s firmou Autonapůl jsme se setkali u jednoho sdíleného vozu, abychom vyzkoušeli, jak půjčování auta funguje, co pro to uživatel služby musí udělat a na kolik to vyjde.
Nejdříve je potřeba se registrovat na stránkách společnosti, poté podepsat smlouvu o využívání služby, kdy dostanete čipovou kartu a složíte vratnou kauci, u Autonapůl 5000 Kč, u Car4way 2000 korun. Cenový tarif se skládá z času, po který máte vůz půjčený, a počtu najetých kilometrů. Objednání vozu probíhá přes počítač nebo chytrý mobil. Konkrétní vůz si zarezervujete od určité hodiny, zadáte i předpokládaný čas návratu a v mobilu máte informaci, kde přesně stojí.
Že je červená Škoda Fabia Combi carsharingové auto, se pozná až na druhý pohled. Některé firmy (např. Car4way) mají vozy viditelně označené reklamou, Autonapůl jde opačnou cestou, má jen malé samolepky na bočních oknech. Za čelním sklem u palubní desky na levé straně se nachází čtvercový čip. Stačí buď přiložit kartu, nebo rezervační aplikací v mobilu vůz otevřít. Klíčky jsou uloženy v přihrádce před spolujezdcem.
Nemůže se ale stát, že by se zloděj do auta vloupal, vyndal klíčky z přihrádky, nastartoval a jednoduše odjel. Vůz je totiž napojen na speciální jednotku s GPS signálem a nastartuje jedině po otevření čipem.
Cena se obvykle skládá ze dvou položek – z času výpůjčky a počtu najetých kilometrů. Za palivo se neplatí ani u Autonapůl, ani u Car4way. U první zmíněné služby je nejlevnější tarif u Škody Citigo, kdy hodina stojí 16 Kč a každý kilometr 5,70 Kč. Jde o ceny, kdy uživatel neplatí měsíční paušál. Služba Car4way vám Citigo půjčí za 49 Kč přes den (v noci za 35 Kč/hod) a kilometr vyjde na 4,90 korun.
Znamená to tedy, že například tříhodinová zápůjčka Citigo přes den, kdy ujedete 50 km, vyjde u Autonapůl na 333 Kč, u Car4way na 392 Kč. Car4way je ale výhodnější ve chvíli, kdy byste potřebovali vůz na 24 hodin, za výpůjčku na celý den nezaplatíte víc než 490 Kč. U Autonapůl je aktuálně cena za hodinu stejná jak ve dne, tak v noci a denní strop neexistuje. V lednu se však má nastavení cen změnit.
Velmi oblíbeným vozem je u Autonapůl zejména Fabia Combi. Tři hodiny výpůjčky + 50 km by vyšlo na 374 Kč, u Car4way vám v této kategorii nabídnou Rapid a při stejné trase a času vyjde na 452 Kč. Výhodou Car4way je ale podstatně větší počet vozidel (aktuálně 3x více než u Autonapůl).
Carsharing není pro každého. Není příliš pohodlný pro lidi, kteří potřebují nasednout do auta hned (například matky s dětmi), ani pro ty, kteří si nemohou pečlivěji plánovat, kdy a na jak dlouho budou auto potřebovat a kde ho budou vracet. Ti, kteří potřebují auto téměř denně, i když třeba nejezdí daleko, nebo lidé, kteří najezdí mnoho kilometrů, by také nespatřovali ve službě výhodu nebo úsporu. Není to náhrada za taxi, kdy jedete jednosměrnou trasu, auto totiž musíte vrátit v lokalitě, kde jste si ho půjčili.
Je však naopak výhodný pro lidi s opačnými potřebami. Když například bydlíte ve velkém městě (u nás Praha, Brno nebo Olomouc) a auto vám většinu času jen stojí před domem, protože k přepravě po městě využíváte častěji veřejnou dopravu, má smysl. Zvlášť pokud auto potřebujete jednou za čas, vyhovuje vám, že jednou si půjčíte supermini do města a příště například osobní dodávku, a to vše podle vašich aktuálních potřeb. Oba zástupci subjektů Autonapůl i Car4way se shodují v tom, že mají hodně klientů, kteří tuto službu využívají ve chvíli, kdy krátkodobě potřebují druhé auto v rodině nebo například na dovolenou.
V Praze má sdílení aut navíc jednu velkou výhodu. Asociace carsharingu byla založena z jednoho hlavního důvodu – aby vyjednala s Prahou bezplatné parkování sdílených aut v modrých zónách. Aktuálně lze s nimi parkovat na modrých a fialových zónách v Praze 5, 6 a 8, výhledově by se mělo rozšířit i na ostatní části Prahy, kde jsou zóny pro rezidenty.