Výrazný styl i přiměřené úspory. Co ukazuje technika hybridní Mazdy s Wankelem

Výrazný styl i přiměřené úspory. Co ukazuje technika hybridní Mazdy s Wankelem
Zobrazit 10 fotografií
Foto: Mazda
Martin Frei Martin Frei
13. 12. 2023 7:42
Malá auta nemají velké povinnosti. Mazda se toho držela při návrhu elektromobilu MX-30, jehož dojezd nedosahuje ani 200 kilometrů. Podobně přistupuje k nové plug-in hybridní verzi, jejíž dynamika není stvořena pro dálnice a rotační motor ztrácí v efektivitě. K uživateli, který jezdí celý týden do práce na elektřinu a o víkendu vyrazí dál, je však navržena vstřícně.

Má plug-in hybrid smysl, nebo nemá? Kritici poukazují na to, že kdo auto nafasuje v práci a tankuje na účet firmy, nemá motivaci nabíjet, takže nesníží spotřebu ani emise. Zastánci upozorňují, že přírodu zatěžuje celý životní cyklus včetně výroby baterie, a ta je zde menší.

Uživatelsky to není o nic jednodušší. Kombinace baterie na každodenní kodrcání a benzinu na delší vzdálenosti vypadá lákavě. Jenže výkon pro svižnou cestu k moři znamená, že benziňáku vyjde v měřicím cyklu vysoká spotřeba. Pak auto nesplní limit CO2, nedosáhne na dotaci a stane se neprodejným.

Mazda, která právě uvádí hybridní verzi modelu MX-30 označenou R-EV, se některým z těchto úskalí vyhne. Není to totiž typická flotilová značka. Má větší podíl soukromých zákazníků a ti si dobře rozmyslí, zda se jim pravidelné nabíjení vyplatí.

Kombinace vlastností, které jim hybrid nabídne, není úplně obvyklá. Bateriový dojezd se proti elektrické verzi zkrátil ze 160 kilometrů na stále velkorysých 85. Potom nastartuje malý benzinový motor, který točí pouze generátorem, takže auto pokračuje v jízdě na elektřinu.

Zachová si tedy příznivou dynamiku plynoucí ze 125kilowattového výkonu elektromotoru. Pro prudší zrychlení si jako každý hybrid vypůjčí energii z baterie. Spalovacímu motoru proto stačí výkon pouhých 55 kilowattů.

Velkou zvláštností Mazdy je, že konstruktéři zvolili motor rotační, s nímž mají dlouholeté zkušenosti ze sportovních kupátek řady RX. Je to lehký a kompaktní stroj, i když ne právě vysoce účinný.

Vidět je to na kombinované spotřebě v cyklu WLTP ve vybitém stavu, která dosahuje 7,6 litru. Přestože Wankel se v MX-30 dočkal mnoha vylepšení - například vůbec poprvé dostal přímé vstřikování paliva - je třeba přiznat, že hybridy s pístovými motory dosahují i v reálném provozu výsledků zřetelně lepších.

Nápadný rozdíl mezi "vybitou" spotřebou a celkovým váženým průměrem 1,0 l/100 km mimochodem znamená, že abychom ho dosáhli, museli bychom na každých sto kilometrů na benzin ujet více než sedm set kilometrů na baterie.

Což ovšem myšlenku plug-in hybridu nezpochybňuje. Kdo jezdí celý týden do práce na elektřinu a o víkendu vyrazí někam dál, dosáhne i tak příznivého dlouhodobého průměru. A typický zákazník Mazdy asi nebude přemýšlet nad tím, jestli jezdí za litr nebo za dva.

Potěšit ho může cena, v základní výbavě shodná jako u elektrické verze. Úroveň Prime-Line začíná na 949 900 Kč, tedy asi o padesát tisíc korun méně než hybridní Mercedes-Benz GLA a BMW X1.

 

Právě se děje

Další zprávy