Až se za čtyři roky dostane na trh užitkový elektromobil ID Cargo, budou moci živnostníci po městě bezemisně a tiše převážet až 800 kilo nákladu. VW přitom slibuje dojezd až 550 kilometrů a solární panely na střeše, které samy o sobě budou schopny dodat dost šťávy na dalších 15 kilometrů. To vše v balení, které připomíná prapůvodní kulaťoučký VW Bus nebo Transporter i koncepcí pohonu: 150kW elektromotor bude vzadu a bude pohánět zadní kola.
Jsou však tací, kteří již dnes touží po elektrickém originálu. Dokazuje to řada firem, které se specializují na přestavbu původních VW Busů (a dalších veteránů) na čistě elektrický pohon.
Mezi zákazníky mají nadšence ale i firmy, kteří podobný elektrický veterán potřebují jako marketingový nástroj. Výrobce dobíjecích stanic Siemens tak nedávno přivezl do Prahy svůj elektrický Bus, který sloužil jako lákadlo na jeho stánek na veletrhu eSalon.
Na první pohled byste ani nepoznali, že se nejedná o klasický veterán. Po odklopení klapky nádrže je ale vidět elektrická zásuvka a řidič má místo tří jen dva pedály - brzdu a akcelerátor. Jinak zůstalo vše při starém - tedy až na několik televizí nainstalovaných v interiéru a v zavazadlovém prostoru.
Přestavbáři do auta zabudovali 48kilowatthodinovou baterii, která retroelektromobilu umožní ujet na jedno nabití asi 200 kilometrů.
O ceně takové úpravy Siemens nemluví. Americká společnost Zelectric, která se zabývá instalací elektromotorů do starých Volkswagenů nebo i Porsche, ale tvrdí že samotná úprava Busu vyjde na 63 000 dolarů, tedy asi na milion a půl. Holandská firma Rebbl pak mluví o milionu korun s daní, včetně původního auta.
Cena úpravy se nicméně odvíjí od toho, jestli si zákazník na úpravu auta troufne sám (a Rebbl nebo jiní mu dodají jen baterii a další techniku) a pro jakou podobu elektrického pohonu se rozhodne - cenu ovlivňuje výkon, kapacita baterie, ale i nasazení rekuperace brzdné energie.
Na staré elektromobily se dnes nepřestavují jen legendární dodávky od Volkswagenu. Jaguar před rokem ukázal elektrický roadster E-Type z šedesátých let, letos potvrdil, že ho bude i nabízet zákazníkům. Existují také nadšenci, kteří si přestavěli Mercedes 300 SL.
Pro zaryté milovníky benzinu pochopitelně podobné přestavby nejsou, představují ovšem zajímavou možnost, jak dát vysloužilým veteránům se zničenými motory druhý život. V případě dodávek Volkswagenu navíc překvapivě navazují na padesát let starou historii.
V roce 1970 totiž tým pod vedením doktora Adolfa Kaberlaha vyvinul elektrickou verzi VW T2 nazvanou e-Bulli. Výměnné baterie tehdy měly asi 850 kilo a celé auto s nimi vážilo tři tuny. Auto ale přišlo příliš brzo. Vzniklo tehdy na 200 prototypů, zákazníci si však objednali jen dvacet kusů. Pár jich přežilo dodnes.
Na tento pionýrský počin na poli elektromobility později navázal pokusný elektrický Golf CitySTROMer v osmdesátých letech a další volkswageny. Masovou záležitostí by se ale podle VW elektromobilita měla stát až teď. Téměř padesát let po prvním elektrickém Busu.