Největší německá automobilka Volkswagen přestane od středy přijímat zakázky na některé plug-in hybridní modely. Koncern to zdůvodňuje problémy s čipy a s dodávkami, které souvisejí s ruskou invazí na Ukrajinu. Firma to uvedla ve svém dnešním sdělení, a potvrdila tak informace deníku Handelsblatt.
Objednávky na plug-in hybridní verze modelů Volkswagen Golf, Tiguan, Passat, Arteon a Touareg se do odvolání pozastaví. Dodávky už zadaných objednávek se letos nemusejí uskutečnit, dodal podle agentury Reuters největší výrobce aut v Evropě. Koncern, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto, se rozhodl zastavit výrobu v Rusku a dočasně pozastavit výrobu v několika továrnách v Německu.
Hlavní závod automobilky ve Wolfsburgu bude od 14. do 18. března zavřený. Továrna ve Cvikově (Zwickau), která vyrábí elektromobily, také nebude mít až do 18. března otevřeno. Zasaženy budou i závody Volkswagenu v Hannoveru a v Drážďanech a také dvě továrny v Polsku, sdělila firma.
Také Škoda Auto pociťuje omezení ve výrobě z důvodu nedostatků dílů. Chybí jí tak například komponenty pro kabelové svazky nebo spínací moduly od ukrajinských výrobců. Výpadky dodávek se v první fázi dotkly elektrického SUV Enyaq iV, jehož výroba byla koncem minulého týdne dočasně pozastavena. Další omezení lze kvůli situaci na Ukrajině postupně očekávat i u dalších modelů.
Očekávaný propad výroby
Invaze ruských vojsk na Ukrajinu by mohla v letošním roce snížit globální výrobu osobních a nákladních aut o miliony. Shodli se na tom odborníci, které oslovila televize CNBC.
Největší dopady pocítí v nejbližší době lokální výroba v Rusku, protože mnoho výrobců v zemi pozastavuje činnost. Čím delší bude válka, tím více se podle odborníků zvyšuje riziko dominového efektu v celém automobilovém průmyslu.
Invaze už vytváří nové problémy v dodávkách součástek, jako jsou kabelové svazky pro elektroinstalační systémy ve vozidlech. Očekává se také, že válka ještě více zhorší současná omezení dodávek některých součástek, jako jsou katalyzátory a čipy. Krize by také mohla zhoršit inflaci a přispět k dalšímu růstu už tak vysokých cen automobilů.