Doba, kdy z výfuků aut bude díky využití vodíku odkapávat pouze čistá voda, která by se dokonce prý dala pít, se blíží. Dvě čerstvé zprávy informují o dalších dílčích krocích k éře vodíkových aut.
První důležitou událostí je společné prohlášení japonských automobilek Toyota, Nissan a Honda. Dohodly se na spolupráci s cílem urychlit rozvoj infrastruktury vodíkových stanic pro vozidla poháněná palivovými články (FCV). O konkrétních opatřeních se teprve bude jednat, nicméně svůj postup mají automobilky koordinovat také s japonskou vládou, která má vypracovaný Strategický plán pro vodík a palivové články. Jeho cílem je co nejrychlejší rozvoje infrastruktury vodíkových čerpacích stanic, aby si vozidla typu FCV získala vyšší přízeň zákazníků. Japonsko zamýšlí dokonce částečně subvencovat provoz vodíkových stanic.
Jak fungují elektromobily s palivovými články:
- Elektřina pro pohon vozu FCEV vzniká přímo na jeho palubě
- výrobním prostředkem jsou palivové články
- v nich se odehrává elektrochemická reakce
- spolu reagují vodík uložený ve speciální vysokotlaké nádrži a kyslík ze vzduchu
- výsledným efektem je elektrická energie
- vedlejšími produkty jsou vodní pára a teplo.
- automobil pak pohání elektromotory
Dalším velkým hráčem, který bere vodík jako palivo čím dál vážněji, je koncern Volkswagen. Jeho divize Audi získala od firmy Ballard Power Systems Inc. soubor patentů pro palivové články. S touto společností budou navíc specialisté koncernu Volkswagen díky prodloužení smlouvy spolupracovat minimálně do roku 2019.
„Audi získalo tyto strategicky důležité patenty pro celý koncern a poskytne je k využití všem značkám. Tím jsme si zajistili rozhodující know-how, které bude zdrojem nových podnětů pro další vývoj této techniky, říká Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi zodpovědný za technický vývoj a v rámci koncernu Volkswagen za směřování vývoje napříč všemi značkami.
Společnost Ballard Power Systems Inc. se sídlem v kanadském Burnaby je jedním z celosvětových lídrů v oblasti techniky palivových článků.