Až padesátikilometrovou rychlostí bude možné jezdit na elektrokoloběžce eTC (electric Town Cruiser) v zemích, kde to legislativa umožňuje. V ostatních, včetně Česka, ji elektronika pro zákazníky bez řidičského oprávnění omezí na polovinu.
Výrobu elektrokoloběžky s unikátními parametry i designem připravuje česká firma Akumoto. Tvary navrhl designér Tomáš Kadeřábek. Podle obchodního manažera firmy Lukáše Drahovzala, jde zatím jen o koncept, výsledný produkt by se však již měl odlišovat jen minimálně.
„Hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli vstoupit do vývoje konceptu Akumoto eTC je hlavně to, že se mění přístup k stylu dopravy v dnešním světě. Hustota provozu stále stoupá, politická reprezentace stále přitvrzuje regulační předpisy a rostou i ekologické tlaky. Navíc si lidé uvědomují hodnotu jejich času a nebaví je trávit dlouhé desítky minut zavřeni v automobilu, ve kterém čekají v dlouhých kolonách. Koloběžka eTC poskytuje ideální řešení pro městskou mobilitu v rámci uzavřených a přeplněných center většiny evropských měst," vysvětluje Drahovzal.
Koncept elektrické koloběžky Akumoto eTC využívá k pohonu elektrický pulzní motor, který je umístěný přímo v zadním kole, tím nedochází ke ztrátám energie při jejím přenosu pomocí řetězu, řemenu, apod.
S náhradním akumulátorem v batohu
Použité akumulátory jsou vyjímatelné, poskytují možnost nabíjení přímo v koloběžce nebo i mimo ni. Pro nabití stačí běžná zásuvka 230V do plné kapacity se akumulátor nabije do tří hodin.
Jedná se o akumulátory nové generace LiFePO4, které jsou lehčí než dosud používané, nemají paměťový efekt a jejich životnost je 8-12 let. Firma bude ke koloběžce nabízet několik typů akumulátorů. I ty nejlevnější zajistí minimální dojezd 40 kilometrů, dojezd s těmi nejlepšími by měl být až sto kilometrů.
Akumulátory se dobíjejí i při jízdě díky systému rekuperace energie při brzdění. "Elektronickou" brzdu doplňují hydraulické kotoučové brzdy.
Pneumatiky mají rozměr deset palců.
Konstruktéři vymysleli řešení zaklápěcí podlahy a výsuvné sedlo. Koloběžku je možno snadno složit tak, aby ji bylo možno převážet i v zavazadlovém prostoru malých městských aut. Navíc má být na rozdíl od konkurenčních výrobků velmi lehká. Díky použití rámu ze slitiny hořčíku by její hmotnost měla být pouze kolem dvaceti kilogramů.
Předpokládá se, že velkou skupinou zákazníků budou karavanisté, kteří budou elektrokoloběžku používat v místech, kam je s obytným vozem zakázán vjezd.
Koloběžka by se měla vyrábět v Česku. Cena zatím stanovena nebyla. Špičkové konkurenční výrobky se nyní prodávají za zhruba třicet tisíc korun.