Úpravu motoru kvůli aféře Dieselgate podstoupilo stále jen málo aut. Servisy připravily certifikát

Radek Pecák Radek Pecák, Ondřej Běhal
28. 6. 2016 10:06
Náprava emisního softwaru v řídicích jednotkách motorů TDI koncernu Volkswagen bude podle odborníků trvat roky. Vlastníci aut nehodlají zajíždět do autorizovaných servisů jen kvůli této servisní akci. Obyčejně čekají například až na termín pravidelné servisní prohlídky nebo na výměnu pneumatik.
Technici nemusí do většiny motorů vůbec sahat. Stačí pouze nahrát nový software z počítače.
Technici nemusí do většiny motorů vůbec sahat. Stačí pouze nahrát nový software z počítače. | Foto: Volkswagen

Přestože se svolávací akce na auta s motory TDI, v jejichž řídicích jednotkách byl software umožňující podvádění při měření emisí oxidů dusíku, týká už rovněž jednoho modelu tuzemské značky Škody, účast majitelů je stále poměrně nízká.

"S ohledem na skutečnost, že tato akce běží zatím pouze několik málo dnů (od 20. června 2016), přičemž tento den bylo teprve zahájeno rozesílání zvacích dopisů, evidujeme řádově několik desítek majitelů dotčených vozů, kteří již návštěvu servisního partnera a aktualizaci softwaru absolvovali," informoval mluvčí tuzemské prodejní organizace Škoda Vítězslav Pelc.

Foto: Škoda Auto

Podle něho se v největší míře jedná o majitele vozů, kteří měli naplánovanou rutinní servisní prohlídku, případně jiný servisní úkon na svém voze. Škoda zatím do servisů svolává pouze majitele vozu Škoda Superb druhé generace s dvoulitrovým motorem EA 189, který byl připravený pro plnění emisní normy Euro 5.

Ti majitelé aut, kteří si nový software nechají do řídicí jednotky nahrát, dostanou v servisech certifikát, který dokládá, že jejich auto má i po zásahu nezměněné parametry. Tedy že bude nadále jezdit se stejnou spotřebou a stejně rychle. Certifikát vydávají autorizované servisy Škoda, Volkswagen, Seat a Audi. 

U dalších třech značek koncernu Volkswagen v Česku zatím servisní úkon podstoupilo přibližně dvacet procent ministerstvem dopravy oslovených majitelů vozidla, informoval mluvčí společnosti Porsche Česká republika Jan Klíma. Tato firma je oficiálním importérem vozů značek Volkswagen, Audi a Seat do České republiky.

Podle Klímy je společným zájmem automobilek i zákazníků, aby tento úkon proběhl co nejkomfortněji. "Ideální je, když to zákazník spojí s pravidelnou servisní prohlídkou," říká mluvčí dovozce aut značek Audi, Seat a VW na český trh Jan Klíma. Tím pádem se ale podle něj může akce protáhnout i na několik let.

Taková doba podle něho není vůbec výjimečná. Obdobně to vypadá i při dalších servisních svolávacích akcích, které se netýkají oblasti bezpečnosti provozu daného vozidla.

Přesto se v příštích týdnech diáře techniků v servisech zřejmě budou zaplňovat rychleji. "Z naší pobočky v Praze máme signály, že zájem o účast na akci stoupá," informoval provozně-technický ředitel dealerství Louda Auto Petr Michael Jurečka. Je to zejména proto, že Volkswagen nyní akci rozšířil i na poměrně frekventované modely, jako jsou Volkswageny Passat a Tiguan a rovněž Audi A6.

Ještě více aut zamíří do servisů po rozšíření akce na nejdůležitější model Škody, kterým je Octavia. 

Někteří dealeři hodlají svolávací akci využít jako příležitost pro navázání nových vztahů s majiteli aut, případně obnovení těch zpřetrhaných. Například zmíněný Louda Auto se rozhodl zákazníky motivovat k účasti na akci slevou na koupi příslušenství nebo na další servisní úkony. Majitele dotčených aut navíc přijímá k provedení předepsaného úkonu přednostně, bez nutnosti objednání termínu. 

 

Právě se děje

Další zprávy