Papírově nejúspornějším kombíkem na českém trhu je rodinný Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI/88 kW se spotřebou jen 3,2 l/100 km. Praxe ukázala, že nejde o sci-fi. Při okružní jízdě vedoucí hlavně vesnicemi a městem, na němž jsme mohli využít šestý rychlostní stupeň sotva v polovině času, jsme odečetli spotřebu 3,1 l nafty na 100 km. Navíc bylo auto obsazené čtyřmi osobami. Na takhle úspornou jízdu se ale bude řidič muset hodně soustředit, aby pokud možno vůbec nebrzdil, co nejvíce plachtil na neutrál a motor nechával převalovat těsně nad tisícovkou otáček na co nejvyšší rychlostní stupně. U konkrétního testovaného vozu byla důležitá zejména podmínka s co nejčastějším plachtěním. Auto mělo totiž opravdu extrémně nízký valivý i aerodynamický odpor a na neutrál dokázalo dojet po rovině jen s nepatrně se snižující rychlostí neuvěřitelně daleko. Bez plachtění při testech ustálenou rychlostí nastavenou na tempomatu jsme se naopak při rychlosti 90 km/h dočkali zklamání, když si auto řeklo o 3,5 l nafty. Naměřili jsme tedy v tomto režimu o půl litru víc než se silnějším dvoulitrem. Zato na dálnici už byla 1.6 BlueHDI úspornější než 2.0 BlueHDI a dosáhli jsme při ustálené rychlosti 130 km/h snové pětilitrové konzumace. Zcela zatížené auto jsme testovali i při dovolenkové jízdě do Chorvatska a zpět. Výsledná spotřeba po svižné jízdě? 5,4 l. | Foto: Aktuálně.cz